LA1166 Kultūras izpratne un pašizpausme mākslā

Kods LA1166
Nosaukums Kultūras izpratne un pašizpausme mākslā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Linda Pavītola, Inta Klāsone, Olga Blauzde, Anda Kuduma
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros studenti teorētiski un praktiski izzinās pedagoģiskos principus bērna kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mērķtiecīgai sekmēšanai, analizēs kultūrvides pedagoģisko potenciālu, izstrādās un kopīgi apspriedīs idejas integrēta, sistēmiska un pēctecīga mācību procesa plānošanai, vadīšanai un izvērtēšanai Patstāvīgi reflektēs savu pedagoģisko darbību un plānos izaugsmi. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Veseluma pieejas pamatprincipi kultūras un mākslas pedagoģijā. 1.1. Bērnu kultūrizpratnes sekmēšana un vērtēšana pedagoģiskajā procesā. 1.2. Māksla kā pasaules izziņas līdzeklis. Kultūras jēdziens, būtība tās plašākajā izpratnē. Globālais kultūras konteksts, vērtības, to esamība mūsdienu sabiedrībā. Mākslinieciskās, personīgi nozīmīgas, sociālās un kulturālās vērtības mākslas darbā. 1.3. Akadēmiskā, pašizpausmes, komunikatīvā un veseluma pieeja bērna mākslinieciskajai izglītībai. Kultūras un mākslas darba estētiska uztvere, analīze un interpretācija. 1.4. Tradicionālā kultūra izglītības saturā. Kultūras mantojums: materiālais un nemateriālais, tā saikne ar kultūras un nacionālo identitāti. Nacionālā identitāte un pašapziņa kā kultūras mantojuma apguves rezultāts. Bērna kultūrizpratni un pašizpausmi veicinoša tradicionālās kultūras mācību satura izvēle. Tradicionālās kultūras pedagoģiskie principi bērna emocionālās inteliģences, vērtību izpratnes. 16 26 8 34
2. Vizuālās mākslas pedagoģiskie principi. Mākslas valoda. Vizuālā tēla valoda: 2.1. Vizuālie elementi un to nozīmes, mākslas valodas elementi, to psihofizioloģiskā, asociatīvā, emocionālā un simboliskā nozīme. Bērna zīmējuma dabiskā attīstība. Krāsu mācība. Mākslas uztvere un radošā darbība gleznošana kā īpašs domāšanas veids . Emocionāla ekspresija. Tehnisko paņēmienu daudzveidība. Grafikas tehnikas. Grafiskās tekstūras. Tehnisko paņēmienu daudzveidība pedagoģiskajā procesā. 2.2. Mākslinieciskie izteiksmes līdzekļi. Māksliniecisko izteiksmju līdzekļu izmantošanas specifika vizuālajā mākslā. Māksliniecisko izteiksmes līdzekļu mācīšanas metodika pirmsskolā. 2.3. Forma kā mākslinieciskās un emocionālās attieksmes līdzeklis. Roku kustības koordinācijas nozīme formu veidojošo kustību apguvē (grafiskie priekšstati). Formu veidojošo kustību un izpratnes apguves metodika. 16 26 8 34
3. Mūzikas pedagoģiskie principi Mūzikas pedagoģijas aspekti pedagoģiskajā procesā. 3.1. Mūzikas sociālā funkcija un iespējas personības intelektuālajā un emocionālajā attīstībā. Muzikālās spējas, to saikne ar intelektuālajām spējām. 3.2. Muzikalitāte, tās komponenti un attīstības iespējas pedagoģijā. Bērnu muzikālās darbības veidi un iespējas radošajai pašizpausmei. Muzicēšana, tās ietekme personības attīstībā. Muzikālā dzirde. Ritma izjūta. Mūzikas uztvere. Muzikālā gaume, to veidojošie faktori. Mūzikas klausīšanās stili. Sava dominējošā mūzikas klausīšanās stila noteikšana un izpratne. 3.3. Radošie uzdevumi mūzikas izmantošanai pedagoģiskajā procesā. Integrētā pieeja mūzikas nodarbībām . Iespējas mūzikas radošam pielietojumam pedagoga ikdienas darbā un brīvā laika aktivitāšu organizēšanā. 16 26 8 34
4. Kustību mākslas pedagoģiskie principi. 4.1. Kustību mākslas elementu izmantošana bērna vispārējai attīstībai. Atbrīvošanās, uzmanības noturība un iztēle jebkuras uzstāšanās pamats. Spēles elements, kā radošuma un drosmes attīstītājs. Sadarbības princips, kopības izjūta kolektīvā, labsajūtas un drošības izjūtu attīstībai. 4.2. Runas attīstība, bērna pašizpausmes attīstībai ,runas aparāta vingrinājumi dikcijai. Vingrinājumi runas izteiksmībai. 16 26 8 34
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mēŗķis: Sekmēt izpratni par kultūras un mākslas veselumu, satura komponentiem un metodiku skolēna pratību pamatu, estētiskās uztveres un radošā potenciāla attīstībai. Studiju kursa uzdevumi: 2. Pilnveidot izpratni par mākslinieciskās darbības attīstības īpatnībām. 3. Izzināt kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas saturu un pratību pamatu apguves organizācijas pamatprincipus vizuālā mākslā, mūzikā un kustību mākslā. 4. Attīstīt prasmes vērošanas, klausīšanās, iztēlošanās un jēgpilnas jaunrades integrēšanai dažādos darbības veidos. 5. Pilnveidot prasmi plānot mācību saturu un procesu saskaņā ar mākslas likumsakarībām, bērna mācīšanās vajadzībām, dzīves un kultūras kontekstiem. 6. Rosināt studentu patstāvīgu mācīšanos un mērķtiecīgu refleksiju par individuālo metodiskās kompetences attīstību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot mākslas, mūzikas un kultūras specifiku (tēlainā, konkrētā dominante pār abstrakto, loģisko), kultūras piederību, kultūras mantojumu un vērtībām, tā jēgu bērna personības attīstībā un radošās pašizpausmes procesā . 2. Izprot veseluma pieeju mākslā kā bērna kompetenču attīstības līdzekli , daudzveidīgiem metodiskiem paņēmieniem bērna pašizpausmes atraisīšanai. 3. Pārzina kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas saturu, izprotot to integratīvo aspektu, kā arī lietojamo informatīvo un tehnisko materiālu un pedagoģisko pieeju daudzveidību . - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 baļļu skalā: 1. Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. 2. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. 3. Integrētā eksāmena rezultāts.
Prasmes: 4. Spēj strukturēt mācību saturu, plāno, vada un analizē pašizpausmes procesu saskaņā ar bērna vajadzībām un kompetenču pieejas principiem. 5. Spēj patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem, pamato mācīšanās pieejas izvēli kultūras izpratnes apguvē, vizuālajā mākslā, mūzikā un kustību mākslā. 6. Prot iejūtīgi un analītiski vērtēt bērna sasniegumus, pedagoģisko procesu un savu kompetenci jomas priekšmetu metodikā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 baļļu skalā: 1. Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. 2. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. 3. Integrētā eksāmena rezultāts.
Kompetence: 7. Spēj patstāvīgi un radoši plānot un īstenot vizuālās mākslas, mūzikas un kustību mākslas mācību procesu, izvēloties mācību saturu un metodes saskaņā ar kompetenču pieejas būtību. 8. Spēj atbildīgi organizēt bērna pašizpausmes procesu un rezultātu vērtēšanu un pašizvērtēšanu, sniedzot bērnam atgriezenisko saikni, respektējot bērna individualitāti un kultūras kontekstu. 9. Spēj kritiski reflektēt savu mācīšanās pieredzi un analizēt profesionālās kompetences izaugsmi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 baļļu skalā: 1. Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. 2. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. 3. Integrētā eksāmena rezultāts.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktisko darbu rezultāti semestra laikā - 25%
Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde - 25%
Integrēts eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]