LA1162 Valodas traucējumi bērniem I

Kods LA1162
Nosaukums Valodas traucējumi bērniem I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz zināšanas par bērnu valodas traucējumu etioloģiju, klasifikāciju, diferenciālo diagnostiku un korekciju. Tiek apgūtas praktiskās iemaņas valodas novērtēšanā, valodas traucējumu noteikšanā, korekcijas plāna izstrādē un īstenošanā, logopēda dokumentācijas sagatavošanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Valodas attīstības traucējumi Bērnu valodas attīstības priekšnosacījumi. Valodas attīstības rādītāji (vispārīgs pārskats). Valodas attīstības traucējumu cēloņi. Valodas traucējumu simptomātika fonētiski fonemātiskajā, leksiski semantiskajā, morfoloģiski sintaktiskajā līmenī. Praktiskais darbs: Darbs grupās – “Valodas koka” izveide un prezentēšana, diskusijas. 4 6 2 8
2. temats. Valodas traucējumu klasifikācija Ekspresīvās valodas traucējumi. Receptīvās valodas traucējumi. Pedagoģiskā pieeja valodas traucējumu klasifikācijā – valodas sistēmas nepietiekama attīstība (I, II, III valodas attīstības līmenis). Starptautiskā statistiskā slimību un veselības problēmu klasifikācija (SSK-10) – bērnu runas un valodas attīstības traucējumu iedalījums. Praktiskais darbs: Seminārs – literatūras avotu apskatu prezentācija un diskusija. 4 6 2 8
3. temats. Valodas traucējumu noteikšana Formālā un neformālā pieeja valodas traucējumu noteikšanā. Runas un valodas pārbaudes testi, skrīningi. Valodas traucējumu noteikšana – anamnēzes datu, ārpusrunas simptomātikas, valodas producēšanas un valodas sapratnes novērtēšana. Valodas pārbaudes protokols (runas un valodas pārbaudes karte). Novērtēšanas ziņojums. Praktiskais darbs: Runas un valodas novērtēšanas vērošana, datu atspoguļošana pārbaudes protokolā, diskusijas. 8 12 4 16
4. temats. Valodas traucējumu diferenciālā diagnostika Valodas attīstības traucējumi un iegūti valodas traucējumi. Primāri un sekundāri valodas traucējumi. Valodas traucējumi garīgās attīstības traucējumu, garīgās veselības traucējumu, dzirdes traucējumu, kompleksu funkciju traucējumu, sociālās deprivācijas u. c. gadījumos. Valodas attīstības aizture (Late Talker). Praktiskais darbs: Darbs grupās – gadījuma analīze, primāro, sekundāro un vispārīgo darba virzienu noteikšana. 4 6 2 8
5. temats. Valodas traucējumu korekcija Logopēda korekcijas darba plānošana – mērķis, primārie, sekundārie un vispārīgie korekcijas darba uzdevumi. Logopēdiskās tehnoloģijas. Korekcijas darba metodes un paņēmieni. Korekcijas darba posmi. Logopēda nodarbību struktūra, saturs un īstenošana. Caurviju prasmju un kompetenču pieejas iekļaušana logopēda nodarbībās bērniem ar valodas traucējumiem. Korekcijas darba rezultātu atspoguļošana – progresa ziņojums. Praktiskais darbs: Seminārs – nodarbības plāna un korekcijas materiālā prezentācija un analīze. 8 16 4 20
6. temats. Starpdisciplinārā sadarbība un sadarbība ar vecākiem. Logopēda profesionālās kompetences robežas. Starpdisciplinārā sadarbība. Sadarbība ar vecākiem. Sadarbības nozīme valodas traucējumu korekcijā un profilaksē. Praktiskais darbs: Pāru darbs – situāciju simulācija. 4 6 2 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: veidot izpratni par bērnu valodas traucējumu etioloģiju, simptomātiku, klasifikāciju, diferenciālo diagnostiku un korekciju. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par bērnu valodas traucējumiem, to etioloģiju, diferenciālo diagnostiku, klasifikāciju un korekciju. 2. Apgūt bērnu valodas traucējumu diagnostikas metodoloģiju. 3. Apgūt praktiskās iemaņa bērnu valodas traucējumu korekcijā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā. 4. Sniegt izpratni par logopēdisko tehnoloģiju, caurviju un kompetenču pieejas integrāciju logopēda nodarbībās bērniem ar valodas traucējumiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina bērnu valodas traucējumu etioloģiju, simptomātiku un klasifikāciju. 2. Ir izpratne par valodas attīstības traucējumu noteikšanas un korekcijas darba teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem. 3. Ir izpratne par logopēda dokumentāciju. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Bērnu valodas traucējumi (literatūras avota apskats, prezentācija). Pārbaudes darbs: Bērna valodas pārbaude un novērtēšanas ziņojums (Valodas pārbaudes protokola un ziņojuma analīze). Pārbaudes darbs: Logopēda nodarbība un korekcijas materiāls (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Nosaka bērnu valodas attīstības līmeni un tā atbilstību vecumam. 2. Prot noteikt valodas traucējumu pazīmes, traucējuma veidu un sadarboties ar citu jomu speciālistiem, vecākiem. 3. Ir pamata prasmes runas un valodas pārbaudes protokola, novērtēšanas un progresa ziņojuma sagatavošanā un analīzē. 4. Prot izstrādāt logopēda nodarbības un izvēlēties atbilstošus korekcijas materiālus un paņēmienus. 5. Māk izmantot studiju kursā iegūtās zināšanas praktiskajā darbā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Bērnu valodas traucējumi (literatūras avota apskats, prezentācija). Pārbaudes darbs: Bērna valodas pārbaude un novērtēšanas ziņojums (Valodas pārbaudes protokola un ziņojuma analīze). Pārbaudes darbs: Logopēda nodarbība un korekcijas materiāls (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Spēj novērtēt valodas attīstības līmeni, noteikt valodas traucējumus un veikt diferenciālo diagnostiku bērnu valodas traucējumu gadījumos. 2. Spēj definēt korekcijas darba mērķi un uzdevumus, izstrādāt nodarbības plānu, izvēlēties atbilstošas metodes un paņēmienus valodas traucējumu korekcijai. 3. Spēj sagatavot logopēda dokumentāciju un analizēt datus. 4. Spēj noteikt citu jomu speciālistu konsultācijas nepieciešamību un sadarboties ar citiem speciālistiem, vecākiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Bērnu valodas traucējumi (literatūras avota apskats, prezentācija). Pārbaudes darbs: Bērna valodas pārbaude un novērtēšanas ziņojums (Valodas pārbaudes protokola un ziņojuma analīze). Pārbaudes darbs: Logopēda nodarbība un korekcijas materiāls (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgie darbi - 20%
Pārbaudes darbi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Ir izpratne par bērna attīstības bioloģiskajiem un sociālajiem faktoriem, valodas struktūru un semantiku. Valodas struktūra un semantika Bērna attīstības fizioloģija un slimības Psiholoģija skolotājiem Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]