Kods | LUK724 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Bioloģisko testsistēmu izmantošana toksicitātes un funkcionalitātes novērtēšanā | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Bioloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Tālis Juhna, Iveta Lauva | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 (6.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursu īsteno Latvijas Universitāte, kursa izstrādātāji ir Elīna Ažēna, Anna Ramata-Stunda, Māris Seņkovs.. Pilnu studiju kursa aprakstu skatīt: https://www.lu.lv/studijas/studiju-celvedis/programmu-un-kursu-katalogi/kursu-katalogs/?tx_lustudycatalogue_pi1%5Baction%5D=detail&tx_lustudycatalogue_pi1%5Bcontroller%5D=Course&tx_lustudycatalogue_pi1%5Bcourse%5D=BiolB101&cHash=3e9368bcb7ede894f1b4c76af412de6d.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem iespēju apgūt un padziļināt zināšanas par toksicitātes un funkcionalitātes novērtēšanas metodēm biotehnoloģijas pētījumu jomā. Studiju kursa uzdevumi: - iepazīstināt ar biotehnoloģijas un bioinženierijas apakšnozari, sniegt zināšanas par biotehnoloģijā pielietojamo metožu dažādību un izmantošanu vides paraugu testēšanas gaitā, rezultātu izvērtēšanu un interpretāciju, kā arī praktisku pielietojamību noteiktās biotehnoloģijas un bioinženierijas nozarēs; - radīt priekšstatu par aktīvās vielas iedarbību uz mikroorganismu augšanas spējām, noskaidrot aktīvās vielas minimālās inhibējošās koncentrācijas un minimālās baktericīdās devas daudzumu pret noteiktām mikroorganismu grupām, konstatēt pielietoto metožu efektivitāti attiecīgajos eksperimentos un izdarīt secinājumus, balstoties uz datiem, par aktīvās vielas tālāko veiksmīgo pielietojumu no praktiskā viedokļa; - sniegt studentiem praktiskas iemaņas toksicitātes noteikšanā pielietojot dažādus standartus un testorganismu grupas, iepazīstināt studentus ar biotestu prakstisko pielietojumu un to principiem. Studentiem patstāvīgi jāiepazīstās ar testējamās vielas īpašībām, noskaidrojot (literatūrā) iespējamās koncentrācijas, kas ietekmē organismu izdzīvotību. Laboratorijas darbu ietvaros, izmantojot tādus testoragnismus kā Artemia salina un Hyalella azteca, studenti patstāvīgi veic testu uzlikšanu (koncentrāciju aprēķināšanu, pagatavošanu, organismu atlasīšanu un testa uzlikšanu/ noņemšanu) un rezultātu nolasīšanu un iegūto datu interpretēšanu. - iepazīstināt ar augļu mušas Drosophila melanogaster bioloģiju un pielietojumu dažādu zinātņu nozaru pētījumos; - sniegt zināšanas un praktiskas iemaņas par bioloģiski aktīvu vielu toksicitātes un funkcionalitātes novērtēšanas metožu grupām un principiem D. melanogaster modelī; - sniegt priekštatu par zīdītāju šūnu un audu kultūru pielietojums in vitro testēšanā, biežāk izmantotajām testsistēmām. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas
1. Zināšanas par bioloģiski aktīvo vielu pielietojumu dažādās biotehnoloģijas apakšnozarēs.
2. Zināšanas par bioloģiski aktīvo vielu efektu uz noteiktu taksanomisko grupu augšanu.
3. Zināšanas par pareizu rezultātu interpretāciju un aktīvo bioloģisko vielu pielietojumu turpmākajos pētījumos.
4. Zināšanas par ūdens, sedimentu, notekūdeņu un jaunas produkcijas kvalitātes kontroles- un ietekmes uz vidi (organismiem) novērtēšanas iespējām.
5. Zināšanas par šūnu un audu kultūru pielietojumu in vitro testēšanā. - Kontroldarbi, laboratorijas darbi, seminārs, eksāmens. Prasmes 1. Spēja izmantot iegūtās zināšanas, lai novērtētu bioloģiski aktīvās vielas praktisko pielietojuma potenciālu, izvērtēt iegūtos rezultātus noteiktās biotehnoloģijas apakšnozarēs un specifiski atkarībā no eksperimenta vajadzībām. 2. Prasmes iesaistīt iegūtās zināšanas dažādās biotehnoloģijas apakšnozarēs. 3. Prasmes praktiski pielietot dažādus testorganismus toksicitātes noteikšanā. 4. Prasmes praktiski pielietot šūnas un audus kā testsitēmas. - Kontroldarbi, laboratorijas darbi, seminārs, eksāmens. Kompetences 1. Kompetence saplānot bioloģiski aktīvas vielas testēšanas etapus un eksperimentālo dizainu. 2. Kompetence novērtēt dažādu bioloģisku metožu pielietojamību biotehnoloģijas apakšnozrēs ar tālāko praktisko pielietojamību. 3. Kompetence novērtēt dažādu biotehnoloģisku metožu pielietojamību produktu toksicitātes novērtēšanā. 4. Izvērtēt eko-toksikoloģisko testu pielietošanas iespējas dažādu biotehnoloģisku procesu radīto produktu toksiksuma novērtēšani. 5. Kompetence novērtēt šūnu un audu testsistēmu drošību un efektivitāti. - Kontroldarbi, laboratorijas darbi, seminārs, eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījums: seminārs. - 10%
Starppārbaudījums: kontroldarbi (katrs 10%). - 40% Starppārbaudījums: laboratorijas darbi – ieskaitīs/ neieskaitīts. - 0% Noslēguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja kārtoti visi starppārbaudījumi. - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|