LA1111 Vides zinātnes pamati

Kods LA1111
Nosaukums Vides zinātnes pamati
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Vides inženierzinātnes un pārvaldība
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Māra Zeltiņa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaru veido Zemes sistēmu mijiedarbības raksturojums, piesārņojuma veidošanās un ietekme, klimata jautājumi, dabas daudzveidibas saglabāšanas problemātika, ilgtspējīgas un aprites ekonomikas pamatrpincipi. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Vides zinātne un tās attīstība, vides problēmu cēloņi un ietekme uz sabiedrību. Zemes sistēmas un to mijiedarbība. 4 2 2 4
Dabas resursi, to izmantošana un ietekme uz vidi. 2 2 0 4
Vides piesārņojums, tā avoti un ietekme uz dzīvajiem organismiem. Ekotoksikoloģijas būtība. 2 12 2 12
Atmosfēras piesārņojums, tā avoti un specifika. Zemes ozona slānis. 2 2 2 4
Litosfēras piesārņojums, tā avoti un specifika. Izmaiņas litosfēras hidroģeoloģiskajos procesos. 2 2 0 2
Ūdeņu piesārņojums, tā avoti un ietekme uz jūru, okeānu, kontinentālo iekšējo ūdeņu dzīvo organismu populācijām, biocenozēm un ekosistēmām. Eitrofikācijas cēloņi, sekas un pārvaldība. 2 10 2 10
Klimata mainība. Globālā klimata pasiltināšanās sekas. Klimata pārmaiņu kartēšana. 4 8 2 10
Urbanizācija un vide. Transporta ietekme uz vidi. 4 2 2 4
Dabas aizsardzības jēdziens, mērķi, uzdevumi. Latvijas dabas vērtības un to aizsardzība. Bioloģiskais piesārņojums. Cilvēka saimnieciskās darbības ietekme uz dabas daudzveidību. Ainavas daudzveidība un tās saglabāšanas nozīme. 4 2 2 4
Ilgtspējīgas attīstības pamatprincipi un īstenošanas piemēri. Aprites ekonomikas jēdziens. Indivīda dzīvesveida ietekme uz vidi. 4 8 2 10
Ilgtspējīgas attīstības pārvaldības instrumenti. Sociālā ilgtspēja. 2 2 0 4
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Iepazīstināt ar globālām, reģionālām un vietējām vides problēmām, to cēloņiem un novēršanas iespējām. Studiju kursa uzdevumi: 1. Attīstīt izpratni par vides kā kompleksas sistēmas pastāvēšanas un funkcionēšanas principiem. 2. Aplūkot vides piesārņojuma ietekmju, vielu un enerģijas aprites ciklus. 3. Iepazīstināt ar ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem, pētījumu metodēm vides zinātnē.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Spēj izskaidrot vides zinātnes nozares būtību un definēt galvenās vides zinātnes pētāmās problēmas globālā, reģionālā un vietējā mērogā. 2. Spēj formulēt ilgtspējīgas attīstības pamatprincipus un aprites ekonomikas jēdzienu. 3. Spēj izskaidrot vielu aprites ciklus, dabas resursu veidus un nozīmi tautsaimniecībā, vides piesārņojuma ietekmju veidus uz vidi un sabiedrību. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, tests, eksāmens. Students spēj analizēt vielu aprites ciklu specifiku, pamatot Zemes sistēmu savstarpējo saistību.
Prasmes: 4. Prot identificēt un kritiski analizēt apkārtējā vidē esošos dabas un enerģētiskos resursus, riskus to ilgtspējīgai saglabāšanai. 5. Spēj diskutēt par ilgtspējīgas attīstības pamatprincipiem, galvenajām problēmām un iespējamiem vides ilgtspējas problēmu risinājumiem. 6. Prot strādāt komandā, lai identificētu un risinātu vides problēmas – organizē savstarpējo sadarbību, sadala pienākumus un atbildību. 7. Prot komunicēt ar auditoriju, prezentēt savus un grupā iegūtus izpētes rezultātus par vides aizsardzības jautājumiem. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, tests, eksāmens. Students izstrādā gadījuma pētījumu par konkrētu problēmu pilsētvidē un piedāvā pamatotus un noteiktām mēŗkgrupā adresētus risinājumus.
Kompetence: 8. Spēj novērtēt vides, dabas, ekonomikas un sociālo problēmu mērogu, vides stāvokli Latvijā un Eiropā. 9. Prot argumentēti ierosināt priekšlikumus par iespējamiem vides ilgtspējas problēmu risinājumiem Latvijā un Eiropā. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, tests, eksāmens. Students demonstrē spēju izmantot sistēmisko un kritisko domāšanu, spēj novērtēt ilgstpējīgas attīstības instrumentu kompleksu izmantošanu, lietojot uzraudzības rādītājus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Izstrādāts un aizstāvēts patstāvīgais darbs - 30%
Praktiskie darbi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]