LA1108 Ievads valodniecībā

Kods LA1108
Nosaukums Ievads valodniecībā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Vispārīgās valodniecības priekšmets. Valodniecība kā zinātne, tās vēsture, galvenie attīstības posmi. Valodas filozofija. Valoda kā sistēma. Valodniecības virzieni, ievērojamākie pārstāvji. Valodas pētīšanas mērķi, uzdevumi, avoti, materiāli, aspekti, metodes. Mūsdienu valodniecības attīstības tendences, valodnieki, izdevumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Valodniecība – zinātne par valodu. Konkrētā un vispārīgā valodniecība, tās priekšmets, uzdevumi. Valodniecības saistība ar citām zinātņu nozarēm (etnogrāfiju, socioloģiju, komunikācijas teoriju, vēsturi, psiholoģiju, semiotiku, fizioloģiju, matemātiku u. c.). Starpdisciplinārās zinātnes nozares (psiholingvistika, sociolingvistika u. c). Sinhroniskā un diahroniskā valodniecība. 2 2 2 6
Valodniecības attīstība līdz 19. gadsimtam. Valodniecības vēstures periodizācija. Senindiešu valodnieciskā tradīcija. Sengrieķu valodnieciskā tradīcija. Valodnieciskā tradīcija viduslaikos, renesansē un apgaismības periodā. Salīdzināmi vēsturiskās valodniecības izveidošanās Salīdzināmi vēsturiskās valodniecības izveidošanās 19. gadsimtā. Fr. Bopa, R. Raska, J. Grimma lingvistiskie uzskati. 4 8 2 6
Valodas filozofija. V. Humbolta idejas par valodas lomu pasaules izziņas procesā. V. Humbolta valodas kā darbības izpratnes koncepcija. Valodas filozofijas un tipoloģiskās valodniecības izveidošanās. V. Humbolta valodas teorija un sekotāji.Naturālisma virziens valodniecībā Naturālisma virziens valodniecībā. A. Šleihera valodas kā dabas organisma jēdziens 19. gadsimta 1. pusē. Indoeiropiešu valodu ciltskoka teorija. M. Millera lingvistiskie uzskati. Psiholoģisma virziens valodniecībā Loģiski gramatiskais virziens valodniecībā. K. Bekera, F. Buslajeva lingvistiskie uzskati. Psiholoģisma virziens valodniecībā. H. Šteintāla lingvistiskie uzskati. Jaungramatiķu skola. F. de Sosīra lingvistiskā koncepcija Ferdināna de Sosīra valodas un runas šķīrums. Valodas zīme, valodas zīmes vērtība. Valoda kā sistēma. Sinhronijas un diahronijas pretstats. Ārējais un iekšējais valodā. F. de Sosīra lingvistiskā koncepcija. 8 14 2 10
Strukturālisms valodniecībā. Strukturālisma izveidošanās. Funkcionālā lingvistika jeb Prāgas skola. Glosemātika jeb Kopenhāgenas skola. Deskriptīvā lingvistika jeb Amerikas strukturālisms. Nozīmīgākie strukturālisma pārstāvju uzskati par valodu un to ieguldījums valodniecības attīstībā. 2 2 0 2
Valodas būtība. Valodas funkcijas. Valodas būtība. Galvenās valodas funkcijas. Valodas izcelšanās. Populārāko valodas izcelsmes teoriju, to rašanās cēloņu apskats un analīze. Zinātniskie uzskati par pirmatnējās valodas uzbūvi un attīstību. 2 4 2 6
Valoda un sabiedrība. Valodas attīstība: iekšējie likumi un ārējie faktori. Valodas attīstības pamatprocesi – diferenciācija un integrācija. Valodu kontakti. Nacionālā valoda. Literārā valoda. Valodas teritoriālā un sociālā diferenciācija. 2 4 2 6
Valoda un domāšana. Valoda kā sistēma. Valoda un domāšana: vārds un jēdziens, teikums un spriedums. Valoda kā sistēma: valodas sistēmas elementi; sistēma un struktūra. Valodas sistēmas līmeņi: fonētika, leksikoloģija, gramatika: morfoloģija un sintakse. Valodas starplīmeņi. 2 2 0 8
Valodu klasifikācija Pasaules valodu klasifikācija. Ģenealoģiskā klasifikācija. Tipoloģiskā klasifikācija. 4 4 2 6
Rakstības izveidošanās. Galvenie rakstības veidi Rakstības izveidošanās. Galvenie rakstības veidi: piktogrāfiskā rakstība, ideogrāfiskais raksts, fonogrāfiskā rakstība. Alfabēts, tā izveide, tipi. 2 4 2 6
Valodas analīzes metodes Metodes raksturojums un izmantojums konkrēta materiāla analīzē. Valodas analīzes metodes: salīdzināmi vēsturiskā metode; aprakstošā metode; sastatāmā metode; strukturālā metode; matemātiskā metode; lingvistiskās ģeogrāfijas metode; instrumentālā metode. 2 4 2 4
Valodniecība 20. gadsimta beigās un 21. gadsimta sākumā Mūsdienu valodniecības aktualitātes. Pētījumu virzieni. Valodnieki. 2 4 0 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Students gūst zināšanas un izpratni par valodniecības zinātni, tās attīstības vēsturi, valodas teoriju, valodas analīzes metodēm, galvenajiem izpētes rakursiem. Studiju kursa uzdevumi: Pilnveidot zināšanas par valodas cilmi, par valodas pamatīpašībām, funkcijām, valodniecības attīstību. Veidot izpratni par galvenajām valodniecības skolām un virzieniem, orientējoties ievērojamāko valodnieku devumā . Pilnveidot kompetenci zinātniskās literatūras apguvē un izmantošanā, lai spētu sagatavoties darbam skolā par dažādiem valodniecības jautājumiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: * Izskaidro kursā lietojamo zinātnisko terminoloģiju un valodniecības vēsturisko attīstību. * Demonstrē zināšanas un izpratni par galvenajām valodniecības skolām/ virzieniem, valodas pamatīpašībām un valodas analīzes metodēm. * Raksturo valodas attīstības likumsakarības, to ietekmējošos faktorus un procesus, nacionālās valodas statusu, balstoties uz dažādu faktoloģisko materiālu. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās. * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
PRASMES * Spēj analizēt un salīdzināt valodnieku lingvistiskās koncepcijas. * Spēj pilnveidot prasmi diskutēt par lingvistiskām problēmām. * Spēj izskaidrot valodu izveidošanās teorijas, valodu klasificēšanas principus, rakstības galvenos veidus. * Spēj novērtēt ar dažādām valodas analīzes metodēm iegūtos izpētes rezultātus. - * Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās. * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
KOMPETENCE * Izmantojot apgūtās zināšanas, prasmes un attieksmes, prot kritiski vērtēt un interpretēt dažādas teorētiskās nostādnes pētniecisko darbu izstrādes gaitā. * Spēj vispārīgo valodniecības atziņu ilustrēšanai izmantot piemērus no dzimtās un citām apgūtajām valodām. * Spēj pastāvīgi pilnveido savu profesionālo kompetenci, apzinot aktuālas tendences mūsdienu valodniecībā, attīstot caurviju prasmes: (domāšanu, radošumu, līdzdalību, sadarbību, pašvadību, pašizziņu, digitālo lietpratību), kā arī atbilstošos tikumus: (atbildību, godīgumu, gudrību, savaldību, taisnīgumu, toleranci, solidaritāti, mērenību, drosmi un centību). * Patstāvīgi izstrādātā studiju darbu, izmantojot dažādas tehnoloģiskās iespējas. - * Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās. * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 20%
1. pārbaudes darbs - 20%
2. pārbaudes darbs - 20%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Latviešu valodas mācību priekšmets vidējās izglītības līmenī
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]