LA1085 Personības socializācija

Kods LA1085
Nosaukums Personības socializācija
Statuss Brīvās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Lāsma Latsone
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek analizētas gan klasiskās, gan mūsdienīgās teorijas par personības attīstību un identitātes veidošanos, tostarp ekoloģiskās, sociāli kognitīvās, naratīvās un postmodernās pieejas. Tiek aplūkoti galvenie socializācijas aģenti – ģimene, skola, vienaudžu grupa, mediji – un to savstarpējā mijiedarbība. Īpaša uzmanība tiek pievērsta skolotāja lomai kā socializācijas vadītājam, skolēnu daudzveidības respektēšanai un iekļaujošas izglītības veidošanai mūsdienu sabiedrībā. Kursa laikā studenti attīsta arī reflektīvās un kritiskās domāšanas prasmes, kā arī spēju analizēt reālus izglītības piemērus un situācijas..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ievads socializācijas procesā. Personība un socializācija: definīcijas un savstarpējā saistība// Socializācijas posmi: bērnība, pusaudžu vecums, pieauguša cilvēka vecums// Kultūras ietekme uz socializāciju. 2 8 0 0
Personības un socializācijas teorētiskie pamati. Klasiskās pieejas (Eriksons – psihosociālās attīstības stadijas; Vygotsky – sociokulturālā teorija; Mead un Cooley – simboliskais interakcionisms) Citas kursā integrētās teorijas: Ekoloģiskā sistēmteorija (Bronfenbrenners); sociāli kognitīvā teorija un pašefektivitāte (Bandura); Narratīvā identitāte (McAdams); Konstruktīvisma identitātes teorijas, Neiropedagoģija un socializācijas bioloģiskie aspekti – smadzeņu attīstība, empātija, sociālā izziņa; Trauksmes un emocionālās inteliģences teorijas (Goleman, Siegel); Sociālā un emocionālā mācīšanās (SEL) – CASEL pieeja; Ekopsiholoģiskā pieeja – attiecības ar vidi un kopienu kā daļa no socializācijas. 6 16 0 0
Skola un izglītība kā socializācijas telpa. Skola kā formālās un neformālās socializācijas vide// Skolotājs kā sociālais aģents// Skolas klimats, normas, rituāli, kultūra// Vienaudžu grupu dinamika un "slēptais mācību plāns". 2 6 0 0
Ģimene, sabiedrība un kultūra socializācijas procesā. Vecāku stili, ģimenes struktūra, piesaistes teorija// Kultūras ietekme uz vērtību un uzvedības veidošanos// Starpkultūru jautājumi un migrācija. 2 6 0 0
Identitātes veidošanās mūsdienu sabiedrībā. Dzimuma, etniskās, reliģiskās un kultūras identitātes veidošanās//Postmodernās identitātes: fragmentācija, plūstošums, izvēles brīvība// Sociālās piederības meklējumi globalizētā sabiedrībā. 4 6 0 0
Digitālā vide un socializācija. Sociālā komunikācija un mijiedarbība. Identitātes veidošana tiešsaistē// Sociālo tīklu ietekme uz pašvērtējumu un sociālo salīdzināšanu// Virtuālā piederība un izstumšana (cyberbullying)// Medijpratība un kritiskā domāšana kā socializācijas rīki. Verbālā un neverbālā komunikācija// Konflikti un to risināšana grupā// Empātija, aktīvā klausīšanās, dialoga kultūra. 4 6 0 0
Atbalsts un iekļaušana izglītībā. Skolēni ar uzvedības, mācīšanās vai socializācijas traucējumiem// Iekļaujošās izglītības principi un skolotāja loma// Psihosociālais atbalsts un starpprofesionāla sadarbība// Dzimumlomu socializācija un dzimumu stereotipi// Iekļaujoša pieeja daudzveidīgai identitātei. 2 4 0 0
Kritiskā un dekolonizējošā pieeja socializācijai. Kritiskā pedagoģija (Freire)// Sociālās nevienlīdzības apzināšana izglītībā// Dekolonizējoša izglītības prakse// Apgūto tēmu integrācija// Kursa pašvērtējums un reflektīvs pārskats// Ieteikumi turpmākai profesionālajai darbībai. 2 8 0 0
Kopā: 24 60 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir padziļināti izprast personības socializācijas procesus dažādos attīstības un sociālās vides kontekstos, ar īpašu uzsvaru uz izglītības vidi. Studiju kursa uzdevumi: attīstīt studējošo spēju izprast, analizēt un praktiski pielietot personības socializācijas teorijas un pieejas, lai profesionāli un iekļaujoši veicinātu izglītojamo sociālo, emocionālo un identitātes attīstību dažādos izglītības kontekstos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot un spēj kritiski analizēt klasiskās un mūsdienu personības socializācijas teorijas, prot pielietot tās dažādu izglītības situāciju izvērtēšanā. 2. Prot identificēt un analizēt galvenos socializācijas aģentus un to ietekmi uz personības attīstību dažādos vecumposmos. 3. Spēj novērtēt skolotāja un skolas lomu sociālo prasmju un identitātes veidošanā, kā arī sekmēt pozitīvu skolas vidi. - 1. Refleksiju portfolio. Izpratne par teorijām; spēja savienot ar praksē novēroto; kritiska attieksme un oriģinalitāte. 2. Grupas darbs / prezentācija. Teorētiskais pamatojums, problēmas analīze, sadarbība, strukturēts un vizuāli pārdomāts izklāsts. 3. Līdzdalība aktivitātēs/ diskusijās. Aktīva iesaiste, argumentēta pozīcija, respektējoša attieksme diskusijās. 4. Noslēguma darbs (praktiski teorētisks). Strukturēts, teorētiski balstīts, ar reāliem piemēriem, atspoguļo mācību rezultātus, pamatots secinājums.
Prasmes: 4. Izprot un pielieto sociālās un emocionālās inteliģences attīstīšanas principus izglītības procesā. 5. Spēj analizēt mediju un sociālo tīklu ietekmi uz bērnu un jauniešu socializāciju, un plānot atbildīgas pedagoģiskās pieejas. 6. Demonstrē izpratni par dažādo identitāšu, kultūru un sociālo grupu līdzāspastāvēšanu un veicina iekļaujošu izglītības vidi. - 1. Refleksiju portfolio. Izpratne par teorijām; spēja savienot ar praksē novēroto; kritiska attieksme un oriģinalitāte. 2. Grupas darbs / prezentācija. Teorētiskais pamatojums, problēmas analīze, sadarbība, strukturēts un vizuāli pārdomāts izklāsts. 3. Līdzdalība aktivitātēs/ diskusijās. Aktīva iesaiste, argumentēta pozīcija, respektējoša attieksme diskusijās. 4. Noslēguma darbs (praktiski teorētisks). Strukturēts, teorētiski balstīts, ar reāliem piemēriem, atspoguļo mācību rezultātus, pamatots secinājums.
Kompetences: 7. Veido un analizē reflektīvu un kritisku skatījumu uz savu profesionālo identitāti, kā arī vērtībām, kas ietekmē darbu ar skolēniem. 8. Izstrādā praktiskus risinājumus personības socializācijas atbalstam izglītības vidē, izmantojot teorētisko un empīrisko bāzi. - 1. Refleksiju portfolio. Izpratne par teorijām; spēja savienot ar praksē novēroto; kritiska attieksme un oriģinalitāte. 2. Grupas darbs / prezentācija. Teorētiskais pamatojums, problēmas analīze, sadarbība, strukturēts un vizuāli pārdomāts izklāsts. 3. Līdzdalība aktivitātēs/ diskusijās. Aktīva iesaiste, argumentēta pozīcija, respektējoša attieksme diskusijās. 4. Noslēguma darbs (praktiski teorētisks). Strukturēts, teorētiski balstīts, ar reāliem piemēriem, atspoguļo mācību rezultātus, pamatots secinājums.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Reflektīvais eseju portfelis. Izpratne par teorijām; spēja savienot ar praksē novēroto; kritiska attieksme un oriģinalitāte - 30%
2. Grupas darbs / prezentācija. Teorētiskais pamatojums, problēmas analīze, sadarbība, strukturēts un vizuāli pārdomāts izklāsts - 20%
3. Aktivitāšu līdzdalība / diskusijas. Aktīva iesaiste, argumentēta pozīcija, respektējoša attieksme diskusijās - 10%
4. Noslēguma darbs (praktiski teorētisks). Strukturēts, teorētiski balstīts, ar reāliem piemēriem, atspoguļo mācību rezultātus, pamatots secinājums - 40%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi Pārbaudījumi (brīvai izvēlei)
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 18.0 16.0 0.0 * *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]