LA1058 Latviešu literatūras un kultūras vēsture I

Kods LA1058
Nosaukums Latviešu literatūras un kultūras vēsture I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Inta Genese-Plaude
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā tiek aplūkotas 16.-19.gs.90.gadu perioda latviešu literatūras un kultūras vēstures savstarpēji saistītās svarīgākās parādības, kopsakarības, problēmas un autori; tiek analizēti spilgtākie literāro parādību vai autoru reprezentējošie teksti..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.tēma.Literatūras un kultūras studijas, to savstarpējā saikne. Literatūras vēstures periodizācija. 1.lekcija:Izpratne par pirmsnacionālās un nacionālās literaturas terminiem, saikne ar kultūras vēsturi. 1.seminārs:Literatūras vēstures pētniecības principi un uzdevumi. 2 2 2 6
2.tēma. 16.gadsimta literatūra un kultūra. 17. gadsimta literatūras briedums. 2.lekcija: Vēsturiskā un kultūras situācija. Bībele latviešu kultūrā. Lasīšanas tradīcija. G. Mancelis latviešu kultūras vēsturē: sprediķi un vārdnīca. 2.seminārs: Bībeles tulkojuma vēsture: J. Reiters un E. Gliks. J. Višmaņa „Nevācu Opics”. 2 4 2 8
3.tēma.Apgaismes kultūra un laicīgās literatūras sākums 18.gadsimtā. 3.lekcija: Vecais Stenders kā Eiropas Apgaismes ideju nesējs un viņa dzeja - ziņģes un odas. 3.seminārs:Vecā Stendera Populārzinātniskā grāmata "Augstas gudrības grāmata" un pasakas. 4 6 2 8
4.tēma.19.gadsimta sociokultūras situācija. Nacionālā atmoda. Grāmatu lasīšanas tradīcijas. 4.lekcija:Nacionālās un populārās literatūras uzplaukums. 4.seminārs: Jaunlatviešu kustība, ideoloģija un literatūra; preses nozīme literatūras attīstībā. 2 6 2 8
5.tēma.Pirmās estētiskās paradigmas. 5.lekcija:Tautiskā romantisma kā kultūrtipa ģenēze, tā izpausmes Ausekļa dzejā. Liroepika latviešu kultūrā.A. Pumpura eposs „Lāčplēsis” 5.seminārs: Reālisma un romāna žanra sākums. Brāļu Kaudzīšu romāns “Mērnieku laiki” 4 8 2 8
6.tēma.Latviešu teātra sākumi. 6.lekcija:Latviešu teātra un dramaturģijas sākums. 6.sminārs: Ādolfs Alunāns – „latviešu teātra tēvs”, 1 komēdijas (pēc izvēles) analīze. 4 6 2 8
7.tēma.19. gs. 90. gadu literārā kultūra Eiropas kultūras kontekstā. 7.lekcija: Polifofonija un ambivalence latviešu literatūras estētiskajās izpausmēs. Jaunās Strāvas fenomens. 7.seminārs: Literatūrkritkas tendences, 1 literatūrkritikas teksta (pēc izvēles) raksturojums 4 6 2 6
8.tēma.Reālisma sākumi, psiholoģiskais reālisms. 8.lekcija:Modernisma iezīmes un psiholoģiskā reālisma iezīmes Rūdolfa Blaumaņa literārajā praksē. 8.seminārs: Izvēles problēmas risinājums R.Blaumaņa novelēs un dramaturģijā. 4 6 0 6
9.tēma.Sociālais reālisms. 9.lekcija: Pārskats par romāna žanra attīstību 19.gs.90.gados. 9.seminārs: Naturālisma eksperiments. Augusta Deglava īsromāns “Zeltenīte”. 4 6 2 6
10.tēma.Modernās dzejas sākums. 10.lekcija: E.Veidenbauma ideju un daiļrades raksturojums. 10.seminārs: E.Videnbauma dzejas raksturojums. 2 2 0 4
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt izpratni un zināšanas par latviešu literatūras un kultūras attīstības būtiskākajām parādībām, kopsakarībām, problēmām un autoriem saiknē ar kultūras un literatūras procesiem Eiropā 16.-19. gs.. Studiju kursa uzdevumi ir atklāt latviešu pirmsnacionālās literatūras un nacionālās literatūras sākuma spilgtākos tekstus un autorus saistībā ar kultūras attīstību - analizēt literārās parādības kultūras vēstures kontekstā, - pētīt tradīcijas un inovācijas saskarsmes konkrētu autoru daiļradē laikmetu tendenču kontekstā, - pilnveidot teksta analītiskas interpretācijas prasmes un kompetences, lietojot iegūtās zināšanas praksē un strādājot grupā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: Pārzina un izprot latviešu literatūras attīstības vēsturisko procesu un loģiku. Zina latviešu literatūras pirmo estētisko paradigmu, veidu, žanru u. c. pamatpazīmes, lieto literatūrteorētisko terminoloģiju to analīzē. - Daiļdarbu analīzes vērtējums, semināra tēmu komunikācija, zinātniskās literatūras izpratne un lietojums tēmu analīzē; 1 daiļdarba mākslinieciskās izveides rakstiskas analīzes vērtējums.
Prasmes: Prot analizēt literāros tekstus konkrēta laikmeta un kultūras kontekstā. Prezentē patstāvīgā pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot modernās tehnoloģijas. - Daiļdarbu analīzes vērtējums, semināra tēmu komunikācija, zinātniskās literatūras izpratne un lietojums tēmu analīzē.
Kompetences: Analizē piedāvātos latviešu literatūras vēstures tekstus, zinātnisko literatūru kultūras un sociālās vēstures kontekstā. Kombinējot literatūras un kultūras zināšanas, un apgūtās teksta interppretācijas prasmes, kritiski izvērtē un seko līdzi mūsdienu literatūrvēsturiskiem pētījumiem. - Daiļdarbu analīzes vērtējums, semināra tēmu komunikācija, zinātniskās literatūras izpratne un lietojums tēmu analīzē.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīvs darbs semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumu komunikāciju) - 50%
1 starptesta-kontroldarba izpilde - 20%
1 daiļdarba mākslinieciskās izveides rakstiskas analīze - 20%
Gala pārbaudījums – tests - 10%
 
Priekšzināšanas Literatūrzinātne
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]