Kods | LA1055 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mūsdienu latviešu valoda: leksikoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Helviga | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Leksikoloģijas pamatjēdzieni. Leksikogrāfija un terminogrāfija. Vārdnīcu veidi. Vārda pētīšanas aspekti. Homonīmija, sinonīmija, antonīmija. Vārdu krājuma diferencēšanas dažādība: teritoriālais, hronoloģiskais, etimoloģiskais, stilistiskais, ekspresīvais, semantiskais, sociālais u. c. Leksikas bagātināšanas iespējas.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Attīstīt izpratni par leksikoloģiju kā valodniecības apakšnozari, kas pēta vārdu leksiskās nozīmes un leksiski nedalāmu, stabilu, ar valodas tradīciju nostiprinātu vārdu savienojumu (frazeoloģismu) nozīmes, kuras parasti saistītas ar nozīmes pārnesumu. Studiju kursa uzdevumi: Uzkrāt zināšanas par leksiku, leksikoloģiju, leksikogrāfiju, attīstot lingvistisko domāšanu. Izkopt prasmi strādāt ar dažādu leksikas materiālu, izvēloties katrai situācijai un uzdevumam piemērotākās leksikas grupas (funkcionāli, stilistiski u. tml.). Pilnveidot lingvistisko kompetenci, profesionāli izvēloties un kritiski izmantojot valodnieciskos pētījumus, vārdnīcas, datubāzes un dažādas lietotnes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS
* Izprot un spēj skaidrot kursa pamatjēdzienus: leksikoloģija, leksika, leksikons, leksikogrāfija, polisēmija, leksiski semantiskais variants, homonīmija, sinonīmija, antonīmija; frazeoloģija, frazeoloģisms, idioma, frazēma u. c.
* Izprot valodas leksiskās sistēmas struktūru un nošķir tās līmeņus, diferencējot vārdu krājumu pēc dažādiem principiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Pozitīvs vērtējums patstāvīgi veiktajos darbos.
Aktīva līdzdalība, iesaistīšanās un viedokļa izteikšana praktiskajās nodarbībās.
Sekmīgi nokārtots rakstveida eksāmens (4–10 balles):
1) notikusi zināšanu papildināšana par leksiku, leksikoloģiju, leksikogrāfiju;
2) izkopta prasme strādāt ar dažādu leksikas materiālu, izvēloties katrai situācijai un uzdevumam piemērotākās leksikas grupas (funkcionāli, stilistiski);
3) pilnveidota lingvistiskā kompetence, profesionāli izvēloties un kritiski izmantojot valodnieciskos pētījumus, vārdnīcas, datubāzes. PRASMES * Prot bagātināt savu vārdu krājumu, izprotot šī procesa nepieciešamību. * Spēj reflektēt par latviešu valodā notiekošajiem procesiem leksikas līmenī. * Spēj veidot lietpratīgu attieksmi pret leksiskajām pārmaiņām latviešu valodā, tostarp aizguvumu pārņemšanu. - Pozitīvs vērtējums patstāvīgi veiktajos darbos. Aktīva līdzdalība, iesaistīšanās un viedokļa izteikšana praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtots rakstveida eksāmens (4–10 balles): 1) notikusi zināšanu papildināšana par leksiku, leksikoloģiju, leksikogrāfiju; 2) izkopta prasme strādāt ar dažādu leksikas materiālu, izvēloties katrai situācijai un uzdevumam piemērotākās leksikas grupas (funkcionāli, stilistiski); 3) pilnveidota lingvistiskā kompetence, profesionāli izvēloties un kritiski izmantojot valodnieciskos pētījumus, vārdnīcas, datubāzes. KOMPETENCE * Spēj stabili orientēties valodas leksiskajā sistēmā, izprotot tās vietu valodnieciskā skatījumā (latviešu valodas sistēmā). * Prot izvēlēties un lietot vārdnīcas, tostarp digitālās, atbilstoši konkrētajam mērķim gan pašizglītībā. * Pārzina aktualitētes vārddarināšanā, par ieteikumiem, ko sniedz Terminoloģijas komisija, par jaunāko zinātnisko literatūru šajā jomā. * Spēj vērtēt jaunvārdu atbilstību latviešu valodas vārddarināšanas tradīcijām un to iederīgumu latviešu valodas sistēmā. - Pozitīvs vērtējums patstāvīgi veiktajos darbos. Aktīva līdzdalība, iesaistīšanās un viedokļa izteikšana praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtots rakstveida eksāmens (4–10 balles): 1) notikusi zināšanu papildināšana par leksiku, leksikoloģiju, leksikogrāfiju; 2) izkopta prasme strādāt ar dažādu leksikas materiālu, izvēloties katrai situācijai un uzdevumam piemērotākās leksikas grupas (funkcionāli, stilistiski); 3) pilnveidota lingvistiskā kompetence, profesionāli izvēloties un kritiski izmantojot valodnieciskos pētījumus, vārdnīcas, datubāzes. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Līdzdalība lekcijās un praktiskajos darbos - 20%
1. pārbaudes darbs - 20% 2. pārbaudes darbs - 20% Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Latviešu valodas mācību priekšmets vidējās izglītības līmenī | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|