Kods | LA1043 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Sociālā darbinieka profesionālā darbība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Undīne Vēvere | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studija kursa mērķis ir pilnveidot studentu, kuriem nav iepriekš iegūta izglītība, kas saistīta ar sociālo darbu, zināšanas par iespējām profesionālajā sociālajā darbā, lai pabeidzot profesionālā maģistra programmu visiem studentiem būtu vienāda izpratne par sociālā darba pamatnostādnēm, profesijas virzieniem, starpinstitucionālo sadarbību un citiem svarīgiem aspektiem sociālajā darbā. Kurss sākas ar profesionālā sociālā darba apskatu, kam seko digitālo tehnoloģiju pielietojums sociālajā darbā. Trešā daļa veltīta sociālpedagoģiskajam aspektam sociālajā darbā, bet pēdējā daļā tiek aplūkots aktuālais starpinstitūciju sadarbībā, tādejādi veicinot studenta izpratni par sociālo dienestu nozīmi un kapacitāti. Kursa veiksmīgas pabeigšanas rezultātā studenti iegūs zināšanas, prasmes un kompetences, kas ir svarīgas vadošajam sociālajam darbiniekam, jo vienlaikus ar teorētisko apmācību studentiem paredzēti dažādi uzdevumu praktisko iemaņu attīstīšanai. . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un veidot izpratni par sociālā darba vidi un profesionālo sociālo darbu studentiem, kuriem nav iepriekš iegūta sociālā darba izglītība. Uzdevumi: 1. Veidot teorētiskās zināšanās par sociālā darba profesionālajiem virzieniem, lietvedību un citiem svarīgiem aspektiem sociālā darba jomā. 2. Apgūt praktiskas prasmes diskutēt un analizēt par dažādām sociālā darba jomām un sociālā darbinieka darbību, balstoties uz pieejamo literatūru un normatīvo regulējumu. 3. Radīt studentu izpratni par sociālā darbinieka profesionālo darbību, sociālās jomas attīstību Latvijā un ārvalstis, kā arī par sociālā dienesta lomu starpinstitūciju sadarbībā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina sociālā darba prakses lauku, par dažādu sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu veidiem, to pielietojumu, iegūtas zināšanas par elektroniskajām datu bāzēm, ko ikdienā izmanto sociālie darbinieki, par datu aizsardzību tiešsaistē, par lietvedību sociālajā darbā, studējošais spēs izprast sociālo pedagoģiju kā vienu no sociālā darbinieka darbības virzieniem. - Mājasdarbs - sagatavot resursu karti izvēlētajai sociālā darba mērķa grupai atbilstoši savam novadam/ pašvaldībai.
Piemēri ir pie katras Labklājības Ministrijas izstrādātās metodikas https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali-0
Iespējams, vairāki resursi/ pakalpojumi šobrīd vairs neeksistē vai ir pārveidoti citā formātā, kā arī resursu kartes noteikti ir papildināmas ar jauniem pakalpojumiem no dažādām nozarēm, ko konkrētai mērķa grupai sociālais darbinieks var izmantot (konkrētās kopienas resursi – biedrības, NVO, citi pašvaldības un valsts pakalpojumi, neskaitot sociālos pakalpojumus.
Pie katra resursa jāparādās, kas to nodrošina/organizē un kontakti. Spēj izmantot iegūtās zināšanas, lai izvērtētu sociālā darba nozīmi un kvalitāti, orientējoties zinātniskajā literatūrā un balstoties uz pētījumiem gan Latvijas, gan ārvalstu kontekstā. Izpratne par sociālo pakalpojumu pieejamību šobrīd un to attīstības iespējām. - Mājasdarbs - profesionālais sociālais darbs. Students patstāvīgi sagatavo un prezentē prezentāciju par 2-3 pētījumiem sociālā darba jomā, kas atspoguļo aktuālu problemātiku sociālajā jomā vai sabiedrībā kopumā. Ja iespējams, darbu, izstrādāt saistībā ar savu maģistra darba tēmu, lai šos pētījumus varētu pēc tam integrēt maģistra darbā. Jāatspoguļo katra pētījuma mērķis, aktualitāte, kāpēc konkrētais pētījums ir izvēlēts, secinājumi. Iespējamās tēmas – pētījums par konkrētu sociālā darba mērķa grupu, sociālajiem pakalpojumiem, sociālu problēmu sabiedrībā, sociālo teoriju un metožu izmantošana praksē, sociālpedagoģisko darbu, starpinstitucionālo sadarbību utt. Pētījumus var meklēt: https://www.rtu.lv/lv/studijas/biblioteka/informacijas-meklesana/datubazes-eresursi/abonetas-datubazes Pārzina starpinstitucionālo sadarbību sociālajā darbā, atpazīstot sadarbības partnerus un to kompetences darbā ar klientiem. Prot atrast nepieciešamos resursu, lai organizētu starpinstitucionālo sadarbību dažādos līmeņos. - Praktiskais darbs - izstrādāt prezentāciju par vienu no sociālās palīdzības vai sociālo pakalpojumu veidiem (studentiem tiks doti piemēri). Prezentācijā iekļaut konkrētā atbalsta veida mērķi, uzdevumus, finansējuma iespējas un noteicošos normatīvos aktus. Prot pielietot normatīvo regulējumu, veicot sociālo darbu, spēt nodrošināt pakalpojumu, izmantojot tiešsaistes platformas, studējošais pilnveido prasmes sadarboties ar dažādām iestādēm un profesionāļiem, spēj izvērtēt sociālā darba kvalitāti un nozīmi sabiedrībā kopumā. - Praktiskais darbs - izstrādāt prezentāciju par vienu no sociālās palīdzības vai sociālo pakalpojumu veidiem (studentiem tiks doti piemēri). Prezentācijā iekļaut konkrētā atbalsta veida mērķi, uzdevumus, finansējuma iespējas un noteicošos normatīvos aktus. Spēj praktiski pielietot zināšanas par klientam pieejamo sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, izprot informācijas apriti iestādēs un sabiedrībā kopumā, pilnveido kompetenci analizēt un diskutēt par profesionālo sociālo darbu Latvijā. - Eksāmena (noslēguma) darbs - izstrādāta argumentēta eseja par profesionālā sociālā darba nākotnes perspektīvām. Eseju balstīt uz kādu no politikas plānošos dokumentiem (var gan LV, gan starptautiska līmeņa dokumentus pēc studenta brīvas izvēles, izvēloties sev saistošāko/ interesantāko). Eseja izstrādāta un noformēta pēc RTU Liepājas akadēmijas studiju darbu rakstīšanas un noformēšanas metodiskajiem norādījumiem: https://www.rtu.lv/lv/liepaja/studijas-liepaja/studiju-darbu-rakstisana-un-noformesana Jābūt izmantotās literatūras un avotu sarakstam. Politikas plānošanas dokumentus var meklēt Labklājības ministrijas mājaslapā pie «Nozares politika». Ja iespējams, eksāmena darbu, izstrādāt saistībā ar savu maģistra darba tēmu, lai šo darbu varētu pēc tam integrēt maģistra darbā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājasdarbs - resursu karte - 20%
Mājasdarbs - 2 vai 3 pētījumu apskati, kas ietver profesionālo sociālo darba jomas. - 20% Praktiskais darbs - izstrādāt prezentāciju par vienu no sociālās palīdzības vai sociālo pakalpojumu veidiem - 20% Eksāmena (noslēguma) darbs - izstrādāta argumentēta eseja par profesionālā sociālā darba nākotnes perspektīvām. - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Profesionālā ētika, kompetence un komunikācija sociālā darba vadībā. Sociālā likumdošana specializācijā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|