LA0970 Valodas sistēmas diahroniskās un sinhroniskās studijas

Kods LA0970
Nosaukums Valodas sistēmas diahroniskās un sinhroniskās studijas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga, Agnese Dubova, Linda Lauze, Dace Markus, Ieva Ozola
Kredītpunkti 15.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa priekšmets ir valodas sistēma attīstībā un pārmaiņās dažādās valodniecības nozarēs: dialektoloģijā, sociolingvistikā, fonoloģijā, morfoloģijā, morfēmikā, sintaksē, semantikā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Tradicionālā dialektoloģija un tās attīstība 20.–21. gadsimtā. Aprakstošie, strukturālie, tipoloģiskie, sociolingvistiskie, perceptīvie, kognitīvie pētījumi un metodes. Teritoriālo dialektu un izlokšņu rašanās un attīstības aspekti. Rakstu valodas un izlokšņu attiecības. Stabilās un mainīgās izlokšņu sistēmas iezīmes. Reģionālismu izmantošanas cēloņi un īpatnības dažādos literatūras veidos un publicistikā. 20 46 0 0
Sociolingvistika un sociālā diferencēšanās. Dzimuma, vecuma un izglītības kategorija valodas lietojumā: kopīgais un atšķirīgais dažādos valodas sistēmas līmeņos (fonētikā, leksikā, morfoloģijā, sintaksē). Līdzšinējie sociolingvistiskie pētījumi Latvijā un ārvalstīs minēto kategoriju izpētē. Ekstralingvistiskie faktori un to nozīme. Runas uzvedība dažādās sociālajās grupās. Sarunvalodas izpētes aspekti. Valoda un tabu. Politkorektuma izpratne. 20 46 0 0
Fonoloģija, tās saistība ar fonētiku. Fonoloģijas virzieni, terminu skaidrojums. Starptautiskā fonētiskā transkripcija. Fonoloģiskā struktūra. Fonēma, latviešu valodas fonēmas, to pozicionālie varianti un fakultatīvie varianti, substitūcija. Fonoloģiskās šķīrējpazīmes un fonēmu dabiskās grupas. Latviešu valodas patskaņu fonēmu klasifikācija. Problēmas latviešu valodas divskaņu fonoloģiskajā raksturojumā un klasifikācijā. Latviešu valodas līdzskaņu fonoloģiskā klasifikācija. Fonoloģiskie likumi. Sinhronisko un diahronisko fonētisko procesu atspoguļojums fonoloģiskajos likumos. Zilbe. Zilbes definīcija, iekšējā struktūra, tās segmenti. Zilbe sonoritātes teorijā, zilbes kontakta likums, maksimālais zilbes sākuma princips, izcilības jeb sevišķuma teorija. Fonotaktika, moru teorija, metriskais režģis un metriskais koks. Praktiskās zināšanas fonoloģijā. Līdzskaņu savienojumi latviešu. Zilbju modeļi latviešu valodā, dalīšana zilbēs. 20 46 0 0
Pārskats par morfoloģijas kategoriju realizēšanās iespējām, gramatizēšanās process. Vārdformu tipu raksturojums: sintētiskās, analītiskās un supletīvās formas. Vārdšķiru nošķiršanas robežgadījumi, morfoloģiskā transpozīcija. Morfēmikas galvenie jautājumi un morfēmu klasifikācijas iespējas. Vārddarināšanas attīstības tendences. Gramatisko formu polifunkcionalitātes iespējas morfostilistikā. 20 44 0 0
Valodas un runas parādību šķīrums sintaksē. Vienkārša teikuma klasifikācija tradicionālajā un strukturālajā sintaksē. Teikuma locekļu problemātika, klasifikācijas problēmjautājumi. Sintaktisko funkciju un kategoriju problemātika, lietojuma interpretācija un izpratne. Valence un sintaktiskais obligātums. Valences problemātika vārdkopu teorijas aspektā. Vienkārša un salikta teikuma robežu problēma un norobežošanas kritēriji. Redukcija un parcelācija saliktā teikumā. Interpunkcijas problēmjautājumi. Aktualitātes sintakses izpētē. 20 44 0 0
Semantika kā semiotikas sastāvdaļa. Semantikas attīstības vēsture un virzieni. Semantikas starpdisciplinārais raksturs. Semantikas pamatjēdzieni. Nozīmes veidi. Leksiskā semantika: vārda nozīme, semantisko lauku veidošanās teorija, prototipu teorija, semantiskās attieksmes, formālā semantika. Vēsturiskā semantika. Vārdu nozīmes izmaiņas, etimoloģija un semantika. Leksiski semantisko variantu veidošanās iespējas. Semantiskā kreativitāte. Starpkultūru semantika. Sastatījuma pētījumi. 20 44 0 0
Kopā: 120 270 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Attīstīt zināšanās balstītu izpratni par valodas sistēmu un tās izpētes aspektiem diahroniskā un sinhroniskā skatījumā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Padziļināt un nostiprināt izpratni par valodas attīstību, pārmaiņām un diferencēšanos areālo un sociālo apstākļu, kā arī valodas iekšējās attīstības likumu ietekmē. 2. Pilnveidot fonoloģijas teorētiskās un praktiskās zināšanas. 3. Paplašināt zināšanas un izpratni par valodas leksiski semantisko līmeni. 4. Nostiprināt un paplašināt izpratni par morfēmiku un vārddarināšanu. 5. Padziļināt zināšanas latviešu valodas gramatikā un pilnveidot gramatiskās analīzes prasmi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: * Izprot, spēj skaidrot un interpretēt dialektoloģijā, fonētikā, leksikoloģijā, semantikā un gramatikā lietotos pamatjēdzienus. * Izprot un spēj raksturot valodas attīstības un pārmaiņu cēloņus ekstralingvistisko apstākļu ietekmē. * Pārzina valodas fonētisko, fonoloģisko, leksisko, semantisko un gramatisko īpatnību kopumu, spēj to aprakstīt un izskaidrot. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles); reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums). 2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze. 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās. 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu. 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles. 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu.
PRASMES: * Spēj izteikt kompetentu viedokli par konkrētiem jautājumiem modulī aplūkotajās zinātnes jomās. * Demonstrē lietpratīgu attieksmi, veicot praktiskas ievirzes pētnieciskus uzdevumus. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles); reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums). 2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze. 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās. 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu. 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles. 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu.
KOMPETENCE: * Spēj kritiski vērtēt zinātniskajā literatūrā paustās atziņas. * Orientējas modulī aplūkoto zinātnes jomu problemātikā un seko līdzi aktualitātēm, patstāvīgi padziļinot savu profesionālo un pētniecisko kompetenci. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles); reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums). 2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze. 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās. 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu. 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles. 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles) - 14%
2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze - 10%
3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde - 18%
4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu - 20%
5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles - 20%
6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu - 18%
 
Priekšzināšanas Vispārīgās valodniecības kurss bakalaura un/vai maģistra studiju līmenī. Kādas valodas (latviešu, vācu, angļu u. c.) sistēmiskas studijas bakalaura un/vai maģistra studiju līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 15.0 60.0 60.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]