Kods | LA0970 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Valodas sistēmas diahroniskās un sinhroniskās studijas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Doktora, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Helviga, Agnese Dubova, Linda Lauze, Dace Markus, Ieva Ozola | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 15.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa priekšmets ir valodas sistēma attīstībā un pārmaiņās dažādās valodniecības nozarēs: dialektoloģijā, sociolingvistikā, fonoloģijā, morfoloģijā, morfēmikā, sintaksē, semantikā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Attīstīt zināšanās balstītu izpratni par valodas sistēmu un tās izpētes aspektiem diahroniskā un sinhroniskā skatījumā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Padziļināt un nostiprināt izpratni par valodas attīstību, pārmaiņām un diferencēšanos areālo un sociālo apstākļu, kā arī valodas iekšējās attīstības likumu ietekmē. 2. Pilnveidot fonoloģijas teorētiskās un praktiskās zināšanas. 3. Paplašināt zināšanas un izpratni par valodas leksiski semantisko līmeni. 4. Nostiprināt un paplašināt izpratni par morfēmiku un vārddarināšanu. 5. Padziļināt zināšanas latviešu valodas gramatikā un pilnveidot gramatiskās analīzes prasmi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
* Izprot, spēj skaidrot un interpretēt dialektoloģijā, fonētikā, leksikoloģijā, semantikā un gramatikā lietotos pamatjēdzienus.
* Izprot un spēj raksturot valodas attīstības un pārmaiņu cēloņus ekstralingvistisko apstākļu ietekmē.
* Pārzina valodas fonētisko, fonoloģisko, leksisko, semantisko un gramatisko īpatnību kopumu, spēj to aprakstīt un izskaidrot. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles);
reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums).
2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze.
3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās.
4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu.
5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles.
6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu. PRASMES: * Spēj izteikt kompetentu viedokli par konkrētiem jautājumiem modulī aplūkotajās zinātnes jomās. * Demonstrē lietpratīgu attieksmi, veicot praktiskas ievirzes pētnieciskus uzdevumus. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles); reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums). 2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze. 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās. 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu. 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles. 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu. KOMPETENCE: * Spēj kritiski vērtēt zinātniskajā literatūrā paustās atziņas. * Orientējas modulī aplūkoto zinātnes jomu problemātikā un seko līdzi aktualitātēm, patstāvīgi padziļinot savu profesionālo un pētniecisko kompetenci. - 1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles); reģionālās valodas iezīmju analīze jaunākajā daiļliteratūrā/publicistikā/elektroniskās saziņas vidē (brīva avota izvēle un tā pamatojums). 2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze. 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde; semināra ziņojums un fonoloģijas zināšanu apliecinājums praktiskajās nodarbībās. 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu. 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles. 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. starppārbaudījums: semināra ziņojumi: dialektu un izlokšņu izpētes metodes (pēc izvēles) - 14%
2. starppārbaudījums: kartotēkas izveide ar valodas lietojuma piemēriem dzimuma vai vecuma aspektā – praktiskā materiāla analīze - 10% 3. starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – četru uzdevumu kopu izpilde - 18% 4. stappārbaudījums: semināra ziņojums ar praktiskajiem piemēriem par kādu morfostilistikas jautājumu - 20% 5. starppārbaudījums: rakstveida ziņojums par vienu sintakses problēmgadījumu pēc izvēles - 20% 6. starppārbaudījums: rakstveida referāts par leksiskās semantikas izpētes jautājumu(-iem) saistībā ar promocijas darba tematu - 18% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vispārīgās valodniecības kurss bakalaura un/vai maģistra studiju līmenī. Kādas valodas (latviešu, vācu, angļu u. c.) sistēmiskas studijas bakalaura un/vai maģistra studiju līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|