LA0916 Pasaules literatūra un kultūra II

Kods LA0916
Nosaukums Pasaules literatūra un kultūra II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Benedikts Kalnačs
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek izzināta pasaules (prioritāri, Rietumu, Eiropas) kultūras un literatūras attīstība un paradigmu maiņa, kultūras un literatūras kopsakarības un mijiedarbe, sākot no antīkā laikmeta līdz mūsdienām. Kursā tiek pētītas un analizētas dažādu periodu nozīmīgākās literārās parādības mūsdienu literatūras un kultūras kontekstā..
Kursa 1. daļa veltīta kopējo kultūras procesu, mitoloģijas un literatūras periodu un konkrēta laikmeta izcilāko sasniegumu analīzei..
Kursa 2. daļa veltīta kultūras procesu analīzei dramaturģijas un teātra attīstības kontekstā, uzsverot dramaturģijas veidu un žanru specifiku, dramaturģijas darbu saikni ar sava laikmeta skatuves praksi un to atbilstību konkrētā perioda sabiedrības vērtību sistēmai..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dramaturģijas un teātra ģenēze antīkajā pasaulē. Antīkās dramaturģijas sižeti, to saistība ar mītu vielu un laikmetīgo sabiedrību. Aristoteļa “Poētika” kā pirmā traģēdijas principu sistematizācija. 2 4 0 0
2. Drāma, teātris un viduslaiku kultūra. Renesanses skatuves mākslas un dramaturģijas veidošanās Itālijā un Anglijā. Renesanses laikmeta angļu dramaturgi. 2 4 0 0
3. Viljams Šekspīrs kā Renesanses mākslas principu spilgtākais reprezentants dramaturģijā un teātrī. Darbu autorības jautājums. Sižetu avoti, saikne ar sabiedriskajām aktualitātēm. Lugu žanri: vēsturiskās hronikas, traģēdijas, komēdijas un traģikomēdijas. 2 4 0 0
4. Baroka laikmeta kultūra Spānijā. Dramaturģijas un teātra formu savdabība, traģēdijas un komēdijas. Nozīmīgākie autori: Kalderons de la Barka, Lope de Vega. Spāņu dramaturģijas vēsturiskā attīstība. 2 4 0 0
5. Franču klasicisma dramaturģija un teātris: teorija un prakse. Nikolā Bualo “Dzejas māksla”. Pjērs Kornejs un Žans Rasins kā nozīmīgākie traģēdiju autori. Moljēra komēdijas, to veidojuma specifika. Moljēra “Dons Žuans”: lugas analīze seminārā. 4 6 0 0
6. Apgaismības laikmeta literārie un kultūras procesi Francijā un Vācijā. Dramaturģijas un teātra nozīme. Denī Didro atziņas par drāmas žanru. Gotholda Efraima Lesinga “Hamburgas dramaturģija” kā vācu nacionālās skatuves mākslas manifests. Johana Volfganga fon Gētes pasaules skatījums, tā atspoguļojums dramaturģijā un darbībā Veimāras teātrī. Frīdriha Šillera dramaturģija un estētika. F. Šillera “Marija Stjuarte”: lugas analīze seminārā. 4 6 0 0
7. 19. gadsimta elitārā un populārā kultūra. Teātra un dramaturģijas attīstības tendences. Romantisma dramaturģija. Reālisma veidošanās. Henriks Ibsens. H. Ibsena “Leļļu nams”: lugas analīze seminārā. 4 6 0 0
8. Modernisma teātra un dramaturģijas periodizācija. Agrīnā modernisma virzieni: naturālisms, simbolisms un ekspresionisms 19. un 20. gs. mijas teātrī. Augusts Strindbergs. Gerharts Hauptmanis. Antons Čehovs. Moriss Māterlinks. Oskars Vailds. O. Vailda “Salome”: lugas analīze. 4 6 0 0
9. Modernisms 20. gadsimta vidū. Episkā teātra, eksistenciālisma drāmas un absurda teātra attīstība. Bertolts Brehts. Federiko Garsija Lorka. Žans Anuijs. Žans Pols Sartrs. Semjuels Bekets. Ežēns Jonesko. Divu lugu analīze semināros. 4 6 0 0
10. Postmodernisms drāmā. Postdramatiskais teātris, tā saistība ar dramaturģijas attīstību. 4 6 0 0
Kopā: 32 52 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veidot un nostipināt pamatzināšanas par pasaules (prioritāri – Rietumu, Eiropas) kultūras un literatūras attīstības gaitu un likumsakarībām. Studiju kursa uzdevumi ir iepazīstināt ar drāmas attīstības nozīmīgākajām idejiskajām, ideoloģiskajām un estētiskajām tendencēm. Kursa rezultātā iegūtas kompetences, kas ļauj orientēties dramaturģijas attīstības nozīmīgākajās tendencēs un vēsturisko periodu specifikā. Iegūtās prasmes ļauj studentiem pārzināt drāmas attīstības periodus, nozīmīgākos autorus un viņu darbus, kritiski izvērtēt dažādos zinātniskajos avotos ietverto daiļdarbu interpretāciju.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Prot patstāvīgi veikt literāru un dramaturģisku tekstu interpretāciju, izprotot, ka tie radušies konkrēta laikmeta un kultūras mijiedarbībā. 2. Prot izvērtēt literāro un dramaturģisko darbu recepciju dažādos mākslas veidos un nacionālajās kultūrās. 3. Prezentē patstāvīgi veikta pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot modernās tehnoloģijas. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: regulāru nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros. Pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem, patstāvīgo darbu izpilde, gala pārbaudījums – eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem - 50%
Patstāvīgo darbu izpilde - 20%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas Nepieciešamas vispārējas priekšzināšanas pasaules literatūras un kultūras vēsturē.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]