Kods | LA0894 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vācu valoda: leksikostilistika II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Agnese Dubova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursā aplūkota leksikas pamatvienība - leksēma, tās struktūra, nozīme (semantika), etimoloģija, leksikas varianti. Leksēma tiks aplūkota 3 aspektos: strukturālā, semantiskā un funkcionālā. Aplūkoti homonīmijas, sinonīmijas, antonīmijas, hiponīmijas jautājumi, kā arī frazeoloģija. Kursa stilistikas daļā tiks apskatīta stilistika, valodas izteiksmes līdzekļi, stila veidi rakstveida un mutvārdu komunikācijā mūsdienu leksikas un stilistikas kontekstā (piemēram, viegla un/vai vienkārša valoda). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķi: 1. sniegt sistēmisku ieskatu vācu valodas leksikā, tās daudzveidībā (vāciski runājošajās valstīs), semantikā, stilistikā un frazeoloģijā. Veicināt leksiskās daudzveidības izpratni un apguvi. 2. paplašināt studējošo zināšanas par leksikas un izteiksmes stila lietojumu dažādās saziņas situācijās mūsdienu sabiedrībā, sociālajos tīklos. 3. attīstīt studējošo valodas izjūtu, aplūkojot stilistiski un emocionāli ekspresīvās izteiksmes līdzekļus, noskaidrojot to pazīmes; 4. saskatīt leksikas, stilistikas un frazeoloģijas izmantojamību tekstā, ikdienas saziņā mūsdienās (digitālajā vidē un sociālajos tīklos) vāciski runājošajās valstīs. 5. veicināt studējošo vācu valodas leksikas un stilistikas tālāko izpēti sastatījumā ar citām valodniecības apakšnozarēm (piemēram, etnolingvistiku, ekolingvistiku) un citām Eiropas valodām. Kursa uzdevumi: 1.Sniegt izpratni par vācu valodas leksiku kā sistēmisku veidojumu, tā attīstību, variantiem un jaunāko leksikas izpratni mūsdienās, lietojot sociālos tīklus, aplikācijas u.c. medijus. 2. Apskatīt un apgūt vārddarināšanas veidus un vārdu krājuma paplašināšanas iespējas. 3. Sniegt priekšstatu par vācu valodas leksikona reģionālajiem, sociālajiem un stilistiskajiem variantiem. 4. Sniegt pārskatu par skaidrojošajām (vācu un latviešu valodas), divvalodu un nozaru vārdnīcām. 5.Apgūt vācu valodas stilistikas pamatus, tās izmantojamību runas un tekstu analīzē; sniegt pārskatu par stilistiski un emocionāli ekspresīviem izteiksmes līdzekļiem; 6. apskatīt un apgūt vācu valodas semantikas iezīmes, vārdu attiecības valodas sistēmā un runā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzin leksikoloģijas, vārddarināšanas, frazeoloģijas, etimoloģijas un stilistikas pamatterminoloģiju. - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens.
Kritēriji: students pārzin leksikoloģijas, vārddarināšanas, frazeoloģijas, etimoloģijas un stilistikas pamatterminoloģiju. Zina vācu valodas leksikas vēsturi, attīstību, leksikas daudzveidību un lietojuma atšķirības mūsdienās (sociālajos medijos, vāciski runājošajās valstīs (ieskata veidā)). - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens. Kritēriji: students zina vācu valodas leksikas vēsturi, attīstību, leksikas daudzveidību un lietojuma atšķirības mūsdienās (sociālajos medijos, vāciski runājošajās valstīs (ieskata veidā)) Zina vācu valodas stilistisko, emocionāli ekspresīvo un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu veidus, to nozīmi funkcionālā stila tekstos un dažādās saziņas situācijās. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students zina vācu valodas stilistisko, emocionāli ekspresīvo un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu veidus, to nozīmi funkcionālā stila tekstos un dažādās saziņas situācijās. Prot analizēt vārdu krājumu pēc leksikoloģijas, frazeoloģijas, stilististiskajām pazīmēm. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students prot analizēt vārdu krājumu pēc leksikoloģijas, frazeoloģijas, stilististiskajām pazīmēm. Prot analizēt vārdu krājuma lietojumu dažādu stilu tekstos vācu valodā. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students prot analizēt vārdu krājuma lietojumu dažādu stilu tekstos vācu valodā. Prot noteikt un analizēt emocionāli ekspresīvos izteiksmes līdzekļus un stilistiskos paņēmienus vācu valodas tekstos. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students prot noteikt un analizēt emocionāli ekspresīvos izteiksmes līdzekļus un stilistiskos paņēmienus vācu valodas tekstos. Prot izvērtēt funkcionālos stila veidus, veidojot savus tekstus vācu valodā. - Pārbaudes veids: radošie darbi. Kritēriji: students prot izvērtēt funkcionālos stila veidus, veidojot savus tekstus vācu valodā. Pārvalda vācu valodas leksikas un valodas stila lietojumu atbilstoši komunikācijas situācijai. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students pārvalda vācu valodas leksikas un valodas stila lietojumu atbilstoši komunikācijas situācijai. Izprot vācu valodas leksikas daudzveidību, reģionālos un sociālos variantus, kā arī stilistikas lietojuma atšķirības. - Pārbaudes veids: kontroldarbi, rakstisks eksāmens. Kritēriji: students izprot vācu valodas leksikas daudzveidību, reģionālos un sociālos variantus, kā arī stilistikas lietojuma atšķirības. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Radošie darbi - 20%
Kontroldarbi - 40% Rakstisks eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ar vācu valodas priekšzināšanām B1 līmenī. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|