Kods | LA0883 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Franču valoda: leksikostilistika II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Inese Veisbuka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursā aplūkota valodas pamatvienība – vārds (leksēma), tā struktūra, nozīmes, etimoloģija, varianti. Vārds aplūkots 3 aspektos: strukturālā, semantiskā un funkcionālā. Aplūkoti homonīmijas, sinonīmijas, antonīmijas, hiponīmijas jautājumi, kā arī frazeoloģija.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studenta valodas izjūtu, aplūkojot stilistiski un emocionāli ekspresīvus leksikas slāņus, noskaidrojot to pazīmes un saskatot izmantojamību tekstā un saziņā. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Pilnveidot studentu zināšanas franču valodas praktiskajā leksikostilistikā. 2. Pilnveidot praktiskās valodas (rakstos un mutvārdos) lietošanas prasmes, izvēlēties stilam, saturam un darba mērķim atbilstošus izteiksmes līdzekļus un satura ziņā precīzus vārdus (terminus, svešvārdus, vispārlietojamo leksiku), veicināt praktiska valodas lietojuma prasmes, bagātināt valodas izpratni un attīstīt valodas izjūtu pret ierobežotas leksikas kategorijām (aizguvumiem, profesionālismiem, slengu, atsevišķos gadījumos – eifēmismiem, jaundarinājumiem, t.s. modes vārdiem, precedenttekstiem utt.). 3. Prast izmantot, vērtēt un analizēt emocionāli ekspresīvo leksiku un tēlainās izteiksmes līdzekļus (epitetus, metaforas u.tml.). 4. Prast izvairīties no liekvārdības, stila neskaidrības un neprecizitātes, vingrināties formulēt savu domu skaidri, tieši, nepārprotami (morfostilistika), izmantojot atbilstoša stila leksiku (leksikostilistiska), izteikumu loģisku izkārtojumu, teikumu struktūru (sintakses stilistika). 5. Slīpēt praktiskā valodas lietojuma prasmes. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
- Bagātināts franču valodas leksikas krājums,
- Apgūta teorētiskā literatūra franču leksikoloģijā un semantikā,
- Iepazīti dažādu stilu teksti mutvārdos un rakstveidā. - Patstāvīgajos darbos un eksāmenā precīzi zina definēt un skaidrot leksikoloģijas un semantikas jēdzienus, sekmīgi pielieto zināšanas konkrētos piemēros, sekmīgi identificē un analizē dažādu stilu tekstus, to leksiskās un stilistiskās īpatnības. PRASMES: - Nosaka vārddarināšanas paņēmienus, sniedz piemērus, - Atšķir valodas stilus, - Prot izmantot dažādus tēlainās izteiksmes līdzekļus savā runā un rakstos, - Pazīst vairākus frazeoloģismus franču valodā, prom atrast to ekvivalentus dzimtajā valodā, - Pazīst Francijas reģionālo valodu īpatnības, nosauc piemērus, nosaka franču valodas kā dzimtās valodas runātāja izcelsmi, - Strādā ar dažāda veida vārdnīcām, spēj atrast vārdu etimoloģiju, sinonīmiju, antonīmiju, - Analizē daiļliteratūras tekstus un publiskās runas. - Patstāvīgajos darbos un eksāmenā sekmīgi spēj identificēt un nosaukt vārddarināšanas paņēmienus, prot atšķirt un raksturot dažādus valodas stilus, prot izmantot tēlainās valodas līdzekļus, spēj atrast ekvivalentus franču valodas frazeoloģismiem latviešu valodā, spēj atpazīt Francijas reģionālo valodu īpatnības, sekmīgi prot izmantot vārdnīcas un analizēt daiļliteratūras un publiskās runas tekstus. KOMPETENCES: - Leksiskā kompetence – vārdu krājuma zināšanas un spēja to lietot saistībā ar kontekstu, - Semantiskā kompetence – izpratne par nozīmi un prasme to lietot, - Stilistiskā kompetence – izpratne par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem un prasme tos lietot. - Patstāvīgajos darbos un eksāmenā sekmīgi spēj izvēlēties un lietot atbilstošu leksiku konkrētā kontekstā, izprot vārdu nozīmes un sekmīgi lieto, spēj atpazīt un izmantot mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus atbilstoši komunikācijas mērķim. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgo darbu izpilde (starppārbaudījumu rezultāti) - 50%
Gala pārbaudījums (eksāmens) - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Franču valoda B2.1. valodas apguves līmenī | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|