LA0861 Latviešu literatūras un kultūras vēsture III

Kods LA0861
Nosaukums Latviešu literatūras un kultūras vēsture III
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros tiek veidots priekšstats par latviešu literatūras un kultūras procesiem „padomju periodā” Latvijā un latviešu mītnes zemēs trimdā (1940-1980), akcentējot dabisko latviešu literatūras attīstības procesu trimdas situācijā, nostiprinoties un attīstoties modernisma tendencēm, un pakāpenisku atbrīvošanos no mākslīgi veidotās sociālistiskā reālisma konstruktīvās pieejas literatūrā un kultūrā Padomju Latvijā, pirmskara literārās tradīcijas atjaunošanu un modernisma aktualizāciju trijās pēckara desmitgadēs. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.Latviešu literatūra un kultūra vēsturiskā robežsituācijā Otrā pasaules kara gados (1940–1945). Trimdas literatūras raksturojums. Periodizācija. 2 2 2 4
2. Trimdas proza. Stāsts. Novele. Romāns. I. A.Eglītis, G.Janovskis, Dz.Sodums, G.Zariņš, I.Šķipsna u.c. 4 8 2 10
3. Trimdas dramaturģija. M.Zīverta drāma. 2 4 2 6
4. Trimdas dzeja. V.Strēlerte, Andr. Eglītis u.c. “Elles ķēķa” modernisms. L.Tauns. G.Saliņš u.c. 2 10 2 10
5. Literārās situācijas raksturojums Padomju Latvijā (1945–1955). Literatūras un kultūras procesu periodizācija. Literatūras un kultūras paradigmas robežsituācija 20.gs. 50.vidū. 4 4 2 4
6. Prozas raksturojums. Tematisko un māksliniecisko robežu paplašinājums. Modernisma aktualizēšanās. A.Bels, R.Ezera, V.Kaijaks, Z.Skujiņš u.c. 6 8 2 12
7. Dramaturģijas un teātra raksturojums. Reālpsiholoģiskā un sociālā drāma. G.Priede. H.Gulbis. P.Putniņš. P.Pētersons. Drāmas paradigmas maiņa 70./80.g. mijā. L.Stumbre, J.Jurkāns, M.Zālīte u.c. 6 8 2 12
8. Dzejas procesa raksturojums un recepcija kultūras procesos (1950-1970). Tradīcijas un novatorisma mijiedarbe. O.Vācietis, I.Ziedonis, K.Skujenieks, V.Belševica u.c. Dzejas paradigmas maiņa (70./80.g.) - U.Bērziņš, K.Elsbergs, M.Melgalvs, P.Brūvers, A.Aizpuriete u.c. 6 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: Gūt priekšstatu par galvenajām latviešu literatūras un kultūras procesa attīstības tendencēm 20.gadsimta otrajā pusē. Uzdevumi: 1. izpētīt literatūrvēstures, kultūrvēstures un literatūras teorijas materiālus par latviešu literatūras attīstības tendencēm; 2. iepazīt nozīmīgākos latviešu literatūras autoru daiļrades piemērus, spilgtākos literāros darbus plašākā latviešu kultūras, mākslas procesu kontekstā; 3. pilnveidot daiļdarbu analīzes prasmes
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1.Pārzina latviešu literatūras procesus pēc Otrā pasaules kara Latvijā un trimdā; 2. Ir izpratne par latviešu literārā procesa attīstības tendencēm (1945-1980); 3. Ir zināšanas par spilgtāko latviešu autoru (1945-1980) darbu tematiskajām, žanriskajām un mākslinieciski stilistiskajām raksturībām. - 1. Pārbaudes darbs par literatūras attīstības tendencēm. 2. Pārbaudes darbs par perioda dzejas un prozas raksturīgiem autoriem un darbiem. Eksāmens: teorētiskās zināšanas
Prasmes: 1. Prot analizēt dažādu literatūras veidu un žanru literāros tekstus; 2. Nosaka literāro tekstu piederību konkrētam literāram virzienam; 3. Izmanto zināšanas par dažādiem literārajiem virzieniem un stiliem; 4. Prot veikt atšķirīgu māksliniecisko rokrakstu salīdzinājumu. - 3. Pārbaudes darbs par literārās paradigmas raksturīgajām tendencēm (1945-1980). 4. Pārbaudes darbs par aktuālajiem drāmas autoriem un tekstiem. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetences: 1. Ir zināšanas par latviešu literārā procesa attīstības raksturīgajām tendencēm divās atšķirīgās kultūrtelpās pēc Otrā pasaules kara; 2. Prot izmantot iegūto pieredzi, savas literārās kompetences pilnveidošanai un integrē kursā apgūtās zināšanas profesionālajās studijās. - 5. Pārbaudes darbs: vienas latviešu literārā procesa tendences izpēte, analīze ar raksturīgāko piemēru palīdzību. 6. Pārbaudes darbs: viena (pēc jūsu izvēles) latviešu autora daiļrades izpēte un tās vietas literārajā procesā apraksts. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1., 2., 3. pārbaudes darbs - 30%
4., 5., 6. pārbaudes darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Bez priekšzināšanām.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]