LA0749 Vides ķīmija

Kods LA0749
Nosaukums Vides ķīmija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Vides inženierzinātnes un pārvaldība
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Māra Zeltiņa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss piedāvā pamatzināšanas un praktisko iemaņu attīstību vispārīgajā un neorganiskajā ķīmijā, kā arī veido lietišķi orientētu izpratni par vides ķīmiskajiem procesiem, īpaši akcentējot piesārņojošo vielu dinamiku Zemes sistēmās..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Ievads ķīmijā. Ķīmija: definīcija & specifika, iedalījums, pamatjēdzieni. Ķīmija kā fizikas paradigmas konceptuāls paplašinājums. Nanoķīmija. Ķīmijas praktiskā nozīme. 2 0 0 0
2. Atomu teorija kā ķīmijas zinātnes konceptuālais pamats. Atoma uzbūve un ķīmisko elementu periodiskais likums. Atomi, molekulas, joni. Ķīmiskā saite un ķīmiskās reakcijas. 4 6 2 8
3. Ķīmiskie elementi un vielas. Ķīmiskās reakcijas. Klasifikācija ķīmijā: neorganiskie elementi (metāli, nemetāli, metaloīdi) un savienojumi (oksīdi, bāzes, skābes, sāļi). Neorganisko vielu klašu ķīmiskais raksturojums un ģenētiskās attiecības starp tām. Organiskās (oglekļa) ķīmijas specifika: savienojumu. klases, reakcijas. Oksidēšanās reducēšanās reakcijas. Reakcijas elektrolītu šķīdumos un sāļu hidrolīze. 4 8 2 12
4. Ūdens ķīmija un ievads vides ķīmijā. Savienojumu klasifikācija neorganiskajā ķīmijā – tipoloģijas atgādinājums un papildinājums: oksīdi, bāzes, skābes, sāļi un ūdens. Ūdens molekulas uzbūve: ūdens unikālās fizikālās, ķīmiskās un bioloģiskās īpašības. Hidroloģiskais cikls un ūdens ķīmija kā Vides ķīmijas atslēgas dimensija. 4 10 2 16
5. Vides ķīmija: paradigmatiskā nostādne. Vides ķīmijas pamatjēdzieni un problemātika. Ekosistēmiskā pieeja vides ķīmijas interpretācijās.Ekotoksikoloģija. Dabiskās un antropogēnās izcelsmes piesārņojošās vielas, toksisko vielu aprite un iedarbība. Netradicionālās metodes: ekotehnoloģija vides ķīmijas problēmrisinājumos. 4 0 2 2
6. Vides ķīmija: ūdens vide. Dabas ūdeņu ķīmiskais sastāvs: ietekmējošie faktori, saikne ar ūdenstilpju tipoloģiju. Ūdens piesārņojums: klasifikācija, diagnosticēšanas metodes, attīrīšana. Piesārņojuma avotu identificēšana un pārvaldība sateces baseinā. Eitrofikācija kā ūdenstilpju piesārņojuma sistēmiskas ietekmes gadījuma analīze. 4 12 2 14
7.Vides ķīmija: litosfēra. Sauszemes ekosistēmas: augsne, tās veidi, sastāvs, īpašības. Augsnes piesārņojums. Augsnes ilgtspējīga apsaimniekošana – fizikālie, ķīmiskie & bioloģiskie aspekti. Hidroponika kā augsnes aizstājējs. 4 6 2 10
8. Vides ķīmija: gaisa vide. Atmosfēra: sastāvs, uzbūve, vielu izkliedes & cirkulācijas procesi. Gaisa vidi piesārņojošās vielas, to avoti un iedarbības raksturs; piesārņojuma samazināšanas iespējas. Atmosfēra kā integrēta sistēma (siltumnīcefektu izraisošās gāzes SEG, skābais lietus, Zemes ozona slānis un tā degradācija u.c.). Iekštelpu gaisa piesārņojums un slimo ēku sindroms. 6 10 4 6
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt vispārīgās ķīmijas pamatatziņu apguvi, kā arī attīstīt studentu integratīvu izpratni par vides ķīmiskajiem procesiem un to lietišķajiem aspektiem. Studiju kursa uzdevumi: 1. Apgūt vispārīgās un neorganiskās ķīmijas pamatatziņas. 2. Attīstīt prasmes darbam ķīmijas laboratorijā. 3. Veidot izpratni par dabiskas un antropogēnas izcelsmes vielām, to iekļaušanos bioģeoķīmiskajos ciklos, ietekmi uz ekosistēmām un organismiem. 4. Attīstīt sistēmiskas pētnieciskās kompetences piesārņojošo u.c. vides kvalitātei būtisku vielu dinamikas (izkliede, pārvērtības, aprite) jomā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Prot novērtēt vielu uzbūves un ķīmisko reakciju pamatlikumsakarības. 2. Prot izskaidrot ķīmisko procesu specifiku laboratorijas eksperimentos un dabā, piesārņojošo vielu izplatību, apriti un pārvērtības Zemes sistēmās. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, kontroldarbs, eksāmens. Students spēj analizēt piesārņojošo vielu pārvērtības Zemes sistēmās.
Prasmes: 1. Prot veikt praktiskos darbus ķīmijā, ievērojot darba drošības prasības. 2. Prot plānot eksperimentus, veicot ķīmiskos aprēķinus, nomērīt ķīmiskos pamatparametrus. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, kontroldarbs, eksāmens. Students prot rēķināt uzdevumus, veikt praktiskajam darbam nepieciešamos aprēķinus.
Kompetence: 1. Spēj interpretēt vides ķīmijas procesus, datus, izmantojot sistēmisku un starpdisciplināru pieeju. 2. Spēj piedāvāt relevantas pētījumu/ projektu idejas. - Patstāvīgie un praktiskie darbi, eksāmens. Students demonstrē spēju izmantot sistēmisko un starpdisciplināro domāšanu, izstrādājot vides ķīmijas procesa novērtējumu.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Kontroldarbs par aprēķina uzdevumiem - 15%
Patstāvīgā darba izstrāde un aizstāvēšana - 35%
Kombinēts rakstisks eksāmens kursa noslēgumā - 50%
 
Priekšzināšanas Ķīmijas pamatkursa apguve vispārējās vidējās izglītības līmenī
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]