LA0743 Bioloģijas mācību metodika II, studiju darbs III

Kods LA0743
Nosaukums Bioloģijas mācību metodika II, studiju darbs III
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Bioloģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Māra Zeltiņa, Linda Pavītola
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kurss iepazīstina ar atsevišķu vides zinību satura integrācijas tēmu izstrādi, veidojot prasmes, attieksmi un domāšanu, lai nodrošinātu sabiedrības ilgtspējīgu attīstību, apgūstot dabas, sociālās vides un cilvēka dzīvesdarbības mijsakarības. Akcentēti starpdisciplinārās pieejas un kompetenci attīstošās mācīšanās aspekti. .
Kursā ir iekļauts studiju darbs (80 st.), kurā students plāno un izveido mācību materiālus vienam bioloģijas tematam optimālajā un augstākajā līmenī..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Starppriekšmetu saites veidošana vides tematu integrēšanā bioloģijas mācību stundās. Vides izglītība (VI), tās rašanās vēsture un attīstība. Vides izglītība pasaulē un Latvijā. VI mērķi un uzdevumi skolā un sabiedrībā ilgtspējīgas attīstības kontekstā. Pieejas vides izglītībā: izglītība par vidi, izglītība vidē, izglītība videi. Jēdzienu „ekoloģija”, „vides izglītība” un „izglītība ilgtspējīgai attīstībai” atšķirības. Izglītība ilgtspējīgai attīstībai (IA). Specifiskie IA mācību mērķi: kognitīvie, sociāl- emocionālie un izturēšanās. IA pamatkompetences: sistēmiskās domāšanas kompetence; nākotnes prognozēšanas kompetence; normatīvā (vērtību/attieksmes) kompetence; stratēģiskā kompetence, sadarbības kompetence, kritiskās domāšanas kompetence; pašapzināšanās kompetence; integrēta problēmu risināšanas kompetence. 10 18 6 30
Vides pedagoģijas metodes starpdiciplinārai VI integrācijas pieejai. Mācību metožu daudzveidība vides izglītības satura realizācijā bioloģijā. Vides izglītības satura integrēšanas pieejas: viena mācību priekšmeta pieeja, vairāku mācību priekšmetu (multidisciplinārā pieeja), starppriekšmetu tēmas (interdisciplinārā pieeja), starppriekšmetu mācību organizēšana. Vides izglītības satura realizācija bioloģijā, izmantojot to kā dabas zinātņu mācību priekšmetu, kas nodrošina ar galveno faktu materiālu un iespēju veikt praktiskos darbus un novērojumus. Laboratorijas/ praktisko darbu metodoloģija, bioloģijas klases/ laboratorijas aprīkojuma izmantošana. VI sociālo un ekonomikas aspektu integrācija bioloģijā. 1. starppārbaudījums. Konkrēta laboratorijas darba plānošana, izstrāde un novērtēšana, izmantojot RTU Liepāja materiālo un informatīvo bāzi. 16 24 8 30
Vides problēmu integrācija bioloģijas mācību stundās. Vides problēmas pasaulē un Latvijā ilgtspējīgas attīstības kontekstā. Bioloģijas tēmu izmantošana to demonstrēšanā. 2. starppārbaudījums. Izstrādāt savu nodarbību (var būt spēle, grupu darbs, stunda), kurā tiek apskatīta kāda no vides problēmām. Iesniegt apraksta veidā elektroniski un prezentēt kursa seminārā. 14 22 6 28
Projekta metode, tās izmantošana. Projekta metode. Projekta darba posmi: sagatavošanās, plānošana, īstenošana, prezentācija, izvērtēšana. Projekta darba didaktiskie uzdevumi. Sabiedrības viedokļa noskaidrošana, izmantojot aptauju. Anketas veidošanas principi. E-anketas izveidošana. Projekta par skolā aktuālu vides problēmu plānošana, tā izspēle skolā. 3. starppārbaudījums. Aptaujas izveidošana elektroniskajā google vidē. 4. starppārbaudījums. Projekta īstenošana un rezultātu demonstrēšana. 5. starppārbaudījums. Projekta rezultātu prezentācija. 24 40 12 48
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis ir apgūt mūsdienīgas bioloģijas mācību metodikas pamatus, veidot metodisku zināšanu sistēmu un attīstīt profesionālo kompetenci bioloģijas mācību procesa organizēšanai vispārējās vidējās izglītības pakāpē optimālajā un augstākajā līmenī, izmantojot starppriekšmetisko pieeju. Uzdevumi: 1. Nodrošināt bioloģijas skolotāja profesionālajai darbībai nepieciešamo zināšanu apguvi par vides izglītības mērķiem un uzdevumiem, saturu, prasībām un par tās īstenošanu kā starppriekšmetu tēmu, kas iekļaujama bioloģijas saturā. 2. Pilnveidot prasmi atbilstoši mērķim izvēlēties metodiskos paņēmienus, izprotot skolēnu domāšanas un mācīšanās pamatprincipus. 3. Nostiprināt efektīva mācību procesa organizēšanas prasmes, izmantojot daudzveidīgas mācību metodes, vadot praktiskos un laboratorijas darbus, lietojot mūsdienīgas tehnoloģijas. 4. Pilnveidot pētnieciskās prasmes,atbalstot skolēnu zinātniski pētniecisko darbu plānošanu un izstrādājot studiju darbu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzina bioloģijas mācību saturu noteicošos normatīvos dokumentus, lai integrētu vides izglītību skolas mācību saturā. 2. Izprot skolēnu mācīšanās pamatprincipus. 3. Prot atbilstīgi mērķim izmantot mācību sniegumu vērtēšanas veidus. 4. Prot izvērtēt starpdisciplinārās pieejas izmantošanas iespējas mācību darbā. - 1. Starppārbaudījumi: 5 teorētisko un praktisko darbu sekmīga veikšana, to aizstāvēšana un uzstāšanās semināros. 2. Studiju kursa noslēguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
Prasmes: 5. Spēj organizēt bioloģijas mācību stundas atbilstīgi mūsdienīgam mācību procesam. 6. Izprot pētnieciskās prasmes bioloģijas mācību satura apguvei, saistot tās ar reālās dzīves vajadzībām. 7. Prot izmantot digitālos rīkus un izglītības tehnoloģijas. - 1. Starppārbaudījumi: 5 teorētisko un praktisko darbu sekmīga veikšana, to aizstāvēšana un uzstāšanās semināros. 2. Studiju kursa noslēguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
Kompetence: 8. Demonstrē bioloģijas skolotājam nepieciešamās kompetences, pārvaldot bioloģijas mācību priekšmeta apguvi vidusskolā. - 1. Starppārbaudījumi: 5 teorētisko un praktisko darbu sekmīga veikšana, to aizstāvēšana un uzstāšanās semināros. 2. Studiju kursa noslēguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi: 5 teorētisko un praktisko darbu sekmīga veikšana, to aizstāvēšana un uzstāšanās semināros - 70%
Rakstisks eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas Dabaszinātņu mācību metodika Dabaszinību mācību metodika I, II Bioloģijas mācību metodika I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]