LA0723 Dizaina teorētiskie pamati

Kods LA0723
Nosaukums Dizaina teorētiskie pamati
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Lauma Veita
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju procesā studenti apgūst teorētiskās zināšanas par dizaina vēsturiskajiem posmiem, gūst izpratni par to, kā pielietojot dizaina metodoloģiju var risināt problēmas dažādās dzīves situācijās. Studiju uzdevumi ir pakārtoti mācību priekšmetam "Dizains un tehnoloģijas"..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I Dizaina specifika, dizaina process un dizaina domāšanas metodoloģija 1. Dizaina specifika: pamata zināšanas un pamata jēdzieni. Dizaina definīcija, misija, mērķis un uzdevumi. Tradicionālie un jaunie dizaina veidi. Materiālais un nemateriālais dizains. Dizains kā neaizstājama komponente modernas valsts konkurētspējā. Dizains kā konkurētspējas palielinātājs. Dizains un produktu attīstības process no uzņēmēju perspektīvas. Izvēles un kvalitātes aspekti mūsdienu dizaina vērtējumā. Dizaina kvalitāte mūsdienās kā radoša darba rezultāts un kā ražošanas iespēju atspulgs. 4 8 2 8
2. Dizaina process. Dizaina process – strukturēta pieeja jaunu ideju izvirzīšanai un īstenošanai. Dizaina procesa soļi no problēmas definēšanai līdz gatavam risinājumam. Dizaina procesa posmi: tēmas izpēte, ideju attīstīšana, risinājuma izstrāde un izvērtēšana. 4 6 2 10
3. Dizaina domāšanas metodoloģija. Dizaina domāšana uz pārbaudītiem risinājumiem un secinājumiem balstīta dizaina problēmu risināšanas metodoloģija. Dizaina domāšanu raksturo: starpdisciplinaritāte, zinātkāre un pētniecība, problēmas identificēšana, iejušanās dažādās jomās, eksperimentēšana, mācīšanās no kļūdām un sadarbība. 4 6 2 8
II Dizaina attīstība no industriālās revolūcijas līdz mūsdienām. 1. Dizaina pirmsākumi no industriālās revolūcijas līdz 20. gs. sākumam. 2. Modernisms “DeStijl” kustības filozofija un “BAUHAUS augstskola. 4 6 2 8
3. Internacionālais stils un franču modernistu darbība arhitektūrā un dizainā. 4. Organiskais modernisms un skandināvu dizaina modelis kā unikāla parādība pasaules kultūras kontekstā. 4 6 2 8
5. Itāļu “Bel design”(Skaistais dizains) funkcijas un elegances iemiesojums. 6. “Spaceage” un pop dizains –popkultūras rašanās, tehnoloģiskā revolūcija un kosmosa iekarošanas ēra. 4 6 2 6
7. Radikālais dizains – reakcija uz politisko un sociālo klimatu . 8. Postmodernisms - tradīciju, gaumes un modernisma noliegums un dzīve pēc Memphis- dizainers kļūst par zvaigzni. 4 6 2 6
9. Mūsdienu dizains: supernaturālais, supernormālais un supervirtuālais dizains - strauja tehnoloģiju attīstība. 10. Latviešu profesionālās lietišķās mākslas izaugsme no tautas amatniecības tradīcijām un etnogrāfiskā mantojuma un dizains Latvijā līdz 1940.gadam. 2 4 1 6
11. Padomju laika dizains Latvijā no 1945. līdz 1990.gadam. 12. Dizains Latvijā no 1990. līdz mūsdienām. 2 4 1 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: veidot studentu izpratni par dizaina attīstību un attīstīt analītiski/kritiskās problēmu risināšanas prasmes dizaina procesā un dizaina domāšanas metodoloģijā. Studiju kursa uzdevumi: 1) raksturot dizaina attīstību Latvijas, Eiropas un pasaules ekonomikas attīstības kontekstā; 2) izprast kultūrvēsturiskā mantojuma nozīmi un dizaina produktu, pakalpojumu vērtību kritērijus; 3) analizēt dizaina procesu un dizaina domāšanu attīstošās metodes; 4) patstāvīgi izvērtēt teorētiskās un profesionālās atziņas, sagatavot studiju uzdevumus un tos prezentēt
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1) spēj formulēt un izskaidrot dizaina jēdzienu un tā veidošanās attīstību, orientējas dizaina attīstības likumsakarībās vēsturiskā kontekstā, pārzina un raksturo dizaina domāšanas procesus un metodoloģiju; 2) prot izvērtēt savā profesionālajā jomā dažādas metodikas un praktiskas pieejas, parāda tehnoloģiju jomas skolotāja profesijas teoriju, metodiku un uzskatu izpratni. - 1.Praktiskais darbs: produkta dizaina ideja, iedvesmas avots, problēmas risinājums, analogi, skices vai maketi, darba plāns, praktiskais darbs, testēšana vai vērtēšana. 2.Prezentācija: strappārbaudījums, individuālā darba pētījuma prezentācija 20-25 slaidi. 3.Grupu darba pētījuma prezentācija 30-35 slaidi; saturs - ievads, mērķis, atslēgas vārdi, struktūra, pētījuma izklāsts, avoti, autors/i, noformējums. Eksāmens: pētījuma prezentācija par mūsdienu dizaineru vai uzņēmumu Latvijā. 20-25 slaidi.
Prasmes: 1) prot analizēt dizaina laikmeta attīstības tendences, cēloņus un ieguvumus vēsturiskā kontekstā; 2) spēj radoši risināt problēmsituācijas, rada inovatīvas dizaina idejas un pamato to izvēli; 3) prot Iegūt, atlasīt, apstrādāt un analizēt informāciju dizaina jomā, izmantot jaunākos pētījumus un dizaina nozares sasniegumus; 4) strukturē savas zināšanas dizaina un tehnoloģiju jomā, tajā skaitā patstāvīgi virza savu tālāko izglītību skolotāja profesionālās kvalifikācijas pilnveidei. - 1.Praktiskais darbs: produkta dizaina ideja, iedvesmas avots, problēmas risinājums, analogi, skices vai maketi, darba plāns, praktiskais darbs, testēšana vai vērtēšana. 2.Prezentācija: strappārbaudījums, individuālā darba pētījuma prezentācija 20-25 slaidi. 3.Grupu darba pētījuma prezentācija 30-35 slaidi; saturs - ievads, mērķis, atslēgas vārdi, struktūra, pētījuma izklāsts, avoti, autors/i, noformējums. Eksāmens: pētījuma prezentācija par mūsdienu dizaineru vai uzņēmumu Latvijā. 20-25 slaidi.
Kompetences: 1) spēj novērtēt un prezentēt iegūtās atziņas par dizaina problēmu risināšanas veidiem; 2) spēj izmantot dizaina teorijas studijās apgūtos pamatus un prasmes, praktiski risina profesionālus uzdevumus, plāno un īsteno radošas idejas dizaina un tehnoloģiju jomā. - 1.Praktiskais darbs: produkta dizaina ideja, iedvesmas avots, problēmas risinājums, analogi, skices vai maketi, darba plāns, praktiskais darbs, testēšana vai vērtēšana. 2.Prezentācija: strappārbaudījums, individuālā darba pētījuma prezentācija 20-25 slaidi. 3.Grupu darba pētījuma prezentācija 30-35 slaidi; saturs - ievads, mērķis, atslēgas vārdi, struktūra, pētījuma izklāsts, avoti, autors/i, noformējums. Eksāmens: pētījuma prezentācija par mūsdienu dizaineru vai uzņēmumu Latvijā. 20-25 slaidi.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktiskais darbs - 15%
Individuālā darba prezentācija - 30%
Grupu darba pētījuma prezentācija - 15%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Nav
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 18.0 14.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]