Kods | LA0680 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Klases darba vadīšana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Maija Ročāne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros tiks radīta izpratne par klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā; klases vadības nozīmi mācību procesā; drošas un atbalstošas vides veidošanu klasē, klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā, kā arī pilnveidota prasme kritiski izvērtēt personisko klases vadības stilu. Kursa mērķis ir attīstīt topošo skolotāju klases vadības prasmes, veicinot sadarbību klasē un nodrošinot emocionāli un fiziski drošu mācību vidi, atbalstot skolēnu cieņpilnu, atbildīgu un drošumspējīgu uzvedību, kā arī sniegt izpratni par klases audzinātāja darbību, funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir attīstīt topošo skolotāju klases vadības prasmes, veicinot sadarbību klasē un nodrošinot emocionāli un fiziski drošu mācību vidi, atbalstot skolēnu cieņpilnu, atbildīgu un drošumspējīgu uzvedību, kā arī sniegt izpratni par klases audzinātāja darbību, funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Radīt izpratni par klases vadības nozīmi mācību procesā, skolēnu uzvedības saistību ar skolēnu sasniegumiem; 2. Radīt izpratni par drošas un atbalstošas vides veidošanu klasē, kā arī par iespējamajiem uzvedības pārkāpumiem klasē un skolā, attīstot prasmes atpazīt daudzveidīgas klases vadības situācijas, to iedalījumu un ieteicamo pedagoģisko rīcību; 3. Radīt izpratni par trim teorētiskajiem klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā; 4. Veicināt studentus kritiski izvērtēt personisko klases vadības stilu un atbilstoši tam izvēlēties klases vadības modeli, apzināti veidojot klases vadības plānu un to īstenojot; 5. Radīt nepieciešamos nosacījumus, lai studenti integrētu kursā gūtās zināšanas, prasmes praktiskā darbībā, apzināti un kompetenti izvēloties un īstenojot mērķtiecīgas klases vadības stratēģijas praktiskajā darbībā reālās dzīves situācijās. Risināt tās, izmantojot teorijā pamatotas stratēģijas un klases vadības paņēmienus, sadarbojoties ar klasi un vecākiem; 6. Radīt izpratni par klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Izpratne par klases vadības nozīmi un pedagoģiskās vadības kompetenci mācību procesā, skolēnu uzvedības un mācību sasniegumu saistību, galvenajiem grupas vadīšanas principiem un likumsakarībām. - Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata.
Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem).
Eksāmens. Izpratne par pamatnosacījumiem efektīvas klases vadības nodrošināšanai klasē; emocionāli un fiziski drošas un atbalstošas mācību vides veidošanos klasē; cieņpilnu, atbildīgu un drošumspējīgu uzvedību, pozitīvu saskarsmi un komunikāciju ar skolēnu, kā arī iespējamajiem uzvedības pārkāpumiem klasē un skolā. - Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). Izpratne par trim teorētiskajiem klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā. - Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata. Klases situāciju modelēšana. Izpratne par audzināšanu un mūsdienu audzināšanas problēmām, klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un aktualitātēm skolā. - Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). Prognozē saskarsmes, uzvedības un vardarbības riskus klasē, identificē dažādu pakāpju un intensitātes problēmas klasē, atpazīstot neadekvātu un vardarbīgu uzvedību, klasificē uzvedības pārkāpumus pēc to nopietnības pakāpes, prognozē pedagogu rīcību atbilstoši uzvedības pārkāpumiem, īstenojot pastāvīgu pašvērtējumu un darbības analīzi. - Klases situāciju modelēšana. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). Preventīvi rīkojas klasē un dažādās skolas vidēs, atbalstot emocionāli un fiziski drošu klases un skolas vidi un skolēnu pozitīvo uzvedību. - Klases situāciju modelēšana. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). Plānveidīgi un algoritmiski rīkojas problemātiskas uzvedības, vardarbības un konfliktsituāciju gadījumā un ārkārtas situācijās. - Klases vadības plāna izstrāde. Klases situāciju modelēšana. Kritiski izvērtē personisko klases vadības stilu un atbilstoši tam izvēlas klases vadības teorētisko un praktisko modeli, pastāvīgi reflektē par savu klases vadītāja darbību, pilnveido to, apzināti veidojot klases vadības plānu un to īsteno. - Klases situāciju modelēšana. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). Integrē kursā gūtās zināšanas, prasmes praktiskā darbībā, apzināti un kompetenti veidojot emocionāli un fiziski drošu vidi, atpazīstot saskarsmes, uzvedības un vardarbības riskus, izvēloties un īstenojot mērķtiecīgas klases vadības stratēģijas praktiskajā darbībā reālās dzīves situācijās. - Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata. Klases situāciju modelēšana. Klases vadības plāna izstrāde. Pēc izvēles viena klases audzinātāja darbības aspekta vai funkcijas īstenošana, vai audzināšanas formas īstenošana (vienojoties ar skolotāju). Novērtē situāciju (t.sk. ārkārtas situāciju), atpazīst darba drošību ietekmējošus riskus, adekvāti rīkojas, novērš riskus un apzinās sekas, rīkojas atbilstoši tiesību aktos noteiktajam ārkārtas situācijās. - Klases situāciju modelēšana. Klases vadības novērošana (uzvedības problēmu atpazīšana), intervija ar skolēnu, skolotāju (par aktuālajām problēmām un risinājumiem). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktisko darbu un teorētisko lasījumu dienasgrāmata - 20%
Klases situāciju modelēšana - 10% Klases vadības plāns - 10% Pēc izvēles viena klases audzinātāja darbības aspekta vai funkcijas īstenošana, vai audzināšanas formas īstenošana (vienojoties ar skolotāju), strukturēta pierādījumos balstīta pašrefleksija, izvērtējot teorijas un prakses saistību, nostiprinātās zināšanas, prasmes, pilnveidotās kompetences - 30% Eksāmens - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Skolotāja profesionālās darbības pamati. Psiholoģija skolotājiem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|