LA0672 Bērnu dizartrija

Kods LA0672
Nosaukums Bērnu dizartrija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss iepazīstina studentus ar bērnu dizartrijas etioloģiju, patofizioloģiju, simptomiem un klīniskajām formām. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir dizartrija..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Dizartrijas jēdziens 1. lekcija. Dizartrijas būtība, etioloģija un patofizioloģiskie mehānismi. 2. lekcija. Dizartrijas klasifikācija pēc bojājuma lokalizācijas galvas smadzenēs, pēc klīniskās simptomātikas un pēc smaguma pakāpes. Dizartrijas simptomātika. Praktiskais darbs: Glosārija izveide. 4 8 2 10
2. temats. Bērnu (attīstības) dizartrija 3. lekcija. Attīstības dizartrijas (AD) cēloņi. Bērnu ar AD raksturojums. AD un bērnu cerebrālā trieka. AD komunikatīvi-kognitīvais profils. 4. lekcija. Bērnu (attīstības) dizartrijas klīnisko formu raksturojums, patoloģiskais mehānisms. Praktiskais darbs: Patstāvīgo darbu prezentācija, analīze un diskusijas. 4 6 2 8
3. temats. Dizartrija un dispraksija 5., 6. lekcija. Runas dispraksija bērniem, raksturojums, novērtēšana, korekcija. Praktiskais darbs: Glosārija papildināšana. 4 6 2 8
4. temats. Profilaktiskie pasākumi 7., 8. lekcija. Primārā, sekundārā un terciārā profilakse dizartriju gadījumos. Praktiskais darbs: Darbs grupās profilaktisko pasākumu izstrādē, diskusijas. 4 6 2 8
5. temats. Runas pārbaude 9. lekcija. Runas pārbaude dažādu dizartrijas formu gadījumos. Anamnēzes izpēte. 10. lekcija. Motoro un psihisko funkciju novērtējums. Artikulatorā aparāta funkcionalitātes izvērtējums. Runas, valodas un komunikācijas izpēte. Praktiskais darbs: Dizartrijas novērtēšanas skalu izpēte. 4 6 2 8
6. temats. Dizartrijas diferenciāldiagnostika 11. lekcija. Dizartrijas slēptās formas un dislālijas diferenciāldiagnostika. 12. lekcija. Dizartrijas un dispraksijas diferenciāldiagnostika. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba prezentācija, analīze un diskusijas. 4 8 2 10
7. temats. Dizartrijas novēršana 13., 14. lekcija. Dizartrijas novēršanas kompleksā medicīniski – pedagoģiskā metode. Praktiskais darbs: Diskusijas par Latvijā izmantotajām bērnu dizartrijas korekcijas metodēm. 4 4 2 6
8. temats. Dažādu dizartrijas formu korekcijas metodikas 15. lekcija. Korekcijas darba vispārējie principi. 16. lekcija. Korekcijas darbs zemgarozas, pseidobulbārās, bulbārās, smadzeņu garozas un smadzenīšu dizartrijas gadījumā. Praktiskais darbs: Studiju kursa noslēguma pārrunas. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Sniegt zināšanas par neiroloģiskas izcelsmes runas traucējumiem bērniem, praktiski apgūt to diagnosticēšanas un novēršanas metodes. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par bērnu dizartriju, tās cēloņiem, simptomiem, veidiem un diagnosticēšanas iespējām. 2. Apgūt bērnu dizartrijas korekcijas metodes un paņēmienus.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina attīstības dizartrijas teorētiskos pamatjautājumus. 2. Ir izpratne par bērnu dizartrijas etioloģiju, klīnisko formu veidiem, diferenciālo diagnostiku, korekcijas darba sistēmu un profilaksi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot novērtēt runas, valodas un komunikācijas funkciju bērnu dizartrijas gadījumā, māk apkopot un analizēt izpētes rezultātus, veikt traucējuma diagnostiku / diferenciālo diagnostiku. 2. Prot izvēlēties, pamatot un izmantot korekcijas darba metodes un paņēmienus, īstenot profilaktisko darbu. 3. Izmanto zināšanas par bērnu dizartriju praksē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas par bērnu dizartriju, tās etioloģiju, klasifikāciju, korekcijas darba sistēmu un profilaksi. 2. Spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem, korekcijas mērķu nospraušanā. 3. Izmanto atbilstošas terapijas tehnikas, materiālus un izprot specifisku terapijas metožu lietošanas pamatojumu. 4. Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Informatīvā ziņojuma un prezentācijas novērtējums - 25%
Runas kartes un novērtēšanas ziņojuma novērtējums - 25%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Agrīnās attīstības logopēdija un orofaringeālās funkcijas traucējumi Runas un valodas novērtēšanas metodes Skaņu izrunas traucējumi Bērna attīstības fizioloģija un slimības Neiroloģija un psihiatrija I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]