LA0659 Pētījumu metodoloģija informācijas tehnoloģijā

Kods LA0659
Nosaukums Pētījumu metodoloģija informācijas tehnoloģijā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Datorika
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Dzintars Tomsons
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā tiek iegūtas patstāvīgajā pētniecībā nepieciešamās teorētiskās zināšanas par pētnieciskā procesa būtību un organizāciju, bakalaura darba izstrādes pamatnoteikumiem un vērtēšanas kritērijiem. Kurss sniedz pamatzināšanas zinātnisko pētījumu metodoloģijā, iepazīstina ar datu vākšanu, apstrādi, analīzi un rezultātu interpretāciju. Studiju procesā kursa ietvaros mērķtiecīgi tiek vingrinātas un attīstītas studentu patstāvīgā pētnieciskā darba prasmes: problēmas izvēlē un pamatošanā, bakalaura darba ievada zinātnisko kategoriju definēšanā, pētījuma empīrisko metožu izvēlē, tiek vingrinātas un nostiprinātas prasmes darbā ar daudzveidīgiem informācijas avotiem, prasmes izstrādāt patstāvīgu pētniecisku projektu, apgūstot nepieciešamos pētniecības instrumentus: pētījuma intelektuālo karti, pētījuma plānošanu, datu apstrādi, analīzi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Pētniecības metodoloģija. Zinātniskā pētniecība un zinātnes funkcijas. Pētījumu metodoloģija: pētniecības process. Metodoloģijas jēdziens. Pētniecība profesionālās kvalifikācijas ieguves procesā. Pētniecības procesa raksturojums: pētījums, stadijas. Pētniecības metodoloģijas līmeņi. Pētniecības ētikas aspekti. Akadēmiskā godīguma koncepcija 4 6 0 0
Pētniecības stratēģijas. Pētniecības pamatprincipi stratēģiju izvēlē. Pētījumu klasifikācija: lietišķie un fundamentālie pētījumi, eksperimentālie un neeksperimentālie, kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi 4 4 0 0
Pētījuma plānošanas un izstrādes metodoloģija. Zinātniskā pētījuma posmi. Zinātniskā pētījuma ieceres veidošanās. 4 6 0 0
Pētījuma problēma, pretrunas: aktualitāte un nozīmība. Intelekta kartes izstrāde: atslēgas vārdu definēšana. Terminoloģijas nozīme. Pētījuma objekta un priekšmeta definēšana 4 6 0 0
Pētniecības avoti, to raksturojums. Informācijas atšķirība datubāzēs un internetā. Atbilstīgas literatūras izvēles nosacījumi 4 8 0 0
Zinātniskās izziņas specifika. Literatūras analīzes uzdevumi. Pētījuma teorētiskās koncepcijas izstrāde. Literatūras konspektēšanas paņēmieni 4 8 0 0
Pētījuma izstrādes posmu raksturojums. Bakalaura darba hipotēze un pētījuma jautājumi. Pētījuma mērķis un uzdevumi 4 6 0 0
Datu iegūšanas un apstrādes metodes. Pētījuma kvalitātes faktori: ticamība, validitāte, lietojamība praksē. Datu vākšanas metodes. Datu interpretācija un pārskata rakstīšana. Bakalaura darba atbilstības novērtēšanas kritērijiem 4 8 0 0
Kopā: 32 52 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir sniegt zināšanas par pētnieciskā darba metodoloģiju un bakalaura darba izstrādes procesu unttīstīt studentu patstāvīgā pētnieciskā darba kompetenci. Kursa uzdevumi 1. Nodrošināt studentu teorētiskās zināšanas pētījumu metodoloģijas teorētisko jautājumu izpratnē; 2. Iepazīstināt ar pētījumu specifiku informācijas tehnoloģijas nozarē; 3. Apgūt zinātniskā pētījuma izstrādes prasmes; 4. Piedāvāt iespējas studentu patstāvīgas pētnieciskas darbības pieredzes attīstīšanai studiju procesā; 5. Attīstīt studentu patstāvīgās pētnieciskās darbības prasmes, izstrādājot bakalaura darba pētījuma projektu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas par: - zinātniskās pētniecības metodoloģijas teorētiskajiem jautājumiem; - pētījuma kategorijām un pētniecības veidiem; - pētījuma plānošanu un īstenošanas metodoloģiju; - pētījuma datu iegūšanas un apstrādes metodēm; - bakalaura darba zinātniskā pārskata noformēšanu. - Izvēlēta un pamatota bakalaura darba pētījuma problēma. Bakalaura darba tēma saskaņota ar darba vadītāju.
Prasmes: - izvēlēties pētījuma problēmu un to pamatot, nosaucot pretrunas; - definēt pētījuma zinātniskās kategorijas: objektu, priekšmetu, mērķi, hipotēzi, uzdevumus, pētījuma bāzi; - plānot un strukturēt pētījumu atbilstoši pētījuma problēmas specifikai; - izvēlēties atbilstošas pētījumu datu ieguves metodes; - analizēt un interpretēt pētījuma datus; - vispārināt pētījumā iegūtās atziņas; - izstrādāt bakalaura darbu atbilstoši zinātniskās pētniecības prasībām; - noformēt atbilstoši prasībām bakalaura darbu; - novērtēt īstenotā pētījuma praktisko pielietojamību. - Izstrādāta intelektuālā domu karte pētījuma loģikas izpratnes veicināšanai. Pētījuma problēmas aktualitātes pamatojums. Esošās situācijas apraksts (uzmetums). Bakalaura darba pētījuma objekts un priekšmets. Bakalaura darba hipotēze un pētījuma jautājumi. Pētījuma mērķis un uzdevumi.
Kompetences: - zinātniskā pētījuma plānošanas kompetence; - bakalaura darba izstrādes kompetence; - pētniecisko datu apstrādes kompetence - Iepriekšējo gadu bakalaura darbu vērtēšana. Bakalaura darba izstrādē izmantojamo datu iegūšanas un apstrādes metožu apraksts. Bakalaura darbam nozīmīgāko avotu apraksts. Bakalaura darba ievada pirmā versija.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Visu kursa uzdevumu sekmīga izpilde - 50%
Bakalaura darba ievada pirmā versija - 50%
 
Priekšzināšanas Studiju modulis “Programmatūras inženierija II”
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]