LA0647 Mūsdienu latviešu literārā valoda: pragmatika

Kods LA0647
Nosaukums Mūsdienu latviešu literārā valoda: pragmatika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Linda Lauze
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek pilnveidota izpratne par pragmatikas pamatjēdzieniem un konteksta nozīmi, salīdzinot ar gramatiku un semantiku. Tiek attīstītas pētnieciskās iemaņas analizēt valodas lietojumu mutvārdu un rakstveida saziņā. Tiek piedāvātas idejas, kā mērķtiecīgi veidot valodas lietpratību skolēnos daudzkultūru klasē..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Gramatika, semantika, pragmatika. Jēdzienu izpratne, kopīgais un atšķirīgais gramatikas, semantikas un pragmatikas pētījumos. Runas akti un valodas funkcijas. Izteikuma tiešā un slēptā satura attieksmes. Pētījumi pragmatikā, to nozīme valodas padziļinātas izpratnes un apzinātības (awareness) veidošanā. Seminārs: Latviešu valodas vārdu un vārdformu semantikas pragmatiskie aspekti. 10 16 6 20
2. temats. Komunikatīvā kompetence, diskurss, sadarbība. Sarunas normas, saziņa, sadarbība. Veiksmīgas saziņas un sadarbības nosacījumi (P.Graisa kooperativitātes pamatprincipi). Seminārs: Pieklājības teorija. 14 18 6 24
3. temats. Starpkultūru pragmatika. Starpkultūru pragmatikas jautājumi jaunajā mācību saturā, šo tematu attīstīšanas iespējas latviešu valodas un literatūras stundās. 8 18 4 24
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veidot latviešu valodas un literatūras skolotājiem nepieciešamo izpratni par konteksta ietekmi uz vārdu un vārdformu semantiku; noteikt būtiskākos faktorus, kuri saziņas situācijās ietekmē nozīmes modifikācijas. Studiju kursa uzdevumi: 1. Salīdzināt un raksturot līdzīgo un atšķirīgo gramatikas, semantikas un pragmatikas pētījumos; 2. Analizēt valodas un citas zīmes ārpus konteksta un kontekstā, nosakot valodas un tās lietotāju mijiedarbību; 3. Pētīt valodas lietojumu mutvārdu un rakstveida saziņā; 4. Ģenerēt idejas par uzdevumu veidiem, kuri varētu tikt izmantoti skolēnu valodas lietpratības attīstīšanai skolā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Prot paskaidro un ilustrēt ar piemēriem savu izpratni par jēdzieniem gramatika, semantika, pragmatika; definē nozīmīgākos jēdzienus, kas apgūti pragmatikas kursā, demonstrējot to konceptuālo izpratni (runas akti, semantiskā implikācija, deiktiskās norādes, komunikatīvā kompetence, neverbālā komunikācija, lingvistiskā pieklājība, diskurss, valodas konvencijas). 2. Izprot normatīvajos izglītības dokumentos iekļautos jautājumus, kas saistīti ar valodas un kultūras izpratni, lietpratību dažādu valodu un kultūru saziņā. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmens.
Prasmes: 3. Spēj semināros argumentēti pauzt viedokli par apgūtajiem tematiem (vārdu un vārdformu semantiku un tās maiņu atkarībā no konteksta), argumentācijā izmantojot autentiskus latviešu valodas lietojuma piemērus (no valodas korpusiem vai citiem avotiem). 4. Spēj iesaisties diskusijās, atklājot komunikācijas un sadarbības prasmes (arī dažādu valodu un kultūru vidē). Reflektē par zināšanām un prasmēm, kuras atspoguļo profesionālo kompetenci lingvistiski neviendabīgā daudzkultūru klasē. 5. Spēj reflektēt par jauniegūto zināšanu nozīmi savas valodas lietpratības analīzē un skolēnu valodas attīstībā; izsaka priekšlikumus par atsevišķu pragmatikas jautājumu iekļaušanu skolēnu vecumposmam atbilstošos uzdevumos. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmens.
Kompetence: 6. Pārzina dažādu valodu un kultūru komunikāciju, attīstot ieradumus izteikties skaidri, nepārprotami, precīzi, atbilstoši saziņas situācijai, reflektējot par to metalīmenī – kā mērķtiecīgi valodas lietpratību veidot un attīstīt skolēnos, tostarp lingvistiski un kultūru ziņā neviendabīgā mācību klasē. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību regulārs apmeklējums un aktīvs darbs semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem) - 20%
Patstāvīgo darbu izpilde (starppārbaudījumu rezultāti) - 50%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas “Mūsdienu latviešu literārā valoda: leksikoloģija un frazeoloģija”. “Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija I”. “Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija II”.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]