LA0646 Mūsdienu latviešu literārā valoda: sintakse II

Kods LA0646
Nosaukums Mūsdienu latviešu literārā valoda: sintakse II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Linda Lauze
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studija kurss studējošiem demonstrē izpratni par sintakses pamatjēdzieniem, raksturo salikta teikuma struktūru un pārzina citrunas pieraksta veidus..
Pilnveidot izpratni par mūsdienu latviešu sintakses pamatjēdzieniem un nozīmīgākajām sintakses teorijām, vienkārša teikuma analīzi, izkopt interpunkcijas prasmi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Salikta teikuma izpratne, uzbūves īpatnības, raksturošanas aspekti. Saliktu teikumu klasifikācija. Salikts sakārtots teikums: teikumi ar vienojuma attieksmi starp daļām; teikumi ar pretstata attieksmi starp daļām; teikumi ar šķīruma attieksmi starp daļām. 4 8 2 10
Salikts pakārtots teikums. Palīgteikumu klasifikācija. Teikuma priekšmeta palīgteikumi. Izteicēja palīgteikumi. Apzīmētāja palīgteikumi. Pielikuma palīgteikumi. Papildinātāja palīgteikumi. Patstāvīgais darbs – gatavošanās praktiskajam darbam – saliktu pakārtotu teikumu (lekcijā aplūkoto) raksturojums mācību līdzekļos. Apstākļu palīgteikumi. Salīdzinājuma palīgteikumi. Pamatojuma palīgteikumi. Nosacījuma palīgteikumi. Seku palīgteikumi. Pieļāvuma palīgteikumi. 4 6 2 10
Jaukts salikts teikums, vispārīgs raksturojums, struktūra. Sakārtojumā saistītās teikuma sastāvdaļas. Palīgteikumu raksturojums. Plaša apjoma jaukti salikti teikumi. 6 10 4 14
Personas runas vai domu attēlojums. Vārdu secība teikumā. Teksta sintakse. Teksta izpratne un tā vispārīgs raksturojums. Redukcija. Parcelācija. Mutvārdu teksta sintakse. 6 10 2 14
Latviešu valodas interpunkcija. Latviešu valodas interpunkcijas galvenie principi – gramatiskais un intonatīvais. Interpunkcija un satura nianses. Pieturzīmju veidi. 4 6 2 10
Vispārējās un vidējās izglītības posmā ietverto sintakses jautājumu iztirzājums. Vispārējās un vidējās izglītības posmā ietverto sintakses jautājumu mācību satura analīze un kopsavilkums. Uzdevumu kopas (5) izveide sintakses mācību satura apguvei. 8 12 4 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studija kursa mērķis ir studējošiem demonstrē izpratni par sintakses pamatjēdzieniem, raksturo salikta teikuma struktūru un pārzina citrunas pieraksta veidus. Studija kursa uzdevumi: 1. Iepazīstināt ar apgūtām zināšanas, prasmēm un iemaņām, patstāvīgi veic salikta teikuma analīzi. 2. Analizē tekstu, atbilstoši teksta sintakses teorijai 3. Refleksīvi un kritiski novērtē savas zināšanas un prasmes un sniedz atgriezenisko saiti. 4. Padziļināt izpratni par sintakses teorijām un sintakses parādību sistēmisko dabu, 5. Pilnveidot prasmes un iemaņas analizēt teikuma locekļus un noteikt sintaktiskās konstrukcijas, 6. Pilnveidot prasmes un iemaņas vienkāršu teikumu analīzē; 7. Salīdzināt un noteikt atšķirības sintakses mācību saturā vispārējās un vidējās izglītības posmā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Studējošie demonstrē izpratni par sintakses pamatjēdzieniem, raksturo salikta teikuma struktūru. 2. Pārzina runas pieraksta veidus. 3. Spēj pielietot teorētiskās zināšanas par latviešu interpunkciju praksē un pamatot pieturzīmju lietojumu. 4. Prot un efektīvi izmanto digitālās tehnoloģijas pašvadītās mācībās zināšanu ieguvei, jauna satura radīšanai, sadarbībai un komunikācijai, kā arī savu izvirzīto mērķu sasniegšanā. 5. Spēj izskaidrot salikta teikuma formālo organizāciju un patstāvīgi izstrādāt mācību līdzekļus sintakses jautājumu apguvei izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām 6. Izvērtē savu prasmi veidot pareizu rakstveida runu atbilstoši mūsdienu latviešu valodas normām un plāno darbības tās uzlabošanai. - Semināra jautājumi. Patstāvīgais darbs. Eksāmens.
PRASMES: 1. Apkopojot apgūtās zināšanas, prasmes un iemaņas, patstāvīgi veic salikta teikuma analīzi. 2. Analizē tekstu, atbilstoši teksta sintakses teorijai 3. Refleksīvi un kritiski novērtē savas zināšanas un prasmes un sniedz atgriezenisko saiti. 4. Spēj pielietot teorētiskās zināšanas par latviešu interpunkciju praksē un pamatot pieturzīmju lietojumu. 5. Prasmīgi un efektīvi izmanto digitālās tehnoloģijas pašvadītās mācībās zināšanu ieguvei, jauna satura radīšanai, sadarbībai un komunikācijai, kā arī savu izvirzīto mērķu sasniegšanā. - Semināra jautājumi. Patstāvīgais darbs. Eksāmens.
KOMPETENCE: 8. Spēj izskaidrot salikta teikuma formālo organizāciju un patstāvīgi izstrādāt mācību līdzekļus sintakses jautājumu apguvei izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām. 9. Izvērtē savu prasmi veidot pareizu rakstveida runu atbilstoši mūsdienu latviešu valodas normām un plāno darbības tās uzlabošanai. Attīsta ieradumu pastāvīgi pilnveidot savas zināšanas sintakses jomā. 10. Prot kritiski vērtēt un atlasīt teorētisko un praktisko literatūru savai turpmākai profesionālajai darbībai (vispārējās un vidējās izglītības posmā ietverto sintakses jautājumu apguvei). 11. Attīsta ieradumu pastāvīgi pilnveidot savas zināšanas sintakses jomā. 12. Prot kritiski vērtēt un atlasīt teorētisko un praktisko literatūru savai turpmākai profesionālajai darbībai (vispārējās un vidējās izglītības posmā ietverto sintakses jautājumu apguvei). - Semināra jautājumi. Patstāvīgais darbs. Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Rakstisks pārbaudes darbs par vienkārša teikuma struktūru un par struktūras shēmu komponentiem. - 20%
Patstāvīgais darbs. - 60%
Rakstisks eksāmens. - 20%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu latviešu literārā valoda: sintakse I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]