LA0643 Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija II

Kods LA0643
Nosaukums Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Darbības vārda raksturojums, leksiski gramatiskās un gramatiskās kategorijas. Kārta, izteiksme, laiks, persona. Darbības vārda divdabja formas: lokamie, daļēji lokāmais, nelokāmie divdabji. Apstākļa vārda specifika, semantika un etimoloģija. Palīgvārdu sistēma – saikļi, prievārdi, partikulas, izsauksmes vārdi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Darbības, procesa nojēgums. Darbības vārds, tā izpēte. Darbības vārda vispārīgs raksturojums. Darbības vārdu iedalījums. Subjekta un objekta verbi. 4 6 2 8
Darbības vārdu netiešās leksiski gramatiskās kategorijas. Tiešie un atgriezeniskie, pabeigta un nepabeigta veida, pārejoši un nepārejoši darbības vārdi . Nominālās kategorijas: dzimte, skaitlis, locījums. Darbības vārda pamatformas, to loma darbības vārda sistēmā. Neregulārie verbi, to formas. Finītās (personu) un infinītās formas, to funkcijas. 4 6 2 10
Darbības vārdu tiešās leksiski gramatiskās un gramatiskās kategorijas. Kategorijas: kārta (darāmā, ciešamā), izteiksme (īstenības, atstāstījuma, vēlējuma, vajadzības, pavēles), laiks (tagadne, pagātne, nākotne), persona (1., 2., 3). Kārtas, izteiksmes, laika, personas nozīmes izteikšana, formu veidošana. Darbības vārds latviešu pasaulainā, leksiskās sinonīmijas iespējas. 6 10 4 12
Latviešu valodas divdabju sistēma. Divdabji, to veidošana, semantika, iedalījums. Lokāmie divdabji. Daļēji lokāmais divdabis. Nelokāmie divdabji. Divdabju pareizrakstība. Homoformas. Divdabji, kas var būt divdabja teiciena veidošanas pamatā. 4 8 2 10
Darbības vārda konjugāciju sistēma. Darbības vārda iedalījums konjugācijās. Konjugācijas un grupas. Robežgadījumi. Paralēlformas. 4 6 2 8
Pazīmes nojēgums. Apstākļa vārds morfoloģiskā un funkcionālā aspektā. Apstākļa vārds (adverbs). Apstākļa vārds un laika, telpas uztvere. Apstākļa vārdu vispārīgs leksiski gramatiskais raksturojums. Apstākļa vārda loma īpašības, darbības intensitātes izteikšanā. Homoformas. Apstākļu intensitātes izteikšana. Pakāpes kategorija. 4 8 2 10
Latviešu valodas palīgvārdu sistēma. Saiklis (konjunkcija). Saikļu iedalījums pēc cilmes, struktūras, nozīmes, funkcijas. Prievārds (prepozīcija). Prievārdu rekcija, iedalījums. Loma teikumā. Partikula. Partikulu funkcijas izteikumā. Izsauksmes vārdu vispārīgs raksturojums. Iedalījums. Interjekcijas, onomatopoēze. Izmantošana. Pareizrakstība. Runas etiķete un runas formulas. 6 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis Attīstīt studentu lingvistisko, pragmatisko, mācību un kulturoloģisko kompetenci, veidojot latviešu valodas skolotājam nepieciešamo teorētisko bāzi un praktisko pieredzi, attīstot izpratni par morfoloģiju kā būtisku valodas līmeni un valodniecības nozari un tās lomu latviešu valodas apguvē. Studiju kursa uzdevumi: Paplašināt zināšanas par latviešu valodas morfoloģisko sistēmu, veidojot priekšstatu par morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. Attīstīt izpratni par latviešu valodas darbības vārdu, apstākļa vārdu un palīgvārdu formveidošanas un gramatisko nozīmju izteikšanas likumsakarībām, pilnveidojot morfoloģiskās analīzes prasmes. Pilnveidot studentu lingvistisko kompetenci, patstāvīgi lietojot iegūtās zināšanas praksē, pētot dažādu valodas stilu tekstus morfoloģiskā un funkcionālā aspektā, izvērtējot morfoloģijas jautājumu apguvei paredzēto saturu mācību līdzekļos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS * Pārzina latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas nozīmīgākos pētījumus un teorētiskās informācijas ieguves resursus. Izprot par gramatiskajām kategorijas, nozīmēm, darbības vārdu, apstākļa vārdu un palīgvārdu paradigmu veidošanās specifiku, vārdformu funkcionēšanas likumsakarībām un tendencēm, morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 : iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
PRASMES * Spēj analizēt un izvērtēt savu zināšanu un prasmju kvalitāti un mērķtiecīgi pilnveido tās, iegūstot studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem avotiem, analītiski izvērtēt to un izmantot studiju un profesionālajām vajadzībām, veidot balstkonspektus. * Spēj veikt darbības vārdu (arī divdabju) un apstākļa vārdu pilnu morfoloģisko analīzi, saskata dažādu vārdformu un gramatisko nozīmju apguves specifiku skolā. * Spēj pilnvērtīgi izmantot latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas (arī palīgvārdu) iespējas tekstveidē, analizējot tekstu, vērtē vārdformu stilistisko un kulturoloģisko marķējumu un prot izmantot šo pieredzi savu tekstu veidošanā, skolas mācību satura analīzē un mācību uzdevumu izstrādē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 : iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
KOMPETENCE * Spēj argumentēti vērtēt vārdšķiru un vārdformu lietojumu dažādās saziņas situācijās un diskutēt par aktuālām morfoloģijas apguves problēmām, prot piemērot teorētiķu atziņas skolas mācību vajadzībām. * Spēj saskatīt vārdformu lietošanas kļūdas skolēnu runā (mutvārdos un rakstveidā), izvērtēt to iemeslus un izstrādāt skolēna valodas prasmju attīstīšanai piemērotus diferencētus uzdevumus un vingrinājumus. * Prot kontrolēt savu mutvārdu un rakstveida runu, attīstot iemaņas formālajā saziņā ievērot morfoloģijas normas. * Prot morfoloģiska rakstura problēmjautājumu risināšanā izmantot zinātniskos avotus, paškritiski vērtēt savas zināšanas un prasmi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 : iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 20%
1. pārbaudes darbs - 20%
2. pārbaudes darbs - 20%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika II Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfēmika un vārddarināšana Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]