LA0642 Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija I

Kods LA0642
Nosaukums Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Morfoloģija kā valodniecības nozare. Morfoloģijas pamatjēdzieni: vārdšķiras, gramatiskās kategorijas, paradigma, pamatforma u. c. Lietvārds, īpašības vārds, vietniekvārds, skaitļa vārds - vārdformu veidošana, lietošana, analīze. Valodas kultūras jautājumu morfoloģiskais aspekts. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Vārds morfoloģijas līmenī. Morfoloģijas vieta valodniecības nozaru sistēmā un skolas mācību saturā. Vārda izpēte morfoloģijas līmenī. Morfoloģija kā valodniecības nozare. Morfoloģijas pamatjēdzieni. Formveidošanas paņēmieni, līdzekļi, formu tipi. Morfoloģijas kategorijas, gramatisko nozīmju sistēma. Paradigmas. Vārdšķiras jēdziens. Iedalījuma pamatprincipi. Patstāvīgi un palīgvārdi. Lokāmi un nelokāmi vārdi. Morfoloģijas vieta skolas mācību saturā. 10 14 4 18
Priekšmetiskuma nojēgums. Lietvārda morfoloģiskā sistēma, funkcijas, apguve skolā. Lietvārds (substantīvs), tā loma latviešu valodas nominālajā sistēmā un latviešu pasaulainā. Lietvārda vispārīgs leksiski gramatiskais raksturojums. Sugas vārdi un īpašvārdi. Lietvārda leksiski gramatiskās kategorijas: dzimte (vīriešu un sieviešu dzimte, kopdzimtes vārdi), skaitlis (vienskaitlinieki un daudzskaitlinieki). Locījuma gramatiskā kategorija. Locījumu nozīmes. Deklināciju sistēma, tās īpatnības. Ārpus deklināciju sistēmas esošie lietvārdi. Lietvārdu funkcijas tekstā. Problēmas lietvārdu apguvē skolā. 10 14 6 20
Pazīmes nojēgums. Īpašības vārds, tā funkcijas, apguve skolā. Īpašības vārds (adjektīvs), tā loma latviešu valodas nominālajā sistēmā, latviešu valodas pasaulainā. Vārdšķiras problēma (īpašības vārds un divdabja forma). Īpašības vārda vispārīgs leksiski gramatiskais raksturojums. Kādības un attieksmes īpašības vārdi. Īpašības vārda gramatiskās kategorijas: dzimte, skaitlis, locījums. Noteiktības kategorija: īpašības vārdu ar nenoteikto un noteikto galotni lietošanas nosacījumi. Nelokāmie īpašības vārdi. Īpašības intensitātes izteikšana latviešu valodā – gradienti (intensifikatori). Pakāpes kategorija: pamata, pārākā, vispārākā pakāpe. Īpašības vārda loma dažādu valodas stilu tekstos. Pētījumu un skolas mācību satura aktualitātes. 4 8 2 10
Daudzuma nojēgums. Skaitļa vārda morfoloģiskais raksturojums, funkcijas. Skaitļa vārds skolas mācību saturā. Skaitļa vārds jeb numerālis. Naturālā un metriskā mērīšanas sistēma. Skaitļa vārda vispārīgs leksiski gramatiskais raksturojums. Pamata un kārtas skaitļa vārdi. Daļskaitļu nosaukumi. Lokāmie, nelokāmie skaitļa vārdi. Dzimtes, skaitļa, locījuma paradigma. Paradigmas nepilnīgums. Skaitļa vārds skolas mācību saturā. 4 8 2 10
Vietniekvārds (pronomens) – deiktiska zīme. Funkcijas, raksturojums mācību līdzekļos. Vietniekvārdu vispārīgs leksiski gramatiskais raksturojums. Vietniekvārdu iedalījums un ar to saistītā uzskatu dažādība. Vietniekvārdu gramatiskās paradigmas neviendabība. Dzimtes, skaitļa, locījuma, personas kategorija, to piemitības īpatnības. Pilnā un nepilnā paradigma. Nelokāmie vietniekvārdi. Vietniekvārdu lietojuma īpatnības. Norma un tās ievērošana. Vietniekvārds un runas kultūra, runas etiķete. Vietniekvārdu apguve skolā. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Attīstīt studentu lingvistisko, pragmatisko, mācību un kulturoloģisko kompetenci, veidojot latviešu valodas skolotājam nepieciešamo teorētisko bāzi un praktisko pieredzi, attīstot izpratni par morfoloģiju kā būtisku valodas līmeni un valodniecības nozari un tās lomu latviešu valodas apguvē. Studiju kursa uzdevumi: 1) Paplašināt zināšanas par latviešu valodas morfoloģisko sistēmu, veidojot priekšstatu par morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. 2) Attīstīt izpratni par latviešu valodas lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu formveidošanas un gramatisko nozīmju izteikšanas likumsakarībām, pilnveidojot morfoloģiskās analīzes prasmes. 3) Pilnveidot studentu lingvistisko kompetenci, patstāvīgi lietojot iegūtās zināšanas praksē, pētot dažādu valodas stilu tekstus morfoloģiskā un funkcionālā aspektā, izvērtējot morfoloģijas jautājumu apguvei paredzēto saturu mācību līdzekļos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: * Pārzina latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas nozīmīgākos pētījumus un teorētiskās informācijas ieguves resursus. * Izprot gramatiskās kategorijas, nozīmes, lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu paradigmu veidošanās specifiku, vārdformu funkcionēšanas likumsakarībām un tendencēm, morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. - Prasības kredītpunktu iegūšanai: atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmenu.
PRASMES: * Spēj analizēt un izvērtēt savu zināšanu un prasmju kvalitāti un mērķtiecīgi pilnveido tās, iegūstot studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem avotiem, analītiski izvērtē to un izmanto studiju un profesionālajām vajadzībām, veido balstkonspektus. * Spēj veikt lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu pilnu morfoloģisko analīzi, saskata dažādu vārdformu un gramatisko nozīmju apguves specifiku skolā. * Spēj pilnvērtīgi izmantot latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas iespējas tekstveidē, analizējot tekstu, vērtē vārdformu stilistisko un kulturoloģisko marķējumu un prot izmantot šo pieredzi savu tekstu veidošanā, skolas mācību satura analīzē un mācību uzdevumu izstrādē. - Prasības kredītpunktu iegūšanai: atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmenu.
KOMPETENCE: * Spēj argumentēti vērtēt vārdformu lietojumu dažādās saziņas situācijās un diskutē par aktuālām morfoloģijas apguves problēmām, prot piemērot teorētiķu atziņas skolas mācību vajadzībām. * Izprot vārdformu lietošanas kļūdas skolēnu runā (mutvārdos un rakstveidā), izvērtē to iemeslus un izstrādā skolēna valodas prasmju attīstīšanai piemērotus diferencētus uzdevumus un vingrinājumus. * Prot kontrolēt savu mutvārdu un rakstveida runu, attīstot iemaņas formālajā saziņā ievērot morfoloģijas normas. * Prot morfoloģiska rakstura problēmjautājumu risināšanā izmantot zinātniskos avotus, paškritiski vērtēt savas zināšanas un prasmi. - Prasības kredītpunktu iegūšanai: atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmenu.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīvs darbs semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem) - 20%
Patstāvīgo darbu izpilde (starppārbaudījumu rezultāti) - 60%
Eksāmens - 20%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I. Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika II. Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfēmika un vārddarināšana.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]