Kods | LA0642 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfoloģija I | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Helviga | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Morfoloģija kā valodniecības nozare. Morfoloģijas pamatjēdzieni: vārdšķiras, gramatiskās kategorijas, paradigma, pamatforma u. c. Lietvārds, īpašības vārds, vietniekvārds, skaitļa vārds - vārdformu veidošana, lietošana, analīze. Valodas kultūras jautājumu morfoloģiskais aspekts. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Attīstīt studentu lingvistisko, pragmatisko, mācību un kulturoloģisko kompetenci, veidojot latviešu valodas skolotājam nepieciešamo teorētisko bāzi un praktisko pieredzi, attīstot izpratni par morfoloģiju kā būtisku valodas līmeni un valodniecības nozari un tās lomu latviešu valodas apguvē. Studiju kursa uzdevumi: 1) Paplašināt zināšanas par latviešu valodas morfoloģisko sistēmu, veidojot priekšstatu par morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. 2) Attīstīt izpratni par latviešu valodas lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu formveidošanas un gramatisko nozīmju izteikšanas likumsakarībām, pilnveidojot morfoloģiskās analīzes prasmes. 3) Pilnveidot studentu lingvistisko kompetenci, patstāvīgi lietojot iegūtās zināšanas praksē, pētot dažādu valodas stilu tekstus morfoloģiskā un funkcionālā aspektā, izvērtējot morfoloģijas jautājumu apguvei paredzēto saturu mācību līdzekļos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
* Pārzina latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas nozīmīgākos pētījumus un teorētiskās informācijas ieguves resursus.
* Izprot gramatiskās kategorijas, nozīmes, lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu paradigmu veidošanās specifiku, vārdformu funkcionēšanas likumsakarībām un tendencēm, morfoloģijas jautājumu apguves problēmām skolā. - Prasības kredītpunktu iegūšanai:
atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par:
- nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem);
- patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti);
- gala pārbaudījumu: eksāmenu. PRASMES: * Spēj analizēt un izvērtēt savu zināšanu un prasmju kvalitāti un mērķtiecīgi pilnveido tās, iegūstot studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem avotiem, analītiski izvērtē to un izmanto studiju un profesionālajām vajadzībām, veido balstkonspektus. * Spēj veikt lietvārdu, īpašības vārdu, vietniekvārdu un skaitļa vārdu pilnu morfoloģisko analīzi, saskata dažādu vārdformu un gramatisko nozīmju apguves specifiku skolā. * Spēj pilnvērtīgi izmantot latviešu valodas morfoloģiskās sistēmas iespējas tekstveidē, analizējot tekstu, vērtē vārdformu stilistisko un kulturoloģisko marķējumu un prot izmantot šo pieredzi savu tekstu veidošanā, skolas mācību satura analīzē un mācību uzdevumu izstrādē. - Prasības kredītpunktu iegūšanai: atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmenu. KOMPETENCE: * Spēj argumentēti vērtēt vārdformu lietojumu dažādās saziņas situācijās un diskutē par aktuālām morfoloģijas apguves problēmām, prot piemērot teorētiķu atziņas skolas mācību vajadzībām. * Izprot vārdformu lietošanas kļūdas skolēnu runā (mutvārdos un rakstveidā), izvērtē to iemeslus un izstrādā skolēna valodas prasmju attīstīšanai piemērotus diferencētus uzdevumus un vingrinājumus. * Prot kontrolēt savu mutvārdu un rakstveida runu, attīstot iemaņas formālajā saziņā ievērot morfoloģijas normas. * Prot morfoloģiska rakstura problēmjautājumu risināšanā izmantot zinātniskos avotus, paškritiski vērtēt savas zināšanas un prasmi. - Prasības kredītpunktu iegūšanai: atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmenu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Aktīvs darbs semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem) - 20%
Patstāvīgo darbu izpilde (starppārbaudījumu rezultāti) - 60% Eksāmens - 20% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I. Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika II. Mūsdienu latviešu literārā valoda: morfēmika un vārddarināšana. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|