LA0640 Mūsdienu literārā latviešu valoda: morfēmika, vārddarināšana

Kods LA0640
Nosaukums Mūsdienu literārā latviešu valoda: morfēmika, vārddarināšana
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Morfēmikas pamatjēdzieni, vārda sastāvdaļas, morfēmas. Vārddarināšanas pamatjēdzieni, paņēmieni un līdzekļi. Derivatīvie paņēmieni: sintaktiskais, morfoloģiski sintaktiskais, semantiskais. Lietvārdu, īpašības vārdu, darbības vārdu u. c. vārdšķiru darināšana. Vārddarināšanas rindas, ķēdes un lidzdas..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Vārds morfēmikas līmenī. Morfēmikas pamatjēdzieni. Valodas morfēmiskais un vārddarināšanas līmenis. Vārds morfēmikas līmenī. Morfēmikas pamatjēdzieni. Morfēmu sistēma, nozīme un funkcijas. Vārda morfēmiskā struktūra sinhroniskā un diahroniskā aspektā. Morfēmikas jautājumi skolas mācību līdzekļos. 4 6 2 8
Vārds vārddarināšanas līmenī. Vārddarināšana valodniecības nozaru kontekstā. Etnosa valodas pasaulaina un tās atspoguļojums vārddarināšanas sistēmā. Vārddarināšanas pamatjēdzieni. Bezafiksu un afiksālā vārddarināšana. Morfoloģiskais vārdddarināšanas paņēmiens (sufiksācija, prefiksācija, fleksācija, divafiksu atvasināšana). Morfonoloģiskie procesi vārddarināšanā. Okazionālismu loma runā. Sintaktiskais paņēmiens, abreviācija, sintaktiski morfoloģiskais paņēmiens. Morfoloģiski sintaktiskais paņēmiens (substantivācija, adjektivācija, pronominalizācija, numeralizācija, adverbizācija, interjektivācija). Semantiskais vārddarināšanas paņēmiens: apelativācija, onimizācija u. c. Nozīmīgākie pētījumi vārddarināšanā. Vārddarināšanas sistēmas izpratnes veidošana vispārējās un vidējās izglītības posmā. 8 12 2 14
Lietvārdu darināšana. Vārddarināšanas paņēmieni un līdzekļi. Lietvārdu derivatīvās sistēmas vispārīgs apskats. Lietvārdu afiksācija un latviešu valodas pasaulaina. Salikteņi un salikteņatvasinājumi. Abreviācija. Konversija. Analītiskās leksēmas. Afiksālo atvasinājumu semantika. Terminu darināšana. Lietvārdu derivatīvās sistēmas izpēte. Etnosa pasaulainas atspoguļojums sekundāro lietvārdu sistēmā. Bērnu valodas jaunrade. 4 8 2 12
Īpašības vārdu darināšana. Īpašības vārdu darināšana ar morfoloģisko, sintaktisko, sintaktiski morfoloģisko paņēmienu. Adjektivācija un vārdšķiru robežu problēma. Īpašības vārdu derivatīvās semantikas veidošanās specifika. 4 6 2 10
Vietniekvārdu un skaitļa vārdu cilme un darināšana. Sekundārie vietniekvārdi un skaitļa vārdi diahroniskā un sinhroniskā aspektā. 4 6 2 8
Darbības vārdu darināšana. Darbības vārdu prefiksācija, sufiksācija, fleksācija. Divafiksu atvasinājumi. Salikteņu savdabīgums. Darbības vārdu derivatīvās sistēmas izpēte. Sekundāro darbības vārdu derivatīvā semantika. 4 6 2 6
Apstākļa vārdu, palīgvārdu un izsauksmes vārdu cilme un darināšana. Apstākļa vārdu, palīgvārdu un izsauksmes vārdu cilmes un darināšanas jautājumu risinājums teorētiskajā literatūrā. Adverbizācija un vārdšķiras robežu problēmas. 2 4 2 6
Morfēmiskās un derivatīvās analīzes specifika. Pētījumi Praktiskie vingrinājumi 2 4 2 4
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veidot latviešu valodas skolotājam nepieciešamo teorētisko bāzi un praktisko pieredzi, attīstot lingvistisko kompetenci par latviešu valodas morfēmisko un derivatīvo sistēmu un tās lomu latviešu valodas apguvē. Studiju kursa uzdevumi: * Paplašināt studentu teorētiskās zināšanas par mūsdienu latviešu valodas morfēmisko un derivatīvo sistēmu. * Attīstīt prasmi sasaistīt zināmo un jauno un paust argumentētu attieksmi, risinot ar latviešu valodas morfēmiskās un vārddarināšanas sistēmas apguvi saistītās problēmas atbilstoši skolēnu izglītošanas vajadzībām. * Pilnveidot lingvistisko kompetenci darbā ar tekstu derivatīvi funkcionālā aspektā un mācību līdzekļu veidošanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS * Pārzina latviešu valodas morfēmiskās un vārddarināšanas sistēmas nozīmīgākos pētījumus un teorētiskās informācijas ieguves resursus. * Izprot vārda morfēmisko struktūru, vārddarināšanas paņēmienu un līdzekļu lomu valodas vārdu krājuma paplašināšanā, vārddarināšanas jautājumu apguvi skolā, vārddarināšanas sistēmas lomu etnosa pasaules veidošanā un izzināšanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %). * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). * Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
PRASMES * Spēj analizēt un izvērtē savu zināšanu un prasmju kvalitāti un mērķtiecīgi pilnveido tās, izmantojot jaunāko lingvistisko teorētisko un uzziņu literatūru, veido konspektus. * Prot organizēt patstāvīgo darbu, iegūstot studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem avotiem, analītiski izvērtēt to un izmantot studiju un profesionālajām vajadzībām. * Prot saskatīt vārddarināšanas kopsakarības, analizēt, sistematizēt un salīdzināt valodas materiālu, noteikt morfēmu lomu vārdu un vārdformu struktūrā, latviešu pasaulainas atspoguļojumu latviešu valodas derivatīvajā sistēmā, salīdzināt to ar citu tautu valodas pasaulainu, argumentēt savu viedokli, diskutējot par apgūstamo jautājumu problemātiku. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %). * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). * Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
KOMPETENCE * Spēj pilnveidot lingvistisko kompetenci, analizējot tekstu, vērtējot vārddarināšanas līdzekļu stilistisko un kulturoloģisko marķējumu. * Spēj izmantot šo pieredzi savu tekstu veidošanā un mācību uzdevumu izstrādē. * Spēj izmantot gūtās zināšanas un prasmes savā profesionālajā darbībā skolā un mācību līdzekļu izveidē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %). * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). * Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 20%
1. pārbaudes darbs - 20%
2. pārbaudes darbs - 20%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika II
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]