Kods | LA0640 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mūsdienu literārā latviešu valoda: morfēmika, vārddarināšana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Helviga | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Morfēmikas pamatjēdzieni, vārda sastāvdaļas, morfēmas. Vārddarināšanas pamatjēdzieni, paņēmieni un līdzekļi. Derivatīvie paņēmieni: sintaktiskais, morfoloģiski sintaktiskais, semantiskais. Lietvārdu, īpašības vārdu, darbības vārdu u. c. vārdšķiru darināšana. Vārddarināšanas rindas, ķēdes un lidzdas.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Veidot latviešu valodas skolotājam nepieciešamo teorētisko bāzi un praktisko pieredzi, attīstot lingvistisko kompetenci par latviešu valodas morfēmisko un derivatīvo sistēmu un tās lomu latviešu valodas apguvē. Studiju kursa uzdevumi: * Paplašināt studentu teorētiskās zināšanas par mūsdienu latviešu valodas morfēmisko un derivatīvo sistēmu. * Attīstīt prasmi sasaistīt zināmo un jauno un paust argumentētu attieksmi, risinot ar latviešu valodas morfēmiskās un vārddarināšanas sistēmas apguvi saistītās problēmas atbilstoši skolēnu izglītošanas vajadzībām. * Pilnveidot lingvistisko kompetenci darbā ar tekstu derivatīvi funkcionālā aspektā un mācību līdzekļu veidošanā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS
* Pārzina latviešu valodas morfēmiskās un vārddarināšanas sistēmas nozīmīgākos pētījumus un teorētiskās informācijas ieguves resursus.
* Izprot vārda morfēmisko struktūru, vārddarināšanas paņēmienu un līdzekļu lomu valodas vārdu krājuma paplašināšanā, vārddarināšanas jautājumu apguvi skolā, vārddarināšanas sistēmas lomu etnosa pasaules veidošanā un izzināšanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
* Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %).
* Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles).
* Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles). PRASMES * Spēj analizēt un izvērtē savu zināšanu un prasmju kvalitāti un mērķtiecīgi pilnveido tās, izmantojot jaunāko lingvistisko teorētisko un uzziņu literatūru, veido konspektus. * Prot organizēt patstāvīgo darbu, iegūstot studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem avotiem, analītiski izvērtēt to un izmantot studiju un profesionālajām vajadzībām. * Prot saskatīt vārddarināšanas kopsakarības, analizēt, sistematizēt un salīdzināt valodas materiālu, noteikt morfēmu lomu vārdu un vārdformu struktūrā, latviešu pasaulainas atspoguļojumu latviešu valodas derivatīvajā sistēmā, salīdzināt to ar citu tautu valodas pasaulainu, argumentēt savu viedokli, diskutējot par apgūstamo jautājumu problemātiku. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %). * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). * Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles). KOMPETENCE * Spēj pilnveidot lingvistisko kompetenci, analizējot tekstu, vērtējot vārddarināšanas līdzekļu stilistisko un kulturoloģisko marķējumu. * Spēj izmantot šo pieredzi savu tekstu veidošanā un mācību uzdevumu izstrādē. * Spēj izmantot gūtās zināšanas un prasmes savā profesionālajā darbībā skolā un mācību līdzekļu izveidē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. * Lekciju apmeklējums, līdzdalība praktiskajās nodarbībās (vismaz 80 %). * Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). * Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 20%
1. pārbaudes darbs - 20% 2. pārbaudes darbs - 20% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|