Kods | LA0638 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mūsdienu latviešu literārā valoda: leksikoloģija un frazeoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anita Helviga | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Leksikoloģijas un frazeoloģijas pamatjēdzieni. Leksikogrāfija un terminogrāfija. Vārdnīcu veidi. Vārda pētīšanas aspekti. Homonīmija, sinonīmija, antonīmija. Vārdu krājuma diferencēšanas dažādība: teritoriālais, hronoloģiskais, etimoloģiskais, stilistiskais, ekspresīvais, semantiskais, sociālais u. c. Leksikas bagātināšanas iespējas.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Attīstīt izpratni par leksikoloģiju un frazeoloģiju kā valodniecības apakšnozarēm, kas pēta vārdu leksiskās nozīmes un leksiski nedalāmu, stabilu, ar valodas tradīciju nostiprinātu vārdu savienojumu nozīmes, kuras parasti saistītas ar nozīmes pārnesumu. Studiju kursa uzdevumi: Uzkrāt zināšanas par leksikoloģiju un frazeoloģiju, attīstot lingvodidaktisko domāšanu. Izkopt prasmi strādāt ar dažādu leksikas materiālu, izvēloties katrai situācijai un uzdevumam piemērotākās leksikas grupas (funkcionāli, stilistiski u. tml.). Pilnveidot lingvistisko kompetenci, izmantojot valodnieciskos pētījumus, vārdnīcas, datubāzes un dažādas lietotnes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
* Izprot un spēj skaidrot kursa pamatjēdzienus: leksikoloģija, leksika, leksikons, leksikogrāfija, polisēmija, leksiski semantiskais variants (LSV), homonīmija, sinonīmija, antonīmija; frazeoloģija, frazeoloģisms, idioma, frazēma u. c.
* Izprot valodas leksiskās sistēmas struktūru un nošķir tās līmeņus, diferencējot vārdu krājumu pēc dažādiem principiem. - Lekciju apmeklējums un līdzdalība praktiskajās nodarbībās.
Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles).
Eksāmens. PRASMES: * Prot bagātināt savu vārdu krājumu, izprotot profesionāli nosacīto šī procesa nepieciešamību. * Prot reflektēt par latviešu valodā notiekošajiem procesiem leksikas līmenī. * Prot veidot lietpratīgu attieksmi pret leksiskajām pārmaiņām latviešu valodā, tostarp aizguvumu pārņemšanu. - Lekciju apmeklējums un līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Eksāmens. KOMPETENCE: * Spēj stabili orientēties valodas leksiskajā sistēmā, izprotot tās vietu valodnieciskā skatījumā (latviešu valodas sistēmā) un lingvodidaktiskā skatījumā (mācību saturā). * Spēj izvēlēties un lietot vārdnīcas, tostarp digitālās, atbilstoši konkrētajam mērķim gan pašizglītībā, gan skolas mācību procesā; iesaka tās lietot skolēniem. * Izprot aktualitātes vārddarināšanā, par ieteikumiem, ko sniedz Terminoloģijas komisija, par jaunāko zinātnisko literatūru šajā jomā. * Spēj izvērtēt jaunvārdu atbilstību latviešu valodas vārddarināšanas tradīcijām un to iederīgumu latviešu valodas sistēmā. - Lekciju apmeklējums un līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles). Eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Lekciju apmeklējums un līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 20%
Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles) - 60% Eksāmens - 20% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|