LA0635 Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I

Kods LA0635
Nosaukums Mūsdienu latviešu literārā valoda: propedeitika, fonētika I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anita Helviga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Valoda kā valodniecības pētīšanas priekšmets. Latviešu valodas statuss. Mutvārdu un rakstveida valoda, dažādi valodas paveidi. Literārā valoda un valodas normas. Fonētikas, leksikoloģijas, morfoloģijas un sintakses pamatjautājumi. Valodas kultūras jautājumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Valoda kā valodniecības pētīšanas priekšmets. Valodu daudzveidība. Katras valodas specifiskie aspekti. Valodniecības nozares. Valodas pastāvēšanas veidi, paveidi. Valodas līmeņi. 2 4 2 8
Latviešu valoda – viena no pasaules valodām. Pēc ģenealoģiskā iedalījuma. Pēc tipoloģiskā iedalījuma. Pēc funkcionalitātes un runātāju skaita. Galvenie faktori, kas ietekmē attīstību. Galvenie faktori, kas var apdraudēt valodas pastāvēšanu. 4 8 2 10
Latviešu valodas dažādie statusi sabiedrībā. Nacionālā valoda, tās galvenās iezīmes. Valsts valoda un valodas politika. Oficiālā valoda Eiropas Savienībā un garantijas tās lietojumam. Valodas funkcionalitāte. Dzimtā valoda, otrā valoda, svešvaloda. Bilingvisms, multilingvisms. 4 8 2 10
Mutvārdu un rakstveida valoda. Runa un raksts. Alfabēts. Vieglā valoda. Nedzirdīgo zīmju valoda. Neredzīgo jeb Braila raksts. Dabiskās un mākslīgās valodas atšķirības. 2 4 2 6
Latviešu valodas pētīšana. Valodnieki un pētījumi. Valodas pētīšanas iestādes. Pētījumu pieejamība: turpinājumizdevumi, bakalaura, maģistra, doktora darbi, elektroniskie izdevumi, projektu pārskati u. c. Biežāk izmantojamās vietnes/lietotnes valodas datu/materiālu izguvei. Zinātniskās, populārzinātniskās un pētnieciskās literatūras kritiska izvērtēšana. 4 6 2 6
Literārā valoda, standartvaloda, normas. Runātāja, klausītāja, lasītāja un rakstītāja kultūra. Standartizācijas motivācija un iemesli. Latviešu valodas ekspertu komisija, tās lēmumi. Normu relativitāte. Valodas normas dažādu veidu, tipu un žanru tekstos. Gada vārds/gada nevārds – sabiedrības līdzdalība valodas attīstībā. 6 6 2 10
Fonētikas pamatjēdzieni. Skaņa, burts, zilbe. Īsie un garie patskaņi. Līdzskaņi. Rakstība un izruna. Alfabēta nepilnības. Leksikoloģijas pamatjēdzieni Vārds kā leksikas vienība. Vārda leksiskā nozīme. Leksikas diferenciācija: pēc nozīmes, pēc lietojuma biežuma, pēc hronoloģijas, pēc stilistikas u. c. Stilistika: pēc funkcionalitātes, pēc emocionālās ekspresivitātes. Jaunvārdi. Termini. Slengs. 4 8 2 6
Morfoloģijas pamatjēdzieni. Vārddarināšana. Vārdšķiras. Vārdšķiru gramatiskās kategorijas. Vārdformas. Sintakses pamatjēdzieni Vārdu savienojums. Teikums, tā veidi. Teksts. Teksta struktūra, žanrs. 4 4 2 8
Valodas kultūras jautājumi. Runātāja kultūra. Klausītāja kultūra. Lasītāja kultūra. Rakstītāja kultūra. 2 4 0 4
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Attīstīt valodniecisko kompetenci, pilnveidojot valodas jomā esošās zināšanas, prasmes un attieksmes, lai varētu tās izmantot studiju procesā, ikdienas dzīvē, kā arī sekmīga pedagoģiskā procesa organizēšanai latviešu valodas stundās profesionālās izaugsmes procesā. Studiju kursa uzdevumi: * Pilnveidot studenta zināšanas par valodas līmeņiem, veidiem un paveidiem, normām un tradīcijām. * Veidot izpratni par galvenajām valodniecības kategorijām, valodas lietojuma kultūras aspektiem darbā ar dažādiem tekstiem. * Pilnveidot kompetenci zinātniskās literatūras apguvē un izmantošanā, attīsta valodisko lietpratību, lai spētu sagatavoties darbam skolā par latviešu valodas skolotāju.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS * Spēj raksturot valodniecību kā zinātni un tās nozares, kopumā izprot valodas attīstības likumsakarības, zina valodas pamatfunkcijas, valodu klasifikācijas pamatprincipus, nozīmīgākos latviešu valodas pētniekus, pētniecības iestādes un izdevumus. * Spēj raksturot valodas statusu sabiedrībā, spēj izskaidrot literārās valodas jēdzienu, zina, kas ir literārās valodas norma, runātāja, klausītāja, lasītāja un rakstītāja kultūra, raksturo atšķirības starp mutvārdu un rakstveida runu. * Zina pamatfaktus par rakstības attīstību Eiropā, valodu rakstībā lietotajām alfabēta sistēmām; zina latviešu valodas sistēmu, izprot un skaidro fonētikas, leksikoloģijas, morfoloģijas un sintakses pamatjēdzienus. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 , vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Līdzdalība lekcijās un praktiskajos darbos - 20%. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles) - 40%. Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles) - 20%.
PRASMES * Prot iegūt studijām un profesionālajai darbībai nepieciešamo informāciju no dažādiem lingvistiskajiem, tostarp digitālajiem, avotiem, analītiski izvērtēt to un izmantot studiju un profesionālajām vajadzībām. * Saskata atkāpes no literārās valodas normas apkārtējā vidē lietotajos rakstveida tekstos, skaidro tās, balstoties uz dažādiem lingvistiskajiem avotiem. * Prot rakstīt argumentēto eseju, savas domas atklāsmei un viedokļa pamatošanai izmantojot daudzveidīgus avotus un kultūrfaktus, kā arī mērķtiecīgi lietojot leksiskus un stilistiskus izteiksmes līdzekļus. * Spēj analizēt apkārtējā vidē esošus tekstus, nosakot valodas stilu, izmantotos stilistiskos un morfoloģiskos līdzekļus, patstāvīgi veido saturiski vienotus tekstus, tostarp zinātnisko tekstu (argumentētu eseju), ievērojot dažādu funkcionālo stilu pazīmes. - Līdzdalība lekcijās un praktiskajos darbos - 20%. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles) - 40%. Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles) - 20%.
KOMPETENCE * Spēj pilnveidot savu valodisko lietpratību studiju procesā un ikdienas situācijās, lai izmantotu to sekmīga pedagoģiskā procesa organizēšanai latviešu valodas stundās. * Prot izmantot zinātniskos avotus, tostarp digitālos resursus, valodnieciska satura problēmjautājumu noskaidrošanai. * Prot izmantot iegūtās teorētiskās zināšanas, veidojot mācību materiālus dažādu valodniecības tematu apguvei latviešu valodas stundās. * Prot veikt nelielus pētījumus (izvirzīt pētījuma jautājumu, izveidot pētījuma plānu, izvēlēties datu vākšanas metodi, apkopot, analizēt un izvērtēt iegūtos datus) un prezentēt tos. * Prot diskutēt, argumentēti pamato izteikto viedokli, izmantojot studiju kursā apgūtos un aktualizētos valodniecības terminus. - Līdzdalība lekcijās un praktiskajos darbos - 20%. Sekmīgi nokārtoti pārbaudes darbi (vismaz 4 balles) - 40%. Sekmīgi nokārtots eksāmens (vismaz 4 balles) - 20%.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās un praktiskajos darbos - 20%
1. pārbaudes darbs - 20%
2. pārbaudes darbs - 20%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Latviešu valodas mācību priekšmets vidējās izglītības līmenī
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]