Kods | LA0632 | |||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Sociolingvistika skolotājiem | |||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Linda Lauze | |||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Sociolingvistikas izpētes priekšmets, metodes. Latviešu valodas situācija Latvijā. Valodas politikas pamatjautājumi. Bilingvisma jēdziens. Valodas sociolingvistiskās funkcijas. Lingvistiskās attieksmes raksturojums.. Runas etnogrāfijas teorija. Komunikatīvās kompetences jautājumi. Sociālo grupu atšķirības valodas lietojumā. B. Bernsteina lingvistiskā deficīta hipotēze. Valoda un dzimums. Valoda un vecums. Uzrunas formu sociolingvistisks raksturojums.. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir veidot izpratni par valodas un sabiedrības mijiedarbību, par valodas paveidu lietojumu savstarpējā sakarā ar sociālo piederību, dzimti, vecumu un kultūras pieredzi, lai rosinātu meklēt atbildes uz jautājumu, kāpēc noteikts indivīds noteiktā situācijā izvēlas noteiktu valodu, un attīstītu latviešu valodas un literatūras skolotāja profesionālo kompetenci. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iegūt zināšanas par nozīmīgākajiem sociolingvistikas pamatjēdzieniem; 2. Veidot prasmi analizēt Latvijas sociolingvistisko situāciju, iedzīvotāju valodu prasmi un lingvistisko attieksmi, saistīt teorētiskās zināšanas ar skolotāja profesionālo darbību; 3. Attīstīt pētniecības iemaņas, plānojot un organizējot nelielus pētījumus, kas saistīti ar noteiktas mikrovides publiskās lingvistiskās telpas izpēti. | |||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Spēj definēt, skaidrot un ilustrēt ar piemēriem savu izpratni par jēdzieniem: sociolingvistika, sociolingvistiskās funkcijas, minoritāte, majoritāte, literārā valoda, sociolekts, reģiolekts, idiolekts lingvistiskais repertuārs, lingvistiskā attieksme (valodas pārliecība), valsts valoda, dzimtā valoda, otrā valoda, svešvaloda, identitāte.
2. Zina normatīvos dokumentus, kas saistīti ar valodas un valodu izglītības politikas jautājumiem Latvijā. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par:
- nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem);
- patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti);
- gala pārbaudījumu: eksāmens. Prasmes: 3. Spēj argumentēti pauzt viedokli par valodas situāciju Latvijā, var salīdzināt to ar citām valstīm; iesaistoties diskusijās, savu viedokli pauž, lietojot precīzus sociolingvistiskos terminus. 4. Spēj izmantot iegūtās teorētiskās zināšanas (par valodas paveidiem, valodas dzīvotspējas faktoriem u. tml.), raksturojot latviešu valodu, tās paveidus, skaidrojot ar valodas un valodu izglītības politiku saistītus jautājumus. 5. Spēj plānot un praktiski realizēt nelielu sociolingvistisko pētījumu par valodu lietojumu publiskajā telpā. - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmens. Kompetence: 6. Spēj ar izpratni analizēt un vērtēt ar valodas un valodu izglītības politiku saistītus normatīvos dokumentus, rekomendācijas, vadlīnijas. 7. Spēj ar cieņu izturēties pret cilvēku izvēli lietot un apgūt kādu valodu vai tās paveidu, ir ieinteresēts ar valodu lietojumu saistītu jautājumu izpētē (kā indivīda, tā profesionālā un sabiedrības līmenī). - Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: - nodarbību regulāru apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); - patstāvīgo darbu izpildi (starppārbaudījumu rezultāti); - gala pārbaudījumu: eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Nodarbību regulārs apmeklējums un aktīvs darbs semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem) - 10%
Patstāvīgo darbu izpilde (starppārbaudījumu rezultāti) - 60% Eksāmens - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Priekšzināšanas nav nepieciešamas. | |||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|