LA0631 Radošā rakstniecība un tekstveide

Kods LA0631
Nosaukums Radošā rakstniecība un tekstveide
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Diāna Laiveniece, Anda Kuduma
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa radošās rakstniecības daļā iekļauti rakstniecības procesā aktuālo teorētiskie aspekti un radošās rakstīšanas praktiskie metodiskie risinājumi. .
Studiju kursa tekstveides daļā iekļauti svarīgākie teksta sintakses un stilistikas aspekti, kuru izpratne nepieciešama tekstveidē un plašāk – tekstpratībā. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I daļa: Radošā rakstniecība Radošās rakstīšanas process. Rakstnieka personības vēsturisko un sociālo kontekstu kultūrkritika. Teksta mērķis un misija. 2 4 0 0
Literatūras cirkulēšanas kanāli. Literārās avīzes, žurnāli, e-platformas, klausāmgrāmatas, tv raidījumi u.c. Teksta adresāta jautājums. 2 4 0 0
Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi. Estētika un teksts. Daiļliteratūras jēdziens. 4 8 0 0
Teksta poētikas īpatnības virzienos un žanros. Poētikas evolūcija vēsturiskā diskursā. Pārskats par kultūras tipu un literāro virzienu klasifikāciju. 4 6 0 0
Mūsdienu rakstniecības tendences. Literatūras attīstība vārda brīvības apstākļos. Tehnoloģiju ietekme uz tekstradi un tekstu cirkulāciju. 2 4 0 0
Tradicionālas un inovatīvas tekstrades formas.Tradicionālie un novatorie žanri mūsdienu literatūrā. Pārskats par novatoriem žanriem. 4 4 0 0
Literatūras mijiedarbe ar citiem mākslas nesējiem: mūzika, teātris, kino, tēlotājmāksla, balets u.c. Intertekstualitāte. Stilizācija. Salīdzināmie pētījumi literatūrā. 4 6 0 0
Jēgpilnas un pašvadītas radošās rakstīšanas process skolā un neformālajā izglītībā. Radošās rakstniecības mācība Latvijas neformālajā izglītībā. 4 8 0 0
Metodiskās rekomendācijas radošās rakstniecības uzdevumu organizēšanai dažādiem vecumposmiem un mērķgrupām. 6 8 0 0
II daļa. Tekstveide Tekstveides jēdziens. Tekstpratības būtība. Autora komunikatīvais nolūks. 4 4 0 0
Teksta jēdziens un pazīmes. Mērķtiecīgums, sakarīgums, pilnīgums un pabeigtība kā teksta kvalitātes rādītāji. 2 6 0 0
Stila jēdziens. Stilistika kā valodniecības apakšnozare un leksikoloģijas saskarnozare. Valodas funkcionālie paveidi jeb stili. Emocionāli ekspresīvie stili. 2 4 0 0
Funkcionālie stili. Dažādu funkcionālo stilu elementu apvienojums daiļdarbos. Stilu saplūšana. 4 6 0 0
Emocionāli ekspresīvie stili. Stilizējošie un emocionāli ekspresīvie izteiksmes līdzekļi dažādos valodas līmeņos. Stilu sajaukšanās un pārklāšanās saziņas praksē. 4 6 0 0
Teksta sintakses jēdziens. Teksta sintaktiskie procesi. Teikuma struktūras pārveidojumi konsituācijas ietekmē. 2 4 0 0
Teksta strukturālie tipi. Monologs, dialogs, polilogs. Teksta strukturālo tipu īstenojums sarunvalodā. Sarunvalodas fikcija daiļliteratūrā. 4 6 0 0
Tekstveides tipi. Tēlojoši vēstījošais tekstveides tips. Tēlojoši aprakstošais tekstveides tips. Informatīvi vēstījošais tekstveides tips. Informatīvi aprakstošais tekstveides tips. 2 4 0 0
Runas žanri. Žanru saistība ar valodas funkcionālajiem stiliem, tekstveides tipiem un teksta strukturālajiem tipiem. 4 6 0 0
Tekstveides un rediģēšanas praktikums. Galvenā doma, temats un virsraksts. Rindkopa. Teksta plānošana. Plāns. Kognitīvā karte. Teksta daļas: ievads, galvenā daļa, nobeigums. Tekstveides process. 4 6 0 0
Kopā: 64 104 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķi: 1. Iepazīstināt studentus ar radošās rakstniecības procesu un attīstīt lietpratību radoša teksta veidošanā. 2. Veidot studentu lietpratību par teksta veidošanu kā procesu, kurā sintezējas dažādu valodniecības apakšnozaru zināšanas. Uzdevumi: 1) mācīt analizēt tekstu no sintaktiskā, tekstveides, funkcionālā, stilistiskā aspekta; 2) rosināt veidot tekstu, ievērojot tā pazīmes (mērķtiecīgums, sakarīgums, veselums, pabeigtība); 3) palīdzēt veidot lietpratīgi vērtējošu attieksmi pret dažādiem tekstiem, runas žanriem, tostarp hibrīdtekstiem; 4) izklāstīt teksta sintakses, stilistikas, tekstveides un tekstpratības jautājumus, saistot tos ar skolas mācību saturu; 5) papildināt studentu zināšanas tekstveidē, nodrošinot dažāda stila un žanra tekstu izveidi; 6) izskaidrot aktualitātes stilistikā, ieteikumus, ko sniedz valodnieki jaunākajā zinātniskajā literatūrā šajā jomā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
I daļa. Radošā rakstniecība Zināšanas 1.Izprot radošās rakstniecības procesa mērķus, uzdevumus un tendences. 2. Pārzina tematisko un žanrisko dažādību kultūrvidē (reālajā un digitālajā). 3. Pārzina radošās rakstīšanas teorētisko pamatu un praktiskos paņēmienus, teksta analīzes un interpretācijas metodiskās iespējas. Prasmes 1.Prot definēt radošā teksta tematu atbilstoši teksta idejiskai iecerei un radīt māksliniecisku tekstu. 2. Prot izvēlēties žanram un saturam atbilstošus poētiskos līdzekļus. 3. Prot stilizēt, izmantot intertekstualitātes paņēmienu. Kompetence 1.Orientējas radošās rakstniecības produktu prezentēšanas iespējās plašākai publikai un radošās rakstniecības mācīšanas metodikā skolā vai neformālajā izglītībā. 2. Spēj izvērtēt literāro darbu saturu un ideoloģiju atbilstoši lasītāja prasībām, interesēm un ētiskiem priekšstatiem. 3. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, pašvadīti apzinot aktuālās tendences rakstniecībā. - Metodes: 1. Izpratnes pilnveide par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu lietojumu dažādu literatūras veidu un žanru tekstos, praktiska tekstu analīze. 2. Dažādu radošās rakstīšanas vingrinājumu izmantojums teksta analīzē/interpretācijā un jaunrades procesā. 3. Dažādu žanra un stila tekstu izveide, ievērojot visus tekstveides posmus. 4. Pašu un citu rakstīto tekstu vērtēšanas process (metožu izvēle un kritēriju izstrāde), dalīšanās pieredzē un refleksija par tekstveides procesu. 5. Radošās rakstīšanas vingrinājumu kopas un metodisko paņēmienu modeļa izstrāde radošās rakstīšanas apguvē vidusskolas posmā.
II daļa. Tekstveide Zināšanas 1. Izprot un spēj definēt kursa pamatjēdzienus: teksts, tekstveide, stils, stilistika, funkcionālais stils, emocionāli ekspresīvais stils, tekstveides tips u. c. 2. Izprot teksta pazīmes. 3. Izprot un saskata teksta sintaktiskos procesus. Prasmes 1. Prot analizēt tekstu no sintaktiskā, tekstveides, funkcionālā, stilistiskā aspekta. 2. Prot veidot tekstu, ievērojot tā pazīmes . 3. Veido lietpratīgi vērtējošu attieksmi pret dažādiem tekstiem, runas žanriem, tostarp hibrīdtekstiem. Kompetence 1. Pārzina teksta sintakses, stilistikas, tekstveides un tekstpratības jautājumus, saistot tos ar skolas mācību saturu. 2. Apzināti papildina savas zināšanas tekstveidē un vingrinās dažāda stila un žanra tekstu izveidē. 3. Interesējas un ir informēts(-a) par aktualitātēm stilistikā, par ieteikumiem, ko sniedz valodnieki jaunākajā zinātniskajā literatūrā šajā jomā. - Metodes: 1. Viena daiļliteratūras teksta un viena informatīva teksta analīze pēc tekstveides pazīmēm, konstatējot pazīmju esamību/neesamību, pamatojot ar piemēriem no teksta. 2. Viena brīvi izraudzīta teksta analīze no funkcionālo un ekspresīvo stilu aspekta. 3. Sarunvalodas fikcijas analīze mūsdienu latviešu literatūras daiļdarbos – prozā un lugā. 4. Neliela apjoma tekstu izveide atbilstoši katram tekstveides tipam. 5. Mācību materiāla izstrāde pamatskolas vecāko klašu vai vidusskolas skolēniem par kādu no tekstveides praktiskajiem jautājumiem. Kritēriji: summatīvi vērtējot studenta sniegumu, tiek izmantoti kritēriji no B. Blūma taksonomijas kognitīvajai un afektīvajai jomai. Vērtējums ir atkarīgs no tā, kuru līmeņu domāšanas un emocionālie procesi tiek izmantoti un ir atpazīstami studenta sniegumā, gan līdzdarbojoties studiju procesā, gan starppārbaudījumu darbu izstrādē un prezentācijā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Izpratnes pilnveide par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu lietojumu dažādu literatūras veidu un žanru tekstos, praktiska tekstu analīze. - 5%
Dažādu radošās rakstīšanas vingrinājumu izmantojums teksta analīzē/interpretācijā un jaunrades procesā. - 5%
Dažādu žanra un stila tekstu izveide, ievērojot visus tekstveides posmus. - 10%
Pašu un citu rakstīto tekstu vērtēšanas process (metožu izvēle un kritēriju izstrāde), dalīšanās pieredzē un refleksija par tekstveides procesu. - 10%
Radošās rakstīšanas vingrinājumu kopas un metodisko paņēmienu modeļa izstrāde radošās rakstīšanas apguvē vidusskolas posmā. - 20%
Viena daiļliteratūras teksta un viena informatīva teksta analīze pēc tekstveides pazīmēm, konstatējot pazīmju esamību/neesamību, pamatojot ar piemēriem no teksta. - 5%
Viena brīvi izraudzīta teksta analīze no funkcionālo un ekspresīvo stilu aspekta. - 5%
Sarunvalodas fikcijas analīze mūsdienu latviešu literatūras daiļdarbos – prozā un lugā. - 5%
Neliela apjoma tekstu izveide atbilstoši katram tekstveides tipam. - 5%
Mācību materiāla izstrāde pamatskolas vecāko klašu vai vidusskolas skolēniem par kādu no tekstveides praktiskajiem jautājumiem. - 30%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu latviešu literārās valodas kursi
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]