Kods | LA0631 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Radošā rakstniecība un tekstveide | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Diāna Laiveniece, Anda Kuduma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa radošās rakstniecības daļā iekļauti rakstniecības procesā aktuālo teorētiskie aspekti un radošās rakstīšanas praktiskie metodiskie risinājumi. . Studiju kursa tekstveides daļā iekļauti svarīgākie teksta sintakses un stilistikas aspekti, kuru izpratne nepieciešama tekstveidē un plašāk – tekstpratībā. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķi: 1. Iepazīstināt studentus ar radošās rakstniecības procesu un attīstīt lietpratību radoša teksta veidošanā. 2. Veidot studentu lietpratību par teksta veidošanu kā procesu, kurā sintezējas dažādu valodniecības apakšnozaru zināšanas. Uzdevumi: 1) mācīt analizēt tekstu no sintaktiskā, tekstveides, funkcionālā, stilistiskā aspekta; 2) rosināt veidot tekstu, ievērojot tā pazīmes (mērķtiecīgums, sakarīgums, veselums, pabeigtība); 3) palīdzēt veidot lietpratīgi vērtējošu attieksmi pret dažādiem tekstiem, runas žanriem, tostarp hibrīdtekstiem; 4) izklāstīt teksta sintakses, stilistikas, tekstveides un tekstpratības jautājumus, saistot tos ar skolas mācību saturu; 5) papildināt studentu zināšanas tekstveidē, nodrošinot dažāda stila un žanra tekstu izveidi; 6) izskaidrot aktualitātes stilistikā, ieteikumus, ko sniedz valodnieki jaunākajā zinātniskajā literatūrā šajā jomā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
I daļa. Radošā rakstniecība
Zināšanas
1.Izprot radošās rakstniecības procesa mērķus, uzdevumus un tendences.
2. Pārzina tematisko un žanrisko dažādību kultūrvidē (reālajā un digitālajā).
3. Pārzina radošās rakstīšanas teorētisko pamatu un praktiskos paņēmienus, teksta analīzes un interpretācijas metodiskās iespējas.
Prasmes
1.Prot definēt radošā teksta tematu atbilstoši teksta idejiskai iecerei un radīt māksliniecisku tekstu.
2. Prot izvēlēties žanram un saturam atbilstošus poētiskos līdzekļus.
3. Prot stilizēt, izmantot intertekstualitātes paņēmienu.
Kompetence
1.Orientējas radošās rakstniecības produktu prezentēšanas iespējās plašākai publikai un radošās rakstniecības mācīšanas metodikā skolā vai neformālajā izglītībā.
2. Spēj izvērtēt literāro darbu saturu un ideoloģiju atbilstoši lasītāja prasībām, interesēm un ētiskiem priekšstatiem.
3. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, pašvadīti apzinot aktuālās tendences rakstniecībā. - Metodes:
1. Izpratnes pilnveide par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu lietojumu dažādu literatūras veidu un žanru tekstos, praktiska tekstu analīze.
2. Dažādu radošās rakstīšanas vingrinājumu izmantojums teksta analīzē/interpretācijā un jaunrades procesā.
3. Dažādu žanra un stila tekstu izveide, ievērojot visus tekstveides posmus.
4. Pašu un citu rakstīto tekstu vērtēšanas process (metožu izvēle un kritēriju izstrāde), dalīšanās pieredzē un refleksija par tekstveides procesu.
5. Radošās rakstīšanas vingrinājumu kopas un metodisko paņēmienu modeļa izstrāde radošās rakstīšanas apguvē vidusskolas posmā. II daļa. Tekstveide Zināšanas 1. Izprot un spēj definēt kursa pamatjēdzienus: teksts, tekstveide, stils, stilistika, funkcionālais stils, emocionāli ekspresīvais stils, tekstveides tips u. c. 2. Izprot teksta pazīmes. 3. Izprot un saskata teksta sintaktiskos procesus. Prasmes 1. Prot analizēt tekstu no sintaktiskā, tekstveides, funkcionālā, stilistiskā aspekta. 2. Prot veidot tekstu, ievērojot tā pazīmes . 3. Veido lietpratīgi vērtējošu attieksmi pret dažādiem tekstiem, runas žanriem, tostarp hibrīdtekstiem. Kompetence 1. Pārzina teksta sintakses, stilistikas, tekstveides un tekstpratības jautājumus, saistot tos ar skolas mācību saturu. 2. Apzināti papildina savas zināšanas tekstveidē un vingrinās dažāda stila un žanra tekstu izveidē. 3. Interesējas un ir informēts(-a) par aktualitātēm stilistikā, par ieteikumiem, ko sniedz valodnieki jaunākajā zinātniskajā literatūrā šajā jomā. - Metodes: 1. Viena daiļliteratūras teksta un viena informatīva teksta analīze pēc tekstveides pazīmēm, konstatējot pazīmju esamību/neesamību, pamatojot ar piemēriem no teksta. 2. Viena brīvi izraudzīta teksta analīze no funkcionālo un ekspresīvo stilu aspekta. 3. Sarunvalodas fikcijas analīze mūsdienu latviešu literatūras daiļdarbos – prozā un lugā. 4. Neliela apjoma tekstu izveide atbilstoši katram tekstveides tipam. 5. Mācību materiāla izstrāde pamatskolas vecāko klašu vai vidusskolas skolēniem par kādu no tekstveides praktiskajiem jautājumiem. Kritēriji: summatīvi vērtējot studenta sniegumu, tiek izmantoti kritēriji no B. Blūma taksonomijas kognitīvajai un afektīvajai jomai. Vērtējums ir atkarīgs no tā, kuru līmeņu domāšanas un emocionālie procesi tiek izmantoti un ir atpazīstami studenta sniegumā, gan līdzdarbojoties studiju procesā, gan starppārbaudījumu darbu izstrādē un prezentācijā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Izpratnes pilnveide par mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu lietojumu dažādu literatūras veidu un žanru tekstos, praktiska tekstu analīze. - 5%
Dažādu radošās rakstīšanas vingrinājumu izmantojums teksta analīzē/interpretācijā un jaunrades procesā. - 5% Dažādu žanra un stila tekstu izveide, ievērojot visus tekstveides posmus. - 10% Pašu un citu rakstīto tekstu vērtēšanas process (metožu izvēle un kritēriju izstrāde), dalīšanās pieredzē un refleksija par tekstveides procesu. - 10% Radošās rakstīšanas vingrinājumu kopas un metodisko paņēmienu modeļa izstrāde radošās rakstīšanas apguvē vidusskolas posmā. - 20% Viena daiļliteratūras teksta un viena informatīva teksta analīze pēc tekstveides pazīmēm, konstatējot pazīmju esamību/neesamību, pamatojot ar piemēriem no teksta. - 5% Viena brīvi izraudzīta teksta analīze no funkcionālo un ekspresīvo stilu aspekta. - 5% Sarunvalodas fikcijas analīze mūsdienu latviešu literatūras daiļdarbos – prozā un lugā. - 5% Neliela apjoma tekstu izveide atbilstoši katram tekstveides tipam. - 5% Mācību materiāla izstrāde pamatskolas vecāko klašu vai vidusskolas skolēniem par kādu no tekstveides praktiskajiem jautājumiem. - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Mūsdienu latviešu literārās valodas kursi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|