Kods | LA0620 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Skaņu izrunas traucējumi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundega Tomele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 5.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss sniedz zināšanas par skaņu izrunas traucējumu etioloģiju, klasifikāciju, korekciju un profilaksi. Tiek apgūtas praktiskās iemaņas skaņu izrunas traucējumu diagnostikā, korekcijas plāna izstrādē, korekcijas procesa īstenošanā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: sniegt izpratni par skaņu izrunas traucējumiem, to etioloģiju, simptomātiku, klasifikāciju, korekciju un profilaksi, veidot praktiskā darba iemaņas. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par skaņu izrunas traucējumiem, to etioloģiju, klasifikāciju, korekciju un profilaksi. 2. Apgūt skaņu izrunas traucējumu diagnostikas metodoloģiju. 3. Apgūt praktiskās iemaņas skaņu izrunas traucējumu korekcijā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. Ir zināšanas par skaņu izrunas traucējumu etioloģiju, simptomātiku un klasifikāciju.
2. Ir izpratne par skaņu izrunas novērtēšanas, traucējumu diagnosticēšanas un korekcijas darba teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās.
Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija).
Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti).
Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus).
Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā.
Eksāmens: teorētiskās zināšanas. PRASMES: 1. Prot patstāvīgi novērtēt bērna runu producējošo un uztverošo orgānu stāvokli, skaņu izrunas stāvokli un sniegt logopēda slēdzienu. 2. Nosaka logopēda iedarbības mērķus un uzdevumus. 3. Prot veikt korekcijas plāna izstrādi un tā īstenošanu skaņu izrunas traucējumu novēršanai. 4. Izmanto skaņu izrunas traucējuma veidam atbilstošus logopēda darba paņēmienus. 5. Prot atspoguļot datus logopēda dokumentācijā – runas un valodas kartē, novērtēšana un progresa ziņojumā. 6. Māk izmantot iegūtās prasmes, lai sadarbotos ar vecākiem un citu jomu speciālistiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas. KOMPETENCE: 1. Spēj teorētiskās zināšanas integrēt praksē. 2. Spēj novērtēt skaņu izrunu un noteikt skaņu izrunas traucējumus, definēt logopēda slēdzienu, korekcijas darba mērķus un uzdevumus, izstrādāt un īstenot korekcijas plānu. 3. Spēj kritiski izvēlēties un atbilstoši skaņu izrunas traucējuma veidam izmantot daudzveidīgas korekcijas metodes un paņēmienus. 4. Spēj sagatavot ziņojumu par novērtēšanas un / vai progresa rezultātiem, iekļaujot novērtēšanas laikā iegūto datu analīzi un interpretāciju. 5. Spēj konsultēt vecākus, pedagogus un citus speciālistus par skaņu izrunas ontoģenēzi, traucējumiem un to profilaksi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgie darbi - 20% Pārbaudes darbi - 20% Eksāmens - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ir izpratne par runas un dzirdes orgānu anatomiju, fizioloģiju un patoloģiju, artikulāro un akustisko fonētiku. Artikulārā un akustiskā fonētika. Runas un dzirdes fizikālie pamati. Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija. Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|