LA0620 Skaņu izrunas traucējumi

Kods LA0620
Nosaukums Skaņu izrunas traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz zināšanas par skaņu izrunas traucējumu etioloģiju, klasifikāciju, korekciju un profilaksi. Tiek apgūtas praktiskās iemaņas skaņu izrunas traucējumu diagnostikā, korekcijas plāna izstrādē, korekcijas procesa īstenošanā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Pirmsskolas vecuma bērnu skaņu izrunas un uztveres ontoģenēze Runu producējošie un uztverošie orgāni. Latviešu valodas skaņu fonētiskais raksturojums un artikulācijas veids. Praktiskais darbs: Pāru darbs – runu producējošo orgānu novērtēšana. 4 4 2 6
2. temats. Skaņu izrunas traucējumi (dislālija) Skaņu izrunas traucējumu etioloģija (organiskā, funkcionālā dislālija). Dislālijas iedalījums atkarībā no traucētās skaņu grupas, no traucējuma apjoma un no skaņu izrunas traucējuma rakstura. Praktiskais darbs: Skaņu izrunas traucējumu raksturojums (individuālas tēmas). Literatūras analīze. Diskusija. 8 12 4 16
3. temats. Skaņu izrunas pārbaude. Perifērā artikulācijas aparāta uzbūves, kustību dinamikas un statikas pārbaude. Fonēmu izrunas pārbaude. Fonemātiskās uztveres pārbaude. Datu apkopošana, logopēda slēdziena sniegšana, novērtēšanas / progresa ziņojuma sagatavošana. Praktiskais darbs: Skaņu izrunas pārbaudes vērošana, vērojumu apkopošana un analīze, secinājumu izstrāde. Diskusija. 8 12 4 16
4. temats. Skaņu izrunas traucējumu korekcija Korekcijas plāna izstrāde. Korekcijas darba posmi – sagatavošanas, skaņu uzstādīšanas, automatizēšanas un diferencēšanas posmi. Korekcijas darba specifika fonētisku, fonemātisku, fonētiski fonemātisku skaņu izrunas traucējumu gadījumos. Korekcijas darba metodes un paņēmieni, to atbilstība skaņu izrunas traucējuma veidam. Praktiskais darbs: Skaņu izrunas un uztveres vingrinājumu praktiska apguve. 16 26 8 34
5. temats. Logopēda nodarbības un logopēdiskās tehnoloģijas Logopēda nodarbību plānošana, īstenošana un rezultātu analīze. Logopēdisko tehnoloģiju, caurviju prasmju un kompetenču pieejas integrācija logopēda nodarbībās bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba (individuālas tēmas – konkrēta skaņu izrunas traucējumu veida korekcijas plāna un materiālu izstrāde) prezentācija, vingrinājumu nostiprināšana. Diskusija. 16 26 8 34
6. temats. Skaņu izrunas traucējumu profilakse Skaņu izrunas traucējumu profilakse. Logopēda sadarbība ar vecākiem, pedagogiem un ārstniecības jomas speciālistiem. Praktiskais darbs: Grupu darbs – profilaktisko pasākumu modelēšana un prezentēšana. 4 4 2 6
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt izpratni par skaņu izrunas traucējumiem, to etioloģiju, simptomātiku, klasifikāciju, korekciju un profilaksi, veidot praktiskā darba iemaņas. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par skaņu izrunas traucējumiem, to etioloģiju, klasifikāciju, korekciju un profilaksi. 2. Apgūt skaņu izrunas traucējumu diagnostikas metodoloģiju. 3. Apgūt praktiskās iemaņas skaņu izrunas traucējumu korekcijā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Ir zināšanas par skaņu izrunas traucējumu etioloģiju, simptomātiku un klasifikāciju. 2. Ir izpratne par skaņu izrunas novērtēšanas, traucējumu diagnosticēšanas un korekcijas darba teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot patstāvīgi novērtēt bērna runu producējošo un uztverošo orgānu stāvokli, skaņu izrunas stāvokli un sniegt logopēda slēdzienu. 2. Nosaka logopēda iedarbības mērķus un uzdevumus. 3. Prot veikt korekcijas plāna izstrādi un tā īstenošanu skaņu izrunas traucējumu novēršanai. 4. Izmanto skaņu izrunas traucējuma veidam atbilstošus logopēda darba paņēmienus. 5. Prot atspoguļot datus logopēda dokumentācijā – runas un valodas kartē, novērtēšana un progresa ziņojumā. 6. Māk izmantot iegūtās prasmes, lai sadarbotos ar vecākiem un citu jomu speciālistiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Spēj teorētiskās zināšanas integrēt praksē. 2. Spēj novērtēt skaņu izrunu un noteikt skaņu izrunas traucējumus, definēt logopēda slēdzienu, korekcijas darba mērķus un uzdevumus, izstrādāt un īstenot korekcijas plānu. 3. Spēj kritiski izvēlēties un atbilstoši skaņu izrunas traucējuma veidam izmantot daudzveidīgas korekcijas metodes un paņēmienus. 4. Spēj sagatavot ziņojumu par novērtēšanas un / vai progresa rezultātiem, iekļaujot novērtēšanas laikā iegūto datu analīzi un interpretāciju. 5. Spēj konsultēt vecākus, pedagogus un citus speciālistus par skaņu izrunas ontoģenēzi, traucējumiem un to profilaksi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumi (patstāvīgā darba rezultāti – literatūras avota apskats un prezentācija). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas pārbaude un novērtēšanas ziņojuma sagatavošana (novērojumu apkopošanas un patstāvīgā darba rezultāti). Pārbaudes darbs: Skaņu izrunas traucējumu korekcija (patstāvīgā darba prezentācija un prasmes demonstrēt praktiskos vingrinājumus). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa apguves laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgie darbi - 20%
Pārbaudes darbi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Ir izpratne par runas un dzirdes orgānu anatomiju, fizioloģiju un patoloģiju, artikulāro un akustisko fonētiku. Artikulārā un akustiskā fonētika. Runas un dzirdes fizikālie pamati. Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija. Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 28.0 28.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]