LA0616 Latviešu valodas didaktika I

Kods LA0616
Nosaukums Latviešu valodas didaktika I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Diāna Laiveniece
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss attīsta studentu izpratni par lingvistikas un lingvodidaktikas teorijām un to izmantojumu skolu praksē – latviešu valodas mācību procesa organizēšanā. Kurss rosina izprast pedagoģiskās, didaktiskās un lingvodidaktiskās pašizglītības nozīmi skolotāja darba praksē un karjerā, veido studentu izpratni par tradicionālo un novatorisko valodu mācību saturā, procesā un didaktikā, nodrošina zināšanas praktisku iemaņu veidošanai valodu mācību sistēmas organizācijā un sasaista teoriju ar praksi, attīstot studentu iemaņas izmantot teorijas praksē un iestrādāt reāli lietojamos mācību materiālos..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Lingvodidaktikas jēdziens. Latviešu valodas mācību saturs pamatskolā un vidusskolā, tā saturu reglamentējošie dokumenti (standarti, programmas). Mācību satura izveides problēmas, mācību vielas izvēles principi, mācību vielas sakārtojuma principi. 6 8 0 0
Mācību satura tematiskais plāns. Stundas konspekts. Stundas plāns. Skolotāja profesionālās kompetences jēdziens. 6 8 0 0
Darbības pieeja valodniecībā (Ostins un Serls). Serla ilokutīvo aktu grupas un Brinkera tekstu pamatfunkcijas. 4 8 0 0
Kompetences teorijas (Čomskis, Haimzs). Komunikatīvā kompetence un lingvistiskā kompetence kā valodu mācības pamats. 4 8 0 0
Kompetences jēdziens. Komunikatīvās, valodas, sociokultūras un mācīšanās kompetences attīstība latviešu valodas mācību procesā pamatskolā. Lingvāli kompetentas personības veidošanās. 4 8 0 0
Rakstpratība un tekstpratība. Tekstpratības attīstības process. Tekstpratības līmeņi. Uzdevumi tekstpratības attīstībai. Tekstpratība un tekstveide. 8 12 0 0
Kopā: 32 52 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķi: 1. Attīstīt studentu izpratni par lingvistikas un lingvodidaktikas teorijām un to izmantojumu skolu praksē – latviešu valodas mācību procesa organizēšanā pamatskolas posmā. 2. Rosināt izprast pedagoģiskās, didaktiskās un lingvodidaktiskās pašizglītības nozīmi skolotāja darba praksē un karjerā Kursa uzdevumi: 1) mācīt orientēties mācību saturu reglamentējošos dokumentos, sasaistot to saturu ar darbību mācību procesā, 2) iznstruēt, kā veidot uzdevumu kopas atbilstoši paredzētajam mērķim noteikta satura apguvei 3) pilnveidot prasmi sasaistīt apgūto valodniecības saturu ar mācību saturu, 4) rosināt pastāvīgi interesēties un būt informētam(-ai) par aktualitātēm lingvodidaktikā, 5) veicināt iesaisti profesionālās diskusijās par mācāmā priekšmeta aspektiem un to metodisko izstrādi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Izprot un spēj definēt kursa pamatjēdzienus: lingvodidaktika, mācību saturs, tekstpratība, kompetence u. c. 2. Izprot lingvodidaktikas teoriju būtību un to pārnesi uz valodas mācību praksi 3. Prot analizēt mācību saturu reglamentējošos dokumentus 4. Prot saistīt lingvodidaktikas teorijas ar izglītības praksi 5. Prot veidot uzdevumu kopas atbilstoši paredzētajam mērķim noteikta satura apguvei 6. Prot sasaistīt apgūto valodniecības saturu ar mācību saturu 7. Orientējas mācību saturu reglamentējošos dokumentos, sasaistot to saturu ar darbību mācību procesā 8. Interesējas un ir informēts(-a) par aktualitātēm lingvodidaktikā 9. Iesaistās profesionālās diskusijās par mācāmā priekšmeta aspektiem, to metodiskajā izstrādē; sadarbojas ar kolēģiem - Metodes: 1) pamatskolas latviešu valodas standarta uzbūves izpēte, diskusijas jautājumu sagatavošana semināram par prasību pēctecīgumu; 2) uzdevumu kopas izveide saziņas kategoriju apguvei; 3) pamatskolas latviešu valodas mācību līdzekļu satura izpēte, eksemplārpiemēru atrašana kompetenču attīstībai; 4) uzdevumu kopas izstrāde kādai klasei pēc izvēles tekstpratības un tekstveides attīstībai. Kritēriji: summatīvi vērtējot studenta sniegumu, tiek izmantoti kritēriji no B. Blūma taksonomijas kognitīvajai un afektīvajai jomai. Vērtējums ir atkarīgs no tā, kuru līmeņu domāšanas un emocionālie procesi tiek izmantoti un ir atpazīstami studējošā sniegumā, gan līdzdarbojoties studiju procesā, gan starppārbaudījumu darbu izstrādē un prezentācijā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Pamatskolas latviešu valodas standarta uzbūves izpēte, diskusijas jautājumu sagatavošana semināram par prasību pēctecīgumu - 20%
Uzdevumu kopas izveide saziņas kategoriju apguvei - 30%
Pamatskolas latviešu valodas mācību līdzekļu satura izpēte, eksemplārpiemēru atrašana kompetenču attīstībai - 20%
Uzdevumu kopas izstrāde kādai klasei pēc izvēles tekstpratības un tekstveides attīstībai - 30%
 
Priekšzināšanas Mūsdienu literārā latviešu valoda: propedeitika, fonētika I, Mūsdienu literārā latviešu valoda: propedeitika, fonētika II, Mūsdienu literārā latviešu valoda: leksikoloģija un frazeoloģija
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]