LA0613 Latviešu literatūras vēsture II

Kods LA0613
Nosaukums Latviešu literatūras vēsture II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma, Edgars Lāma
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai veidotu priekšstatu par latviešu literatūras attīstības tendencēm 20. pirmajā pusē un pēc Otrā pasaules kara.
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I. DAĻA 0 0 0 0
1. temats. Latviešu literatūra 20. gs. 20.-30. gados 1. lekcija: Latviešu literatūras attīstības vispārīgās tendences 20. gs. 20.-30. gados Praktiskais darbs: Ieteikto pētniecisko materiālu studijas un pārrunas par tiem 4 8 2 10
2. temats. Latviešu 20.-30. gadu dzeja 2. lekcija: Latviešu dzeja romantisma un ekspresionisma krustcelēs (J. Sudrabkalns, J. Grots, A. Skujiņa u. c.) Praktiskais darbs: Rakstisks pārspriedums par A. Skujiņas vai J. Sudrabkalna, vai J. Grota dzeju 4 6 2 8
3. temats. Latviešu 20.-30. gadu dzeja 3. lekcija: A. Čaka urbānā lirika un strēlniekdzeja Praktiskais darbs: Seminārs par A. Čaka poēmu grāmatu “Mūžības skartie” 4 6 2 8
4. temats. Latviešu noveles sasniegumi 4. lekcija: J. Ezeriņa noveles Praktiskais darbs: Seminārs– E. Ādamsona noveļu analīze 4 6 2 8
5. temats. Latviešu romāns 20.-30. g. 5. lekcija: Vēsturiskais un kultūrvēsturiskais romāns Praktiskais darbs: Avottekstu studijas un diskusijas par latviešu vēsturiskā romāna piemēriem 4 6 2 8
6. temats. Latviešu romāns 20.-30. g. 6. lekcija: Satriskais romāns Praktiskais darbs: Seminārs par P. Rozīša romānu “Ceplis” vai V. J. Gregri “Latvijas karalis jeb Cilvēks, kam visi parādā" 4 8 2 8
7. temats. Latviešu romāns 20.-30. g. 7. lekcija. Populārās tendences literatūrā: V. Lāča vai J. Veseļa romāni u. c. Praktiskais darbs. Studentu ziņojumi par populārās literatūras darbiem 4 4 2 8
8. temats. Pozitīvisma literatūra. Latviešu literatūras pamatteksti 8. lekcija. E. Virzas dzeja un “Straumēni” Praktiskais darbs: Seminārs par E. Virzas poēmu prozā “Straumēni” 4 8 2 10
II DAĻA 0 0 0 0
1. temats. Latviešu literatūra vēsturiskā robežsituācijā Otrā pasaules kara gados (1940–1945) 1. lekcija: Trimdas literatūras raksturojums. Periodizācija. Praktiskais darbs: Ieteikto pētniecisko materiālu studijas un pārrunas par tiem 4 8 2 10
2. temats. Trimdas proza. 2. lekcija: Stāsts. Novele. Romāns. Praktiskais darbs: Semināri par Anšlava Eglīša stāstu krājumu “Uguns pilsēta”, Gunāra Janovska, Dzintara Soduma, Gunta Zariņa, Ilzes Šķipsnas u.c. romāniem 4 6 2 8
3. temats. Trimdas drāma 3. lekcija: Mārtiņa Zīverta dramaturģija Praktiskais darbs: Seminārs par M.Zīverta lugām “Kāds, kura nav” un “Pēdējā laiva” 4 6 2 8
4. temats. Trimdas dzeja 4. lekcija: Dzejnieku paaudzes. “Elles ķēķa” modernisms Praktiskais darbs: Rakstisks analīzes/interpretācijas darbs par Veronikas Strēlertes, Andreja Eglīša, Gunāra Saliņa un Linarda Tauna dzeju 4 6 2 8
5. temats. Latviešu padomju proza 5. lekcija: Prozas raksturojums. Tematisko un māksliniecisko robežu paplašinājums. Modernisma aktualizēšanās Praktiskais darbs: Semināri par Alberta Bela romāniem “Būris”, “Bezmiegs”, “Cilvēki laivās”; Regīnas Ezeras zooloģiskajiem prozas tekstiem (īsprozas krājumi “Cilvēkam vajag suni”, “Slazds”) , Vladimira Kaijaka stāstiem (stāstu krājumi “Visu rožu roze”, “Vecis”) 4 6 2 8
6. temats. Latviešu padomju dramaturģija un teātris 6. lekcija: Reālpsiholoģiskā un sociālā drāma. Poētiskā un absurda drāma Praktiskais darbs: Semināri par Gunāra Priedes lugām “Zilā” un “Centrifūga” un Harija Gulbja “Cīrulīši" 4 8 2 8
7. temats. Latviešu padomju dramaturģija 7. lekcija: Drāmas paradigmas maiņa 70./80.gadu mijā. Tematiskie un mākslinieciskie meklējumi Praktiskais darbs: Semināri par Māras Zālītes dramatiskajām poēmām “Pilna Māras istabiņa” un “Tiesa”, Jāņa Jurkāna lugu “Dzērvīte” un Leldes Stumbres lugu “Kronis” 4 4 2 8
8. temats. Latviešu padomju dzejas process 8. lekcija: Modernisma aktualizācija 60.-70.gadu dzejā. Postmodernisma stilistika 80.gadu dzejā Praktiskais darbs: Semināri par 60.-70.gadu dzeju (O.Vācietis, I.Ziedonis, K.Skujenieks, V.Belševica u.c.) un postmodernisma paradigmas aktualizēšanos 80. gadu dzejā (K.Elsbergs, M.Melgalvs, G.Godiņš, P.Brūvers, A.Aizpuriete u.c.) 4 8 2 10
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: gūt ieskatu latviešu literatūras attīstībā 20.gs. pirmajā pusē un pēc otrā Otrā pasaules kara Studiju kursa uzdevumi: 1. Apgūt literatūras vēstures un literatūras teorijas materiālus par latviešu literatūras attīstības tendencēm 20.gs. sākumā (1900-1940) un pēc Otrā pasaules kara (1940-1980); 2. Iepazīt nozīmīgāko autoru spilgtākos literāros darbu piemērus; 3.Analizēt raksturīgākos daiļdarbus
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1.Pārzina latviešu literatūras procesus pirms un pēc Otrā pasaules kara Latvijā un trimdā; 2. Ir izpratne par latviešu literārā procesa attīstības tendencēm (1920-1980); 3. Ir zināšanas par spilgtāko latviešu autoru (1920-1980) darbu tematiskajām, žanriskajām un mākslinieciski stilistiskajām raksturībām. - 1. pārbaudes darbs. Latvijas literārā procesa apraksts – teorētisko materiālu studijas par modernisma un postmodernisma tendencēm un ietekmi. 2. pārbaudes darbs. Latvijas literārā procesa apraksts – aktuālas tēmas, žanri, mākslinieciskie un stilistiskie meklējumi. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot analizēt dažādu literatūras žanru darbus; 2. Nosaka dažādu literatūras stilu un virzienu atšķirības; 3. Prot izmantot literatūras kritikas un literatūras vēstures materiālus; 4. Spēj salīdzināt dažādus mākslinieciskos rokrakstus. - Semināri zināšanu un prasmju pārbaudei: 3. pārbaudes darbs. Viena latviešu literārā procesa virziena izpēte, analīze ar raksturīgāko piemēru palīdzību. 4. pārbaudes darbs. Viena (pēc izvēles) latviešu autora daiļrades izpēte un tās vietas literārajā procesā apraksts. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetences: 1. Ir zināšanas par latviešu literārā procesa attīstības raksturīgajām tendencēm Latvijā 20.gs. pirmajā pusē un divās atšķirīgās kultūrtelpās pēc Otrā pasaules kara 2. Izmanto iegūto pieredzi savas literārās kompetences pilnveidošanai un integrē kursā apgūtās zināšanas profesionālajās studijās - 5. pārbaudes darbs. Trimdas un padomju literāro procesu salīdzinājums, balstot nozīmīgu literāru piemēru analīzē. 6. pārbaudes darbs. Ziņojums/referāts par aktuālajām perioda literatūras tēmām. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1., 2., 3. pārbaudes darbs - 30%
4., 5., 6. pārbaudes darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Bez priekšzināšanām
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]