LA0612 Latviešu literatūras vēsture I

Kods LA0612
Nosaukums Latviešu literatūras vēsture I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma, Inta Genese-Plaude, Edgars Lāma
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes 16.gs. - 20.gs.30.gadu latviešu literatūras vēstures procesu, autoru, literāro tekstu izpratnei un analīzei skolotāja profesionālajā darbībā. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I. DAĻA 1. temats. Latviešu rakstu attīstības sākotne un garīgās literatūras izveide 16. un 17. gs. 1. lekcija. Latviešu literatūras vēstures periodizācija, izpratne par pirmsnacionālo un nacionālo literatūru, aktualitātes literatūras pētniecībā. Literatūras vēstures pētniecības principi un uzdevumi. Literatūras latviešu valodā sākotne 16.,17.gadsimtā Praktiskais darbs. Seminārs “Pirmie teksti latviešu valodā – fragmentārie teksti, atrastās un meklējamās grāmatas” 4 6 2 10
2. temats. Apgaismība un latviešu literatūra 18. gadsimtā 2. lekcija: Gothards Frīdrihs Stenders – latviešu populārzinātniskās prozas, laicīgās dzejas un prozas pamatlicējs Praktiskais darbs. seminārs “Vecā Stendera ziņģes, pasakas, populārzinātniskā grāmata” – sagatavots ziņojums auditorijā 4 6 2 8
3. temats. Latviešu literatūra 18. un 19. gs. mijā un 19. gs. 1. pusē 3. lekcija: Ieskats hernhūtiešu literatūrā: žanri, tematika un stilistiskās īpatnības. Latviešu literārā procesa raksturojums 19. gs. pirmajā pusē Praktiskais darbs. seminārs “J.N.Ramaņa “Krusta skolas grāmata” kā hernhūtiešu tekstu paraugu apkopojums un Neredzīgā Indriķa dzejas īpatnības 4 6 2 8
4. temats. Latviešu literatūra 19. gs. vidū un otrajā pusē. 4. lekcija: Jaunlatvieši un nacionālās kultūras uzplaukums. Tautiskais romantisms, liroepika. Ausekļa dzeja. A. Pumpura eposs „Lāčplēsis” Praktiskais darbs. 1)Ausekļa dzejas mākslinieciskās izteiksmes izpēte atbilstoši norādēm (iesniedzama rakstiski); seminārs “A.Pumpura eposs “Lāčplēsis”, latviešu eposa vēsturisko problēmjautājumi 4 6 2 8
5. temats. Latviešu proza 19. gs. 5. lekcija. Stāsta žanra attīstība. Brāļu Kaudzīšu romāna „Mērnieku laiku” mākslinieciskā un kultūrvēsturiskā vērtība Praktiskais darbs. Seminārs “Romāns “Mērnieku laiki” – laikmeta sociālo procesu atveidojums, tēlu veidojums, kompozīcija 4 6 2 8
6. temats. Latviešu dzeja 19. gs. beigās. Latviešu dramaturģija 19. gadsimtā. 6. lekcija. E. Veidenbauma dzeja. Ā. Alunāns – dramaturgs, aktieris un režisors Praktiskais darbs. Eseja-ziņojums auditorijā par E.Veidenbauma dzejas tēliem un mākslinieciskajiem virzieniem 4 8 2 8
7. temats. 19.-20. gs. mijas sabiedrības sociālais un psiholoģiskais portrets R. Blaumaņa daiļradē – proza 7. lekcija. R. Blaumaņa proza nācijas pašapziņas nostiprināšanās kontekstā, tās saikne ar Eiropas kultūrprocesiem. Noveļu mākslinieciskās izveides specifika. Cilvēka vērtību sistēmas un veiktās izvēles seku tēma Praktiskais darbs. Seminārs “Izvēles problēmas risinājums R.Blaumaņa novelēs” 4 4 2 8
8. temats. R. Blaumaņa dramaturģija 8. lekcija. R.Blaumaņa dramaturģijas tematiskie loki un mākslinieciskās izveides savdabība. R.Blaumaņa lugu iestudējumi teātrī. Lugas “Skroderdienas Silmačos” popularitātes fenomens Praktiskais darbs. Seminārs R.Blaumaņa 1 lugas analīze (pēc izvēles) 4 8 2 10
II. DAĻA 9. temats. Sentimentālā romantisma un neoromantisma teksti 9. lekcija. Jāņa Poruka/Friča Bārdas/Jāņa Akuratera personība un dzeja Praktiskais darbs: Seminārs “J. Poruka fantāzija “Pērļu zvejnieks”/J. Akuraters “Kalpa zēna vasara” 4 8 2 10
10. temats. Neoromantisms 10. lekcija. Romantiskais dumpīgums un femīnā problemātika Aspazijas dzejā un drāmās Praktiskais darbs: Aspazijas dzejas studijas; drāmas ”Sidraba šķidrauts”/”Vaidelote” 4 6 2 8
11. temats. Literārās pasakas virsotnes 11. lekcija. Kārļa Skalbes pasakas Eiropas literāro pasaku kontekstā Praktiskais darbs: Seminārs “K. Skalbes pasaku vērtības” 4 6 2 8
12. temats. Raiņa daiļrade 12. lekcija. Filozofiskās tendences Raiņa dzejā (“Ave, Sol!”/”Gals un sākums”) Praktiskais darbs: Raiņa dzejas studijas un diskusijas 4 6 2 8
13. temats. Raiņa dramaturģija 13.lekcija. Tēli, konflikti un idejas Raiņa lugās (“Uguns un nakts”; “Indulis un Ārija”/”Pūt vējiņi”; “Spēlēju, dancoju”/”Jāzeps un viņa brāļi” Praktiskais darbs: Seminārs par Raiņa lugām (izvēles) 4 8 2 8
14. temats. Autobiogrāfiskā atmiņu literatūra 14. lekcija. Jāņa Jaunsudrabiņa tēlojumu/aprakstu grāmatas (“Baltā grāmata”; “Ūdeņi”) Praktiskais darbs. Seminārs: Psiholoģiskais reālisms un simboliskās/mītiskās zīmes– J. Jaunsudrabiņa romāns “Aija”/”Jaunsaimnieks un velns” 4 8 2 8
15. temats. Pasaku lugas 15. lekcija. Annas Brigaderes autobiogrāfiskā proza un dramaturģiskā darbība Praktiskais darbs: Seminārs “Annas Brigaderes pasaku lugas” 4 4 2 8
16. temats. Liroepikas žanru attīstība 16. lekcija. Vilis Plūdons– liroepikas meistars Praktiskais darbs: V. Plūdona poēmu un balādu studijas un ziņojums 4 8 2 10
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: Iegūst literatūras skolotāja profesionālo kompetenci, veidojot uz zināšanām bāzētu izpratni un literatūrzinātnisko kompetenci saistībā ar latviešu literatūru un tās attīstības svarīgākajām tendencēm no 16. gs. līdz 20. gs. 30. gadiem. Studiju kursa uzdevumi: 1. Apgūst zināšanas un veido izpratni par latviešu literatūru laika posmā no sākumiem 16. gs. līdz 20. gs. 30. gadiem politiskās situācijas un kultūras norišu kontekstā; 2. Gūst zināšanas un veido izpratni par nozīmīgākajiem rakstniekiem un literārajiem darbiem; 3. Pilnveidot literāra teksta analīzes prasmi, skatot daiļdarbus rakstnieku jaunrades, laikmeta īpatnību un skolas mācību kontekstā; 4. Veido instrumentālo, interpersonālo un sistēmisko kompetenci, patstāvīgi lietojot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas prasmes, kā arī veic patstāvīgu pētniecisku darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzina latviešu literatūras vēstures 16.-20.gs.30.g literāro kultūru. 2. Ir izpratne par literatūras un kultūras vēstures savstarpējām saiknēm un mijsakarībām. 3. Ir zināšanas par 16.- 20.gs.30.g. latviešu literatūras vēstures autoriem, tekstiem, literārajām parādības, kopsakarības, problēmas un autori. - Praktiskie darbi: semināri. Pārbaudes darbi: diskusijas un ziņojumi. Eksāmens.
Prasmes: 1. Prot analizēt tekstus vēsturiskuma principa perspektīvā. 2. Nosaka literatūras vēstures periodu pazīmes literāros darbos. 3. Prot analizēt literāros tekstus 4. Izmanto zināšanas par literatūras un kultūras vēstures procesiem. 5. Prot veikt literāro tekstu formas un satura analīzi. 6. Māk izmantot dažāda veida resursus. - Praktiskie darbi: Semināri. Pārbaudes darbi: Diskusijas un ziņojumi. Eksāmens.
Kompetence: 1. Ir zināšanas par latviešu literatūras vēstures attīstības gaitu no 16.gs līdz 20.gs.30.gadiem. 2. Izmanto vēsturiskuma principu un interpretācijas prasmes literāro darbu analīzē. - Praktiskie darbi: Semināri. Pārbaudes darbi: Diskusijas un ziņojumi. Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Pārbaudes darbs - 30%
Pārbaudes darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Literatūras teorijas kurss
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]