LA0611 Latviešu literatūras didaktika II

Kods LA0611
Nosaukums Latviešu literatūras didaktika II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes par literatūras kā mācību priekšmeta mērķiem, uzdevumiem, metodiskajām stratēģijām un paņēmieniem darbā ar daiļliteratūras tekstiem. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Literatūras veidu un žanru daudzveidība dažādu estētisko sistēmu attīstības kontekstā vidusskolas mācību saturā 1. lekcija: Modernisma, postmodernisma un metamodernisma dzeja. Dzejas apguves vadīšanas specifika literatūras stundās vidusskolas pamata un padziļinātajā kursā. Dzejas analīzes un interpretācijas teorētiskās pieejas Praktiskais darbs: Mūsdienu latviešu dzejas analīze un interpretācija, Uzdevumu izstrāde dzejas stundām vidusskolā 4 8 2 10
2. temats. Folkloras un mitoloģijas aktualizācija un apguves vadīšana literatūras stundās. 2. lekcija: Aktuālie folkloras un mitoloģijas jautājumi mūsdienu pētniecības kontekstā. Sinkrētisma jēdziens, žanru problemātika. Intertekstualitāte. Literārās pasakas/autorpasakas apguves vadīšanas metodiskie nosacījumi. Praktiskais darbs: folkloras žanru izpēte, folkloras tēmu, motīvu, tēlu, poētisko paņēmienu interpretācija mūsdienu literārajos tekstos 4 6 2 8
3. temats. Prozas apguves vadīšana literatūra stundās. 3. lekcija: Prozas žanriskā sazarotība. Īsproza (stāsts, novele) un monumentālā proza (romāns). Subjektīvā proza (tēlojums, apraksts, eseja, miniatūra, epifānija). LIiriskā proza. Hibrīdformas. Tēls, personāžs literārā tekstā, tā analīzes nosacījumi. Praktiskais darbs: subjektīvās prozas piemēru analīze/interpretācija. Radošu uzdevumu izstrāde 4 6 2 8
4. temats. Dramaturģijas apguves vadīšanas specifika literatūras stundās. 4. lekcija: Drāmas specifika. Tēli. Konflikti. Kompozīcija. Praktiskais darbs: Mācību uzdevumu izstrāde par kādu no drāmas teorētiskajiem jautājumiem 4 6 2 8
5. temats. Domraksta mācība – kā radošās rakstīšanas pamats. 5. lekcija: Pārspriedums, eseja u.c. radošie rakstu darbi literatūras stundās. Jaunrades darbi literatūrā. Iztēli veicinoši vingrinājumi. Iztēle un tēlainā domāšana. Mācību metožu un paņēmienu atlase. Praktiskais darbs: domraksta stundas sagatavošana, plānošana, domraksta izstrāde un analīze, vērtēšana 4 6 2 8
6. temats. Zinātniski pētnieciskais darbs 6. lekcija: Skolēnu zinātniski pētniecisko darbu strukturēšanas un vadīšanas metodiskie nosacījumi. Pētnieciskā metode (pētījums) un projektu metode, to būtība. Skolēnu pētnieciskā darba specifika un izstrādes gaita. Ieteikumu veidošanas metodoloģija ZPD noformēšanai un prezentēšanai. Praktiskais darbs: metodisko noteikumi un stratēģiju izpēte un izvērtējums 4 8 2 8
7. temats. Starpdisciplināro sakaru iespējas literatūras mācībās 7. lekcija. Starpdisciplinaritātes jēdziena izpratne un būtība. Kultūras konteksta (mūzika, vizuālā māksla, teātra māksla) raksturojums literārā teksta analīzes gaitā. Stappriekšmetu saiknes nozīme literatūras mācību satura apguvē. Praktiskais darbs. Starpdisciplināra metodiska modeļa izstrāde izvēlētas literāras tēmas apguvē 4 4 2 8
8. temats. Mācību un uzskates līdzekļi, IT pielietojums literatūras stundās. 8. lekcija. Vizualizācijas jēdziens un pielietojums teksta apguvē. Digitālo resursu un rīku izmantojuma iespējas Praktiskais darbs. Digitālo rīku izmantojums metodiskā modeļa izstrādē 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veidot teorētisku un praktisku lietpratību, apgūstot mūsdienīgus literatūras mācību metodikas pamatprincipus, folkloras un literārā teksta analīzes un interpretācijas iespējas skolā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Pilnveido izpratni par mācību metodēm un paņēmieniem, skolēnu komunikatīvajām kompetencēm 2. Attīsta kritiskās domāšanas un radošo spēju kompetences rosināšanu literatūras stundās, 3. Apgūst zināšanu un prasmju vērtēšanas nosacījumus 4. Pilnveido literāru tekstu analīzes un interpretācijas prasmes, attīsta pašizpausmes prasmes.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzina literatūras mācību būtību, mērķus un uzdevumus, mūsdienīgas literatūras stundas veidošanas principus, lasīšanas stratēģijas, teksta analīzes metodes. 2. Ir izpratne par literatūras mācību plānošanas organizācijas un vērtēšanas pieejas un principus, skolēnu zināšanu un prasmju vērtēšanas kritērijus. 3. Ir zināšanas par aktuālās tendences literatūras mācību metodikā. - 1. pārbaudes darbs: literatūras pamata un padziļinātās apguves mācību programmu vidusskolā, mācību materiālu izpēte un izvērtējums. 2. pārbaudes darbs: literatūras didaktikas aktuālo jautājumu izpēte. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot organizēt literatūras mācību procesu, mērķtiecīgi izmantot atbilstošas mācību metodes, metodiskos paņēmienus, darba formas. 2. Prot noteikt un izvēlēties didaktiskajiem mērķiem atbilstošas mācību stratēģijas un metodiskos risinājumus. 3. Prot veidot jēgpilnus uzdevumus darbam ar folkloras/ literārajiem tekstiem. 4. Māk izmantot digitālās tehnoloģijas un rīkus. 5. Prot veikt studiju procesa pašanalīzi. - 3. pārbaudes darbs: literāra teksta analīze un interpretācija ar dažādām teorētiskajām pieejām, domraksta izveide un analīze. 4. pārbaudes darbs: mācību uzdevumu izveide darbā ar dažādu literatūras veidu un žanru tekstiem. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetence: 1. Ir zināšanas par latviešu literatūras vēstures un teorijas jautājumiem, par lasīšanas stratēģijām un literāru tekstu analīzes un interpretācijas iespējām un to lietpratīgu izmantojumu literatūras mācību procesa veidošanā. 2. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, pašvadīti apzinot aktuālās tendences latviešu literatūras procesā un literatūras didaktikā. - 5. pārbaudes darbs: vienas literārās tēmas izvēlētā klašu grupā atsegums tematiskajā plānā. 6. pārbaudes darbs: vienas literatūras stundas plāna izstrāde. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1., 2., 3. pārbaudes darbs - 30%
4., 5., 6. pārbaudes darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Latviešu literatūras vēstures kursi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]