LA0610 Latviešu literatūras didaktika I

Kods LA0610
Nosaukums Latviešu literatūras didaktika I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes par literatūras kā mācību priekšmeta mērķiem, uzdevumiem, metodiskajām stratēģijām un paņēmieniem darbā ar daiļliteratūras tekstiem. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Literatūra – mācību priekšmets un mākslas veids, tā sekmīgas apguves nosacījumi. 1. lekcija: Literatūra kā vārda māksla. Kultūras kanonā ietvertās vērtības. Literatūras veidi un žanri. Lasīšanas motivācijas un kompetenču pilnveides plānošana mācību procesā. Daiļdarba uztveres līmeņi Praktiskais darbs: Normatīvie dokumenti, Pamatizglītības standarts un Vispārējās vidējās izglītības standarts. Literatūras mācību saturs. Skolotāja darbu reglamentējošie dokumenti (vadlīnijas, standarti, programmas). Mācību līdzekļi. 4 8 2 10
2. temats. Lasīšanas motivācijas pilnveide 2. lekcija: Lasīšanas stratēģijas. Lasīšanas procesa organizācijas principi, metodiskie risinājumi, vērtēšanas iespējas. Praktiskais darbs: Lasīšanas stratēģijām atbilstošu uzdevumu analīze un izstrāde. Pašvadītas mācīšanās iespējas 4 6 2 8
3. temats. Metodes būtība un tipoloģija. Metodes apziņa 3. lekcija: Vispārdidaktiskās mācību metodes literatūras stundās. Klasiskās un interaktīvās mācību metodes literatūras stundās. Skolēnu zināšanu un prasmju vērtēšana. Zināšanu pārbaudes paņēmieni literatūrā. Pārbaudes darbu plānošana un izstrādāšana literatūras stundās. Praktiskais darbs: Literatūras mācībās piemērotāko metožu apzināšana un apguve. Temata atseguma veidošana. Mācību aktivitātes un mācīšanās stratēģijas literatūras stundā. Noteikta temata izstrāde caurviju prasmju ietvaros. Taksonomijas (B. Blūma, SOLO) izmantošana mācību uzdevumu izstrādē. Atgādnes veidošanas metodiskie nosacījumi. 4 6 2 8
4. temats. Mūsdienīga literatūras stunda 4. lekcija: Mācību satura regulējums valsts pamatizglītības un vidējās izglītības standartā, izglītības vadlīnijas projektā Skola 2030, ESF projekts „Kompetenču pieeja mācību saturā” – literatūras stundas konteksts. Literatūras stundas struktūra. Tematu izklāsts programmā. Stundas plānošana un struktūra: temats, temata atsegums, lielās idejas, sasniedzamie rezultāti, caurviju prasmes u.c. Praktiskais darbs: tematisko un literatūras stundas plānu izstrāde 4 6 2 8
5. temats. Kritiskā domāšana 5. lekcija: Kritiskās domāšanas stratēģiju izmantojums literatūras mācību procesā un literatūras stundu veidošanā. Metodiskās iespējas Praktiskais darbs: kritiskās domāšanas stratēģisko paņēmienu un metodisko risinājumu izpēte un praktisks izmantojums uzdevumu izveidē 4 6 2 8
6. temats. Literatūras un folkloras apguve veidu, žanru un virzienu kontekstā. Literāra teksta analīze un interpretācija 6. lekcija: Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi daiļliteratūrā; stila figūras un tropi. Prozas, dzejas, dramaturģijas specifiskie poētiskās raksturības Praktiskais darbs: Dažādu literatūras veidu un žanru tekstu analīze un interpretācija. Uzdevumu veidošana 4 8 2 8
7. temats. Literāra teksta analīzes un interpretācijas metodes 7. lekcija. Biogrāfiskā, kultūrvēsturiskā, strukturālā, psihoanalītiskā, sociālā, estētiski receptīvā, jaunās kritikas u.c. pieejas daiļliteratūras tekstu analīzē. Praktiskais darbs. Literāro tekstu analīzes/interpretācijas uzdevumu izveide 4 4 2 8
8. temats. Valodas filozofija mūsdienās, tās ietekme uz tekstu analīzi. 8. lekcija. Lingvistiska pieeja daiļliteratūras tekstu analīzē. Praktiskais darbs: Lingvistiski metodiskā modeļa izveide teksta analīzē 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veidot teorētisku un praktisku lietpratību, apgūstot mūsdienīgus literatūras mācību metodikas pamatprincipus, folkloras un literārā teksta analīzes un interpretācijas iespējas skolā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Pilnveidot izpratni par mācību metodēm un paņēmieniem, skolēnu komunikatīvajām kompetencēm 2. Attīsta kritiskās domāšanas un radošo spēju kompetences rosināšanu literatūras stundās 3. Apgūst zināšanu un prasmju vērtēšanas nosacījumus 4. Pilnveido literāru tekstu analīzes un interpretācijas prasmes, attīsta pašizpausmes prasmes.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzina literatūras mācību būtību, mērķus un uzdevumus, mūsdienīgas literatūras stundas veidošanas principus, lasīšanas stratēģijas, teksta analīzes metodes. 2. Ir izpratne par literatūras mācību plānošanas organizācijas un vērtēšanas pieejas un principus, skolēnu zināšanu un prasmju vērtēšanas kritērijus. 3. Ir zināšanas par aktuālās tendences literatūras mācību metodikā. - 1. pārbaudes darbs: literatūras mācību programmas, mācību līdzekļu pamatskolā izpēte un izvērtējums 2. pārbaudes darbs: literatūras didaktikas aktuālo jautājumu izpēte Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot organizēt literatūras mācību procesu, mērķtiecīgi izmantot atbilstošas mācību metodes, metodiskos paņēmienus, darba formas. 2. Prot noteikt un izvēlēties didaktiskajiem mērķiem atbilstošas mācību stratēģijas un metodiskos risinājumus. 3. Prot veidot jēgpilnus uzdevumus darbam ar folkloras/ literārajiem tekstiem. 4. Māk izmantot digitālās tehnoloģijas un rīkus. 5. Prot veikt studiju procesa pašanalīzi. - 3. pārbaudes darbs: literāra teksta analīze un interpretācija ar dažādām teorētiskajām pieejām 4. pārbaudes darbs: mācību uzdevumu izveide darbā ar dažādu literatūras veidu un žanru tekstiem Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetence: 1. Ir zināšanas par latviešu literatūras vēstures un teorijas jautājumiem, par lasīšanas strartēģijām un literāru tekstu analīzes un interpretācijas iespējām un to lietpratīgu izmantojumu literatūras mācību procesa veidošanā. 2. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, pašvadīti apzinot aktuālās tendences latviešu literatūras procesā un literatūras didaktikā. - 5. pārbaudes darbs: vienas literārās tēmas izvēlētā klašu grupā atsegums tematiskajā plānā 6. pārbaudes darbs: vienas literatūras stundas plāna izstrāde Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1.,2., 3. pārbaudes darbs - 30%
4., 5., 6. pārbaudes darbs - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Latviešu literatūras vēstures kursi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]