LA0609 Bērnu un jauniešu literatūra skolā II

Kods LA0609
Nosaukums Bērnu un jauniešu literatūra skolā II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Sandra Okuņeva
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes par bērnu un jauniešu literatūras būtību, specifiku, vēstures un teorijas pamatjautājumiem, lomu un nozīmi personības veidošanās procesā, lai spētu analizēt un vērtēt literāro darbu saturu, formu, atbilsmi lasītāju vecumam, ilustrācijas un dizainu, kā arī saskatīt un izvērtēt iespējas, problēmas un to risinājumus, kas saistīti ar bērnu literatūras iepazīšanu skolā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Latviešu autoru dzeja bērniem un jauniešiem. 1. lekcija: Latviešu autoru dzeja bērniem un jauniešiem no pirmsākumiem līdz mūsdienām (J. Poruka, F. Bārdas, V. Plūdoņa, Raiņa, Aspazijas, O. Vācieša, V. Ļūdēna, J. Baltvilka, M. Cielēnas, M. Runguļa, I. Zanderes, I. Samauskas, K. Vērdiņa, I. Gailes u. c. dzeja bērniem un jauniešiem). Praktiskais darbs: Vērtības latviešu dzejas klasiķu darbos bērniem un pusaudžiem. 4 8 2 10
2. temats. Spēle un rotaļa latviešu autoru dzejā bērniem un jauniešiem. 2. lekcija: Latviešu autoru dzeja 20. gs. 40.–80. gados: autoru loks, tematika, formas meklējumi. Praktiskais darbs: Spēles un rotaļas daudzveidīgās izpausmes latviešu autoru dzejā bērniem un jauniešiem 20. gs. vidū. 4 6 2 8
3. temats. Laikmeta vērtības mūsdienu latviešu autoru dzejā bērniem un jauniešiem. 3. lekcija: Aktualitātes jaunākajā latviešu dzejā bērniem un jauniešiem. Praktiskais darbs: Satura un formas meklējumi mūsdienu latviešu autoru dzejā bērniem un jauniešiem. 4 6 2 8
4. temats. Reālo dzīvi tēlojošā proza bērnu un jauniešu literatūrā. 4. lekcija: Prozas žanru un tematikas daudzveidība (bērnības atmiņu tēlojumi, stāsti un romāni par vēsturi, ģimenes, skolas dzīvi, detektīvliteratūra, piedzīvojumu literatūra u. c.). J. Poruka, Sudrabu Edžus, Z. Ērgles, M. Runguļa, P. Bankovska, S. Vensko, K. Ulbergas-Rubīnes, L. Gundara u. c. stāsti un romāni bērniem un jauniešiem. Tabu tematika, cenzūras problēma bērnu un pusaudžu literatūrā. Praktiskais darbs: Bērnu un pusaudžu problēmu risinājums stāstos un romānos. Laikmeta problemātikas atklāsme reālo dzīvi tēlojošo prozas tekstu tēlu sistēmā un vēstījumā. 4 6 2 8
5. temats. Bērnības atmiņu grāmatas latviešu literatūrā. 5. lekcija. Ieskats žanra teorijā un vēsturē (Doku Atis, V. Plūdons, Aspazija, A. Brigadere, J. Jaunsudrabiņš, E. Birznieks-Upītis, V. Belševica, M. Zālīte, N. Ikstena u. c.). Praktiskais darbs: Bērna tēls laikā un telpā bērnības atmiņu grāmatās. 4 6 2 8
6. temats. Latviešu literatūra bērniem un jauniešiem trimdā. 6. lekcija: Ieskats latviešu trimdas vēsturē un trimdas literatūras būtībā un problemātikā. Praktiskais darbs: Vērtības latviešu trimdas rakstnieku darbos bērniem un jauniešiem. 4 8 2 10
7. temats. Bērnu folkloras galvenie žanri (pasakas, šausmu stāsti, anekdotes, skaitāmpanti, mēles mežģi, mīklas u. c.). 7. lekcija. Latviešu bērnu folkloras valoda, komiskums, izpildījums, konteksts. Praktiskais darbs: Bērnu folkloras satura un vērtību aktualitāte mūsdienās. 4 4 2 6
8. temats. Lasīšanas veicināšanas programmas, pieejas, metodiskie paņēmieni. 8. lekcija. Medijpratība bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. Praktiskais darbs. Starppriekšmetu saiknes aktualizācija bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: dot iespēju studentiem attīstīt izpratni par bērnu un jauniešu literatūras vēstures un teorijas jautājumiem (veidiem (dzeja, žanriem, vērtību sistēmu, atbilstību bērnu un jauniešu interesēm un vajadzībām). Studiju kursa uzdevumi: - pilnveidot izpratni par bērnu folkloras sacerējumiem un latviešu un ārzemju bērnu un jauniešu literatūras klasikas un spilgtāko mūsdienu rakstnieku darbu vērtību sistēmu, problemātiku, veidiem, žanriem (dzeja, bērnības atmiņu tēlojumi, reālo dzīvi tēlojošie stāsti, romāni), māksliniecisko sistēmu, tendencēm, - attīstīt prasmes analizēt un vērtēt bērnu folkloras sacerējumu un literāro darbu saturu, formu, atbilsmi lasītāju vecumam, ilustrācijas un dizainu, - saskatīt un mācīties izvērtēt iespējas, problēmas un to risinājumus, kas saistīti ar bērnu un jauniešu literatūras iepazīšanu skolā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Ir izpratne par bērnu un jauniešu literatūras teorijas un vēstures pamatjautājumiem (bērnu literatūras būtība, specifika, vērtēšanas kritēriji, veidi, žanri, mākslinieciskie meklējumi, vērtību sistēma, ievērojamāko rakstnieku devums bērniem u.c.). 2. Pārzina dažādus literatūrzinātnieku un rakstnieku viedokļus par bērnu un jauniešu liteatūru, formulē un pamato savu viedokli, vērtējumu par grāmatām. 3. Zina bērnu un jauniešu literatūras lomu un nozīmi personības attīstībā un vērtību sistēmas izveidē. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot vērtēt, analizēt un interpretēt daiļdarbus, mērķtiecīgi izmantojot literatūras analīzes un interpretācijas pieejas un principus, kas noderīgi arī mūsdienīgās literatūras mācībās. 5. Māk mērķtiecīgi iesaistīties dialogā, diskusijās par literāru darbu problēmām un vērtībām, prezentēt savus atzinumus, pētījumu rezultātus, izmantojot IKT iespējas. 6. Izmanto iegūtās zināšanas saistot ar konkrētu literatūras skolotāja uzdevumu risinājumu, mācību uzdevumu un materiālu izstrādi. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un interpretācijas prasmes.
Kompetence: Izmanto studiju kursā iegūto zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu atbildīgai, patstāvīgai un mērķtiecīgai bērnu jauniešu literatūras procesa vēstures un aktuālo tendenču izzināšanai, izvērtēšanai, kā arī daiļdarbu izvēlei, analīzei un interpretācijai mūsdienīgās literatūras mācībās. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un interpretācijas prasmes.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Sistemātisks, aktīvs un kvalitatīvs darbs semināros un praktiskajās nodarbībās - 50%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas par galvenajiem daiļliteratūras veidiem un žanriem un iemaņas tekstu analīzē un interpretācijā. Iepriekš apgūts studiju kurss, LA0608 "Bērnu un jauniešu literatūra skolā I"
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]