LA0608 Bērnu un jauniešu literatūra skolā I

Kods LA0608
Nosaukums Bērnu un jauniešu literatūra skolā I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Sandra Okuņeva
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes par bērnu un jauniešu literatūras būtību, specifiku, vēstures un teorijas pamatjautājumiem, lomu un nozīmi personības veidošanās procesā, lai spētu analizēt un vērtēt literāro darbu saturu, formu, atbilsmi lasītāju vecumam, ilustrācijas un dizainu, kā arī saskatīt un izvērtēt iespējas, problēmas un to risinājumus, kas saistīti ar bērnu literatūras iepazīšanu skolā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Bērnu un jauniešu literatūras būtība un specifika. Literatūras loma un nozīme bērnu un pusaudžu personības attīstības procesā. Vērtību aspekts bērnu un jauniešu literatūras interpretācijā. 1. lekcija: Bērnu un jauniešu literatūras specifiku veidojošies aspekti un galvenie klasifikācijas piedāvājumi. Praktiskais darbs: Bērnu un jauniešu literatūras grāmatu raksturojums pēc mērķauditorijas un satura un vēstījuma īpatnībām. 4 8 2 10
2. temats. Bērnu un jauniešu literatūras aktualitātes pasaulē un Latvijā. 2. lekcija: Bērnu un jauniešu literatūras aktualitātes pasaulē. Starptautiskās Bērnu un jaunatnes literatūras padomes (International Board on Books for Young People – IBBY) darbība, H. K. Andersena balvas laureāti, IBBY Goda saraksts, Starptautiskā Bērnu grāmatu diena, citas programmas. Starptautiskās Jaunatnes bibliotēkas darbība, "Balto kraukļu kolekcija". Astridas Lindgrēnes Piemiņas balva. Praktiskais darbs: Bērnu un jauniešu literatūras aktualitātes Latvijā. Latvijas Bērnu un jaunatnes literatūras padomes darbība, Jāņa Baltvilka balva, Baltā Vilka lasījumi. Pastariņa prēmija, citas balvas bērnu un jauniešu literatūrā un grāmatniecībā (Latvijas Literatūras gada balva, Zelta Ābele u.c.). Lasīšanas veicināšanas programmas un projekti Latvijā – Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija, Skaļas lasīšanas sacensība u. c. LNB Bērnu literatūras centra darbības aktualitātes. 4 6 2 8
3. temats. Vizuālizpratne bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. 3. lekcija: Bilžu grāmata, grāmata ar karikatūrām, komikss, grafisks romāns. Praktiskais darbs. Vizuālais un tekstuālais vēstījums latviešu un ārzemju bērnu un jauniešu grāmatās. 4 6 2 8
4. temats. Latviešu bērnu un jauniešu literatūras sākotne (XVIII, XIX gs.). 4. lekcija: Tulkotā bērnu un jaunatnes literatūra XVIII un XIX gs. (G. F. Stenders, K. R. Girgensons, A. Leitāns, J. Zvaigznīte, E. Dinsbergs, Apsīšu J. u.c.). Latviešu oriģinālliteratūras bērniem sākotne XIX gs. (A. Līventāls, J. Zvaigznīte, J. Neikens, E. Dinsbergs, A. Lerhis-Puškaitis, Doku A., R. Blaumanis, Valdis u.c.) Praktiskais darbs: Latviešu bērnu oriģinālliteratūras pirmsākumu grāmatu raksturojums. 4 6 2 8
5. temats. Fantāzija un iztēle bērnu un jauniešu literatūrā un lasīšanas procesā. 5. lekcija: Literārās pasakas, fantāzijas un zinātniskās fantastikas žanri. Žanru būtība un specifika. Praktiskais darbs: Bērnu un jauniešu jaunrades grāmatu raksturojums. 4 6 2 8
6. temats. Vērtības latviešu un ārzemju autoru literārajās pasakās. 6. lekcija: Literārā pasaka ārzemju un latviešu bērnu un jauniešu literatūras klasikā un mūsdienās (Š. Pero, J., V. Grimmi, H. K. Andersens, R. Blaumanis, K. Skalbe, A. Brigadere, A. Sakse, I. Ziedonis, Viks u. c.). Praktiskais darbs: Mūsdienu latviešu autoru literāro pasaku analīze un interpretācija (M. Cielēna, J. Zvirgzdiņš, I. Zandere. L. Berzinska, u. c.). Literārās pasakas kultūras (mūzika, kino, vizuālā māksla, teātra māksla) kontekstā. 4 8 2 10
7. temats. Fantāzijas un zinātniskās fantastikas grāmatas pasaules un latviešu bērnu un jauniešu literatūrā. 7. lekcija: Fantāzijas un zinātniskās fantastikas darbi pasaules un latviešu bērnu un jauniešu literatūras klasikā un mūsdienās Praktiskais darbs: Fantāzijas un fantastikas žanra tekstu interpretācija kultūrā (mūzika, kino, vizuālā māksla, teātra māksla). 4 4 2 6
8. temats. Izziņas literatūra bērniem un jauniešiem. 8. lekcija: Izziņas literatūras žanriskā, saturiskā un vizuālā daudzveidība, loma bērnu un pusaudžu pasaules apguvē. Izziņas literatūra Latvijā (E. Birznieks-Upītis, K. Grigulis, Dz. Rinkule-Zemzare, I. Ziedonis, J. Baltvilks u.c.) Praktiskais darbs: Pasaules izzināšana un apguve latviešu un ārzemju izziņas grāmatās. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: dot iespēju studentiem attīstīt izpratni par bērnu un jauniešu literatūras būtību, specifiku, vēstures un teorijas pamatjautājumiem, lomu un nozīmi personības veidošanās procesā. Studiju kursa uzdevumi: - pilnveidot izpratni par latviešu un ārzemju bērnu un jauniešu literatūras klasikas un spilgtāko mūsdienu rakstnieku darbu vērtību sistēmu, problemātiku, veidiem, žanriem (literāro pasaku, fantāzijas, fantastikas žanru), māksliniecisko sistēmu, tendencēm, - attīstīt prasmes analizēt un vērtēt literāro darbu saturu, formu, atbilsmi lasītāju vecumam, ilustrācijas un dizainu, - saskatīt un mācīties izvērtēt iespējas, problēmas un to risinājumus, kas saistīti ar bērnu literatūras iepazīšanu skolā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Ir izpratne par bērnu un jauniešu literatūras teorijas un vēstures pamatjautājumiem (bērnu literatūras būtība, specifika, vērtēšanas kritēriji, veidi, žanri, mākslinieciskie meklējumi, vērtību sistēma, ievērojamāko rakstnieku devums bērniem u.c.). 2. Pārzina dažādus literatūrzinātnieku un rakstnieku viedokļus par bērnu un jauniešu literatūru, formulē un pamato savu viedokli, vērtējumu par grāmatām. 3. Zina bērnu un jauniešu literatūras lomu un nozīmi personības attīstībā un vērtību sistēmas izveidē. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot vērtēt, analizēt un interpretēt daiļdarbus, mērķtiecīgi izmantojot literatūras analīzes un interpretācijas pieejas un principus, kas noderīgi arī mūsdienīgās literatūras mācībās. 2. Māk mērķtiecīgi iesaistīties dialogā, diskusijās par literāru darbu problēmām un vērtībām, prezentēt savus atzinumus, pētījumu rezultātus, izmantojot IKT iespējas. 3. Izmanto iegūtās zināšanas saistot ar konkrētu literatūras skolotāja uzdevumu risinājumu, mācību uzdevumu un materiālu izstrādi. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un interpretācijas prasmes.
Kompetence: Izmanto studiju kursā iegūto zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu atbildīgai, patstāvīgai un mērķtiecīgai bērnu jauniešu literatūras procesa vēstures un aktuālo tendenču izzināšanai, izvērtēšanai, kā arī daiļdarbu izvēlei, analīzei un interpretācijai mūsdienīgās literatūras mācībās. - Diskusijas semināros, patstāvīgo darbu prezentācijas, tests. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un interpretācijas prasmes.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Sistemātisks, aktīvs un kvalitatīvs darbs semināros un praktiskajās nodarbībās - 50%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas par galvenajiem daiļliteratūras veidiem un žanriem un pamatiemaņas tekstu analīzē un interpretācijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]