LA0607 Pasaules literatūras vēsture III

Kods LA0607
Nosaukums Pasaules literatūras vēsture III
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Zanda Gūtmane
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek izzināta pasaules literatūras, prioritāri, Eiropas literatūras attīstība 20. -21. gs., iepazītas atsevišķas modernisma un postmodernisma literāras parādības, to stilistiskās īpatnības. .
Īpaša uzmanība pievērsta salīdzināmās literatūrzinātnes metožu apguvei, kultūras un literatūras kopsakarībām un mijiedarbei..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Klasiskā modernisma (augstā modernisma) ietekmējošie faktori: tehniskais progress, industrializācija, urbanizācija, filozofisko uzskatu attīstība (Z. Freids, C. G. Jungs, V. Džeimss). 4 6 2 10
2. Klasiskā modernisma izpausmes manifestos un dzejā. Apakšvirzieni: futūrisms, ekspresionisms, dadaisms, sirreālisms (ieskats). Dzejas piemēru analīze. Praktiskais darbs. Studenti analizē dzejas piemērus. 6 10 4 14
3.Klasiskā modernisma izpausmes prozā. Tradicionālo vēstījuma kategoriju pārmaiņas. F.Kafka, H.Hese, V.Vulfa, Dž. Džoiss. “Zudušās paaudzes” literatūra – dzeja un proza. Praktiskais darbs. Studenti analizē un iesaistās diskusijās par šādām tēmām: - F. Kafkas stāstu “Pārvērtība”, “Spriedums”, “Labošanas darbu kolonijā” interpretācijas iespējas (biogrāfiskā, sociāli politiskā, reliģiskā). - V.Vulfas romāns “Deloveja kundze” un Dž. Džoisa romāns “Uliss”: apziņas plūsmas vēstījuma teorija un prakse. - H. Heses romāns “Stepes vilks”: modernā cilvēka sašķeltības atklāsme romāna struktūrā un stāstījumā. - „Zudušās paaudzes” izpausmes Ē. M. Remarka romānā “Rietumu frontē bez pārmaiņām”, E. Hemingveja romānā “Ardievas ieročiem”, F.S. Ficdžeralda romānā “Lielais Getsbijs”. 8 14 4 16
4. Vēlīnais modernisms un tā daudzveidīgās izpausmes. Totalitārisma ietekme. Eksistenciālisms kā ideoloģisks strāvojums, tā izpausmes literatūrā (20.gs 40.– 50.gadi.) Ž. P. Sartrs. Eseja „Eksistenciālisms ir humānisms”. A. Kamī “Mīts par Sīzifu”. Antiutopiju veidošanās. Praktiskais darbs. Studenti analizē un iesaistās diskusijās par šādām tēmām: - A. Kamī romāni „Svešinieks” un “Mēris”. - Dž. Orvela romāns „1984”. 6 10 2 12
5. Postmodernisma priekšnoteikumi. Kontrkultūras attīstība Amerikā un bītniku literatūra; maģiskais reālisms Eiropā un Latīņamerikā. Postmodernisma teorētiskā bāze (Ž. Lakāns, Ž. Bodrijārs, Ž. Deridā, M. Fuko, Ž. F. Liotārs). Postmodernisma definēšanas problemātika, virziena pazīmes. Praktiskais darbs. Studenti prezentē pētījumu par vienu vēlīnā modernisma un postmodernisma literatūras darbu pēc izvēles, ir gatavi diskutēt par vēl vienu darbu. Tekstu izvēles piemēri: - Dž. D. Selindžera romāns „Uz kraujas rudzu laukā”. - K. Kīzija romāns „Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu”. - K.Vonnegūts “Lopkautuve Nr. 5”. - V. Nabokova romāns „Lolita”. - Dž. Faulza romāns „Kolekcionārs”. 8 12 4 16
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
KURSA MĒRĶIS: sniegt zināšanas un veidot izpratni par būtiskākajām pasaules (prioritāri – Eiropas) kultūras un literatūras attīstības tendencēm no modernisma izpausmēm 20. gs. sākuma līdz mūsdienām; nozīmīgākajiem rakstniekiem un tekstiem, nostiprinot studējošo literatūrzinātnisko kompetenci. KURSA UZDEVUMI: - sniegt zināšanas un veidot izpratni par literatūras virzienu specifiku, to saikni ar Eiropas vēsturi, vērtībattiecību un ideālu maiņu sabiedrībā; - veidot izpratni par tradīciju un mākslinieka inovāciju mijiedarbību laikmeta dominējošo tendenču kontekstā; - pilnveidot studējošo instrumentālās, interpersonālās un sistēmiskās kompetences, patstāvīgi lietojot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas prasmes, veicot pētniecisku darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina un izprot literatūras attīstības loģiku un likumsakarības 20.–21. gs. politisko, sociālekonomisko norišu, nozīmīgāko ideoloģisko un estētisko tendenču kontekstā. 2. Zina literatūras veida, žanra u. c. pamatlikumības, pārzina un korekti lieto literatūrteorētisko terminoloģiju. 3. Raksturo tradīciju un mākslinieka inovāciju mijiedarbību laikmeta dominējošo tendenču kontekstā. - Praktiskie darbi (prezentācijas, semināri, diskusijas) – novērtētas zināšanas konkrētu tematu apguvē. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES 4. Prot analizēt literāros tekstus izprotot, ka tie radušies konkrēta laikmeta un kultūras mijiedarbībā. 5. Prot izvērtēt literāro darbu recepciju dažādos mākslas veidos un nacionālajās kultūrās. 6. Prezentē patstāvīgi veikta pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot modernās tehnoloģijas. - Praktiskie darbi (prezentācijas, semināri, diskusijas) – novērtētas prasmes konkrētu tematu apguvē. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE 7. Spēj iekļauties diskusijās un grupu darbā, analizējot piedāvātos tekstus un zinātnisko literatūru. 8. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, apgūstot aktuālās tendences literatūrzinātnē un kulturoloģijā (patstāvīgo darbu izpilde). 9. Kombinējot zināšanas un apgūtās teksta analīzes prasmes, kritiski izvērtē dažādos zinātniskajos avotos piedāvāto daiļdarbu interpretāciju. - Praktiskie darbi (prezentācijas, semināri, diskusijas) – novērtēta kompetence konkrētu tematu Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Regulāra praktisko darbu (prezentācijas, semināri, diskusijas) izpilde - 50%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pasaules literatūras vēstures iepriekšējās daļas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]