LA0605 Pasaules literatūras vēsture I

Kods LA0605
Nosaukums Pasaules literatūras vēsture I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Zanda Gūtmane
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek izzināta pasaules literatūras attīstība no antīkās pasaules līdz klasicismam Rietumu kultūras un ideju vēstures kontekstā, iepazītas atsevišķas būtiskas literāras parādības, to stilistiskās īpatnības. .
Īpaša uzmanība pievērsta salīdzināmās literatūrzinātnes metožu apguvei, kultūras un literatūras kopsakarībām un mijiedarbei..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Naratīvs un tā attīstība Rietumu kultūrā. Kultūras un literatūras vēsture. Antīkā literatūra un kultūra, periodizācija. Sengrieķu kultūra un literatūra. Sengrieķu mitoloģija. Antīkās literatūras un kultūras periodizācija. Sengrieķu mitoloģija. Sengrieķu mītu tēlu un sižetu ietekme uz Rietumeiropas literatūru un kultūru, kā arī to nozīme naratīvu veidošanā Rietumu kultūrā. Studenti lasa literatūru par antīko kultūru. 2 6 0 0
2. Rakstītās literatūras attīstība. Homēra eposi „Iliāda” un „Odiseja”: autorība, vēsturiskais konteksts, tēli, sižetiskās līnijas, kompozicionālās īpatnības. Eposu tēlu un motīvu aktualizācijas tendences Eiropas literatūrā un mākslā. Studenti veido prezentāciju, kurā ilustrē sengrieķu mītu tēlu un sižetu aktualizāciju Eiropas mākslā. 2 6 0 0
3. Teātra attīstība senajā Grieķijā. Traģēdijas žanrs sengrieķu literatūrā un kultūrkontekstā. Aishils, Sofokls, Euripīds. Aishila traģēdijas „Saistītais Prometejs”, Sofokla „Valdnieks Oidips” un Euripīda „Mēdeja” analīze. Studenti piedalās diskusijā par sengrieķu traģēdiju žanriskajām īpatnībām un tajās ietvertajām idejām. 2 6 0 0
4. Romiešu zelta laikmeta lirika. Vergilija eposs „Eneīda”. Žanru un formu daudzveidība Horācija dzejā. Ovidija jaunā dzejas valoda. Studenti prezentē romiešu dzejas piemēru analīzi Romas ‘’zelta laikmeta” kultūras kontekstā. 2 6 0 0
5. Viduslaiku pasaules uzskats. Nacionālo valodu veidošanās. Literāro ietekmju avoti. Viduslaiku reliģiskā literatūra. Klasiskie viduslaiki. Varoņeposa, kurtuāzās un pilsētas literatūras vispārīgs raksturojums. 4 6 0 0
6. Viduslaiku pasaules uzskata krīze. Renesanse un humānisms. Antīkās kultūras atdzimšana. Dantes Aligjēri „Vita nuova” un „Dievišķā komēdija”. Studenti veido prezentācijas par Dantes “Dievišķo komēdiju” kā viduslaiku ideju kvintesenci un renesanses ideju sākotni. 4 4 0 0
7. Renesanses ideju izplatības ceļš Eiropā. Noveles žanra rašanās. Džovanni Bokačo „Dekamerons”. Renesanses noveles ietekme uz žanra tālāko attīstību. Romāna žanrs: Rablē „Gargantija un Pantagriels” un Migela de Servantesa „Dons Kihots”. Studenti analizē renesanses romānus renesanses kultūras un romāna žanra attīstības kontekstā. 4 6 0 0
8. Teātra mākslas uzplaukums Anglijas renesanses kultūrā. Šekspīra dramaturģija. Studenti analizē Šekspīra traģēdijas “Romeo un Džuljeta”, „Hamlets”, „Karalis Līrs”, „Otello”, “Makbets”. Piedalās diskusijā par jaunākajiem iestudējumiem un interpretācijām. 8 8 0 0
9. Baroka kā kultūras tipa raksturojums. Baroka literatūras svarīgākās iezīmes, spilgtākie pārstāvji (Lope de Vega, Pedro Kalderons de la Barka u. c.) 2 2 0 0
10. Klasicisms kā kultūras tips un literatūras virziens. Klasicisma literatūras pamatprincipu definējums Nikolā Buālo „Dzejas mākslā” 2 2 0 0
Kopā: 32 52 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
KURSA MĒRĶIS: sniegt zināšanas un veidot izpratni par pasaules literatūru un tās attīstības svarīgākajiem aspektiem no antīkās literatūras posma līdz klasicismam, attīstīt prasmi izmantot apgūto materiālu skolas programmas satura īstenošanā. KURSA UZDEVUMI: - izzināt svarīgākos Eiropas kultūras un literatūras attīstības posmus no antīkās literatūras līdz klasicismam, nozīmīgākās literārās parādības; - pilnveidot literāra teksta analīzes prasmi, skatot literāros tekstus rakstnieku daiļrades un laikmeta īpatnību kontekstā; - attīstīt instrumentālās, interpersonālās un sistēmiskās kompetences, patstāvīgi lietojot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas prasmes, veicot patstāvīgu pētniecisku darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina un raksturo konkrēta literatūras perioda daiļdarbu īpatnības. 2. Zina literatūras veida, žanra, mākslinieciskās izveides pamatpazīmes. 3. Raksturo pasaules literārā mantojuma aktualizāciju mūsdienu kultūrtelpā. PRASMES 4. Analizē literāros tekstus konkrēta laikmeta un kultūras kontekstā. 5. Prot strādāt ar zinātniskajiem avotiem, atlasot, sistematizējot un komentējot tajos iekļauto informāciju. 6. Prezentē patstāvīgi veikta pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot modernās tehnoloģijas. KOMPETENCE 7. Spēj iekļauties diskusijās un grupu darbā, analizējot daiļdarbus un zinātnisko literatūru. 8. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, apgūstot aktuālās tendences literatūrzinātnē un kultūras studijās (patstāvīgo darbu izpilde). 9.Kombinējot zināšanas un apgūtās teksta analīzes prasmes, kritiski izvērtē dažādos zinātniskajos avotos piedāvāto daiļdarbu interpretāciju. - Individuālā snieguma novētrtējums semināros, diskusijās, prezentāciju un patstāvīgā darba novērtējums.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Semestra darbs - 50%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]