Kods | LA0603 | |||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Valodas korpusi izglītības procesā | |||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Paula Sekača | |||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss iepazīstina studentus ar korpuslingvistikas teorētiskajiem pamatiem un praktisko pielietojumu, īpašu uzmanību pievēršot latviešu valodai. Studenti izzina valodas korpusu attīstību, struktūru un tipoloģiju – rakstītie un runātie, vispārīgie un specializētie korpusi – un apgūst to izmantošanu valodniecības pētījumos un valodas mācīšanā.. Kursa ietvaros tiek apskatīti latviešu valodas korpusi, piemēram, LVK2018, SENIE, Emuāri, bērnu runas korpuss LAMBA un citi, kā arī ar tiem saistītie pētījumi par latviešu valodas apguvi. Īpaša uzmanība veltīta valodu tehnoloģijām (piemēram, pareizrakstības un gramatikas pārbaudītāji, balss sintēze) un to lomai valodas apguves procesā.. Lekciju, semināru un patstāvīgo darbu laikā studenti apgūst prasmes izmantot valodas korpusus vārdu krājuma, gramatikas, stilistikas un sociolingvistisko aspektu analīzei. Kurss uzsver arī pedagoģisko aspektu – kā integrēt valodas korpusus mācību procesā, lai paplašinātu skolēnu vārdu krājumu, nostiprinātu gramatikas un rakstītprasmes iemaņas un rosinātu kritisku izpratni par valodas lietojumu dažādos reģionālajos un sociālajos kontekstos.. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķi un uzdevumi: sniegt teorētiskas un praktiskas vadlīnijas par latviešu valodas korpusiem, to tipiem un uzbūves pamatprincipiem, vērienīgiem leksikogrāfijas repozitorijiem un citām valodas tehnoloģijām, lai rosinātu korpusu daudzveidīgu izmantošanu latviešu valodas izpētē, studiju un vēlāk – mācību procesā skolā; iepazīstināt ar valodu korpusu izveides, apstrādes, lietojuma un izpētes specifiku Latvijā (ieskicējot Eiropas kontekstu); rosināt studentus veikt latviešu valodas izpēti tās sociālajā un reģionālajā daudzveidībā mutvārdu un rakstu formā dažādu stilu un žanru tekstos, lai attīstītu studentu prasmi mācīt latviešu valodu skolā, izmantojot dažādus tekstus un mūsdienīgus valodas apguves un izpētes paņēmienus; veidot studentos interesi par tehnoloģijām un to jēgpilnu izmantošanu savas un skolēnu latviešu valodas pilnveidei. | |||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Raksturot valodu korpusu daudzveidību, tiem kopīgo un atšķirīgo; pārzināt tajos piedāvātos lietojumrīkus.
2. Zināt, kādi ir latviešu valodas korpusi un citas valodas tehnoloģijas, kur tās atrast un ētiski izmantot. - Praktiskie darbi lekcijās:
darbs ar valodas korpusu meklēšanas rīkiem un analīzes platformām; datu atlase un pārveide atbilstoši konkrētam pētniecības vai mācību mērķim; valodu tehnoloģiju izmēģināšana (piemēram, pareizrakstības pārbaudītāji, runas atpazinēji, balss sintēze); darbu prezentēšana un komentēšana klasē. Prasmes: 3. Izvēlēties un atrast nepieciešamo valodas korpusu, prast izmantot dažādus lietojumrīkus mērķtiecīgai valodas izpētei vai apguvei. 2. Izmantot izvēlēto korpusu datus pētnieciskiem un pedagoģiskiem mērķiem, izstrādājot korpusos balstītus uzdevumus. 5. Izmantojot latviešu valodas korpusus, raksturot latviešu valodas daudzveidību, norādot uz atšķirībām dažādu stilu un žanru tekstos. Piedāvāt idejas un praktiskus risinājumus, kā šos tematus varētu iekļaut mācību procesā. - Darbs ar tekstiem un vizuālajiem materiāliem: latviešu valodniecības pētījumu un metodisko rakstu lasīšana un apspriešana; valodas korpusu satura, struktūras un metadatu analīze; korpusos iegūto fragmentu interpretācija; korpusos balstītu datu vizualizāciju (grafiki, diagrammas, vārdu mākoņi) veidošana un interpretēšana. Darbs grupās un pāros: kopīga konkrēta valodas korpusa (piemēram, LVK2018, LAMBA, SENIE) izpēte; piemērotu uzdevumu vai mācību materiālu izstrāde skolēniem, pamatojoties uz datiem no korpusa; domu apmaiņa un risinājumu meklēšana valodas daudzveidības, stilistikas un sociolingvistikas aspektu iekļaušanai mācību saturā. Kompetence: 6. Attīstīt idejas un piedāvāt praktiskus risinājumus dažādu latviešu valodas korpusu izmantošanai latviešu valodas un literatūras stundās pamatskolas un vidusskolas posmā. 7. Veidot praktiskus uzdevumus skolēniem, izmantojot daudzveidīgas valodas tehnoloģijas (tostarp valodu korpusus), lai īstenotu latviešu valodas standarta prasības un pilnveidotu skolēnu digitālo lietpratību. - Prezentācijas un refleksija: divu prezentāciju izstrāde par izvēlētiem korpusiem vai tehnoloģijām, kurās demonstrēta izpratne par to izmantošanas iespējām pedagoģijā; refleksiju sagatavošana par korpusu izmantošanas potenciālu valodas stundās; portfolio veidošana, kurā apkopoti praktiskie piemēri, idejas un korpusos balstīti risinājumi mācību vajadzībām. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījumi par kursā aplūkotajām tēmām. Ziņojumu sagatavošana - 60%
Noslēguma pārbaudījums: (divas uzdevumu kopas pamatskolas un vidusskolas posma skolēniem latviešu valodas un literatūras apguvei, kas izstrādātas, balstoties uz kādu no latviešu valodas korpusiem un citām valodas tehnoloģijām). - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | - | |||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|