Kods | LA0602 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Latviešu valodas un literatūras sociālie un reģionālie aspekti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Linda Lauze, Zanda Gūtmane | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursā tiks attīstītas pētnieciskās iemaņas par latviešu literatūru kā Eiropas un pasaules literatūras un kultūras daļu; analizētas literatūras un mediju saiknes ar attiecīgā laikmeta kultūrā atspoguļotajiem sabiedriskajiem procesiem un ideoloģiju; apgūti jaunākie zinātniskos atzinumi par literatūras saikni ar sociālo un kultūras norišu daudzveidību; pilnveidotas analītiskas lasīšanas iemaņas;. Kursā tiks attīstītas pētnieciskās iemaņas noteikta sociolekta vai reģiolekta izpētē, izzinot lokālās vides valodas kolektīvu piederību sociālajai vai teritoriālajai grupai un veidojot ieinteresētu attieksmi pret dažādiem valodas variantiem; attīstītas prasmes sistematizēt apgūtās zināšanas un pieredzi to pielietojumā diahroni un sinhroni daudzveidīgu literatūras un mediju tendenču apkopojumā un analīzē literatūrkritiskās domas un sociālo un kultūras norišu kontekstā; iepazīti izlokšņu pētījumi, Latvijā veiktie pētījumi par bērnu un jauniešu valodu, tai raksturīgajām pazīmēm, piedāvājot idejas iegūto zināšanu izmantošanai latviešu valodas satura plānošanā pamatskolas un vidusskolas posmā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: apgūt zināšanas un izpratni par literatūras kā sabiedrībā balstīta procesa likumsakarībām un tās saistību ar sociālo un kultūras jomu daudzveidību, par latviešu valodas mainīgumu sociālo un reģionālo aspektu kontekstā; attīstīt prasmi iekļaut šajā kursā iegūtās zināšanas un prasmes (teksta analīze, salīdzinošā teksta analīze, recenzija, diskusiju forums, daļēji strukturēta diskusija) pamatskolas un vidusskolas latviešu valodas un literatūras programmas saturā, īpaši padziļinātajā līmenī. Uzdevumi: 1. attīstīt pētnieciskās prasmes valodas un literatūras apguvē; 2. pilnveidot analītiskās un radošās lasīšanas prasmes; 3. attīstīt prasmes sistematizēt iegūtās zināšanas un pieredzi to pielietošanā; 4. pilnveidot prasmi izteikt savu argumentētu viedokli par atsevišķiem valodas, literatūras, sociālajiem un kultūras aspektiem un diskutēt par tiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. pārzina literatūras un mediju saikni ar attiecīgā laikmeta kultūrā atspoguļotajiem sabiedriskajiem procesiem un ideoloģiju un latviešu literatūru kā Eiropas un pasaules literatūras un kultūras daļu;
2. zina jaunākos zinātniskos atzinumus par literatūras saikni ar sociālo un kultūras norišu daudzveidību;
3. saprot tādus jēdzienus kā valodas paveids, valodas sociālie un reģionālie varianti, sociolekts, reģiolekts, bērna valoda, jauniešu valoda u.c., ilustrējot ar Latvijas situācijai raksturīgiem piemēriem;
4. raksturo latviešu valodas sociālos un reģionālos variantus, izskaidro valodas pārmaiņu un modificēšanās cēloņus. - Patstāvīgo darbu izpilde un gala pārbaudījuma novērtēšana 10 ballu sistēmā. PRASMES: 5. prot analizēt daudzveidīgas literatūras un mediju tendence diahroni un sinhroni, sociālo un kultūras norišu kontekstā; 6. prot iegūt, atlasīt, apkopot un prezentēt informāciju, veidot tekstu izlasi par noteiktu tēmu; 7. prot analizēt noteiktas sociālās vai vecuma grupas latviešu valodu, mijiedarbību ar citām valodām un valodas reģionālo variantu izmantojumu dažādos tekstos, izmantojot arī elektroniskos resursus informācijas ieguvei, patstāvīgo darbu un mācību materiālu izstrādei, kā arī prezentēšanai. - Patstāvīgo darbu izpilde un gala pārbaudījuma novērtēšana 10 ballu sistēmā. KOMPETENCES: 9. spēj iesaistīties grupu darbā, grupu projektu veidošanā, veidot un virzīt diskusiju par noteiktām literatūras parādībām; izstrādāt dažādu līmeņu uzdevumus, aptauju un stundas konspektu par noteiktām literatūras parādībām sabiedrisko procesu kontekstā; 10. spēj patstāvīgi padziļināt savu profesionālo kompetenci, apzinot aktuālās literatūras tendences sabiedrisko procesu kontekstā. 11. spēj novērtēt latviešu valodas varietāti (sociālo vai reģionālo variantu iezīmes) atšķirīgu valodas lietotāju lingvistiskajā repertuārā, izturēties ar cieņu pret runātājiem, kuru valodā jaušamas reģionālās vai sociālās grupas īpatnības, reflektēt par sociālo vai reģionālo variantu nozīmi (vērtību) mūsdienu daudzkultūru sabiedrībā, izglītībā un nacionālās identitātes saglabāšanā. - Patstāvīgo darbu izpilde un gala pārbaudījuma novērtēšana 10 ballu sistēmā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem - 60%
Patstāvīgo darbu izpilde - 20% Gala pārbaudījums (eksāmens) - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Kursi: Ievads valodniecībā (LA1108) Latviešu literatūras vēsture I (LA0612), II (LA0613), III (LA0614) Pasaules literatūras vēsture I (LA1311), II (LA0606), III (LA0607) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|