LA0521 Mūsdienu pedagoģija un tās nozaru sistēmas

Kods LA0521
Nosaukums Mūsdienu pedagoģija un tās nozaru sistēmas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Maija Ročāne, Alīda Samuseviča, Inta Klāsone
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros studenti veidos izpratni par mūsdienu pedagoģiju, tās aktualitātēm izglītības pārmaiņu procesos, pedagoģijas nozaru sistēmu, daudzveidīgajām pedagoģiskajām pieejām mācību satura atlasē un īstenošanā, sabiedrības iesaisti izglītības programmu veidošanā. Tiks pilnveidota prasme analizēt un izvērtēt pedagoģijas teorijas un pieejas mūsdienu izglītības pārmaiņu procesos, pedagoģijas nozaru sistēmas aktualitātes; attīstīt prasmes veidot un izvēlēties teorētiski pamatotas pedagoģiskās pieejas izglītības programmu izstrādē un to īstenošanā, ievērojot sabiedrības un indivīdu attīstības vajadzības un mērķus, kā arī tiks veidotas prasmes modelēt inovatīvas, teorijā un pētījumos pamatotas pedagoģiskās situācijas, reflektēt par tām, atbildīgi novērtējot iespējamo ietekmi uz izglītības jomas un sabiedrības savstarpējām attiecībām..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. tēma. Pedagoģija mūsdienu cilvēkzinību sistēmā. Pedagoģijas nozaru sistēma. Pedagoģija un citas zinātnes mūsdienu cilvēkzinību sistēmā, to mijattiecības. Pedagoģijas nozaru sistēma: vispārīgā pedagoģija, pirmsskolas pedagoģija, skolas pedagoģija, augstskolas pedagoģija, pieaugušo pedagoģija, sociālā pedagoģija, psiholoģiskā pedagoģija, nozaru pedagoģija – mākslas pedagoģija, sporta pedagoģija, mūzikas pedagoģija, militārā pedagoģija, medicīnas pedagoģija, speciālā pedagoģija u. c. Pedagoģijas attīstība mūsdienās – humānpedagoģija, iekļaujošā pedagoģija, medijpedagoģija, kritiskā pedagoģija u. c. Seminārs: - diskusija par pedagoģijas attīstības tendencēm mūsdienās. - grupu darbs: pedagoģijas nozaru būtisko iezīmju raksturojums. 6 14 0 0
2. tēma. Izglītība kā sociālās pieredzes apguves veids. Attiecības starp mācīšanu, patstāvīgu mācīšanos un savstarpēju mācīšanos. Mācīšanās darba vietā. Personiskās un profesionālās attīstības plānošana. Seminārs: - Raksturot mācīšanās darba vietā izpausmes, pazīmes. Praktiskais darbs: - Sagatavot personiskās un profesionālās attīstības plānu, prezentēt to. 6 14 0 0
3. tēma. Mūsdienu mācību programmas teorijā un praksē (atbilstoši izvēlētajai specializācijai un saturam). Sabiedrības un profesionāļu iesaiste mācību programmu izstrādē un pilnveidē. Mācību programmu veidi, struktūras, izvērtēšana. Seminārs: - Atbilstoši izvēlētai specializācijai analizēt vienu programmu, pieejas, kas īstenotas tās izstrādē. 6 14 0 0
4. tēma. Rakstura izglītība. Rakstura izglītības būtība un tās 12 principi. Rakstura izglītība mācību programmās. Seminārs: - Raksturot rakstura izglītības 12 principus, dot piemērus katra izpausmei pedagoģiskajā praksē Starppārbaudījums: Analizēt mācību programmu kompetenču pieejas un rakstura izglītības kontekstā 6 14 0 0
5. tēma. Personalizācija izglītības sistēmā. Personalizācija izglītības sistēmā, ievērojot dažādību, radošumu, attīstot vai pielāgojot mācību programmas, identificējot izglītojamo vajadzības, spējas, intereses, padarot mācīšanos un sasniegumu vērtēšanu jēgpilnus, palielinot vecāku, sabiedrības un partnerinstitūciju savstarpējo sadarbību. Seminārs: - Sagatavot pārskatu par personalizāciju dažādās izglītības pakāpēs mūžizglītības kontekstā. 4 12 0 0
6. tēma. Efektīvas un atbalstošas pedagoģiskās pieejas. Efektīvas un atbalstošas pedagoģiskās pieejas: bērncentrētā pieeja, skolēncentrētā un studentcentrētā pieeja, cilvēkcentrētā pieeja izglītībā un tālākizglītībā. Sadarbības pieeja izglītībā. Vērtīborientēta izglītība. Priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas problēma un tās risinājumi. Seminārs: - Diskusija par dažādām pieejām izglītībā, vērtībizglītību. Praktiskais darbs: - Analizēt kādu no priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un izstrādāt to mazināšanas vai novēršanas risinājumu. Starppārbaudījums: Veidot pārskatu par pedagoģiskajām pieejām mūsdienu izglītības sistēmā un prezentēt to. 6 14 0 0
7. tēma. Pedagoģiskā refleksija. Pedagoģiskās refleksijas būtība un pazīmes. Refleksija pirms pedagoģiskās darbības, tās laikā un pēc tās. Pedagoģiskās refleksijas efektivitātes nosacījumi. Praktiskais darbs: - modelēt kādas mācību situācijas pedagoģisko refleksiju. Seminārs: - Diskusija par pedagoģiskās refleksijas efektivitātes nosacījumiem 6 14 0 0
8. tēma. Kontekstuālā izglītība. Pragmatiskā pieeja izglītībā. Zināšanu konteksta saistība ar izglītojamo ikdienas pieredzi vispārējā izglītībā un pieaugušo izglītībā. Seminārs: - Diskusija par kontekstuālo izglītību kompetenču pieejas aspektā. 4 12 0 0
9. tēma. Starpdisciplinaritāte. Starpdisciplinaritāte. Tās būtība, izpausme izglītībā, pedagoģiskajā procesā, skolotāju sadarbībā, mācību sasniegumu vērtēšanā. Starpdisciplinaritātes efektivitāte, ieguvumi. Seminārs: - Diskusija par starpdisciplinaritāti izglītībā un skolu praksē. 4 12 0 0
Kopā: 48 120 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: veidot studentu izpratni par mūsdienu pedagoģiju, tās aktualitātēm izglītības pārmaiņu procesos, pedagoģijas nozaru sistēmu, daudzveidīgajām pedagoģiskajām pieejām mācību satura atlasē un īstenošanā, sabiedrības iesaisti izglītības programmu veidošanā. Studiju kursa uzdevumi : 1) pilnveidot prasmes analizēt un izvērtēt pedagoģijas teorijas un pieejas mūsdienu izglītības pārmaiņu procesos, pedagoģijas nozaru sistēmas aktualitātes; 2) attīstīt prasmes veidot un izvēlēties teorētiski pamatotas pedagoģiskās pieejas izglītības programmu izstrādē un to īstenošanā, ievērojot sabiedrības un indivīdu attīstības vajadzības un mērķus; 3) veidot prasmes modelēt inovatīvas, teorijā un pētījumos pamatotas pedagoģiskās situācijas, reflektēt par tām, atbildīgi novērtējot iespējamo ietekmi uz izglītības jomas un sabiedrības savstarpējām attiecībām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot pedagoģijas un tās nozaru sistēmas vietu cilvēkzinību sistēmā un ir priekšstats par izglītību kā sociālās pieredzes apguves veidu. 2. Izprot dažādās pedagoģijas pieejas mūsdienu izglītības sistēmā, kontekstuālo izglītību un starpdisciplinaritāti. - Starppārbaudījumi: 1. Analizēt divas izglītības programmas kompetenču pieejas un rakstura izglītības kontekstā – 20% 2. Veidot pārskatu par pedagoģiskajām pieejām mūsdienu izglītības sistēmā un prezentēt to – 20% Praktiskie darbi: 3. Sagatavot personiskās un profesionālās attīstības plānu – 10% 4. Modelēt kādas mācību situācijas pedagoģisko refleksiju – 10% Noslēguma pārbaudījums: 5. Rakstisks eksāmens – 40%
Prasmes 3. Prot analizēt personalizācijas būtību izglītības sistēmā un raksturot mācīšanos darba vietā. 4. Prot analizēt un izvērtēt mācību programmas kompetenču pieejas aspektā un modelēt mācību situāciju pedagoģisko refleksiju. - Starppārbaudījumi: 1. Analizēt divas izglītības programmas kompetenču pieejas un rakstura izglītības kontekstā – 20% 2. Veidot pārskatu par pedagoģiskajām pieejām mūsdienu izglītības sistēmā un prezentēt to – 20% Praktiskie darbi: 3. Sagatavot personiskās un profesionālās attīstības plānu – 10% 4. Modelēt kādas mācību situācijas pedagoģisko refleksiju – 10% Noslēguma pārbaudījums: 5. Rakstisks eksāmens – 40%
Kompetence 5. Spēj izvērtēt dažādās pedagoģiskās pieejas un reflektēt par pedagoģisko situāciju risinājumiem. 6. Spēj plānot personīgo un profesionālo attīstību - Starppārbaudījumi: 1. Analizēt divas izglītības programmas kompetenču pieejas un rakstura izglītības kontekstā – 20% 2. Veidot pārskatu par pedagoģiskajām pieejām mūsdienu izglītības sistēmā un prezentēt to – 20% Praktiskie darbi: 3. Sagatavot personiskās un profesionālās attīstības plānu – 10% 4. Modelēt kādas mācību situācijas pedagoģisko refleksiju – 10% Noslēguma pārbaudījums: 5. Rakstisks eksāmens – 40%
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Pārbaudes darbs: analizēt divas izglītības programmas kompetenču pieejas un rakstura izglītības kontekstā - 20%
Pārbaudes darbs: veidot pārskatu par pedagoģiskajām pieejām mūsdienu izglītības sistēmā un prezentēt to - 20%
Pārbaudes darbs: sagatavot personiskās un profesionālās attīstības plānu - 10%
Pārbaudes darbs: modelēt kādas mācību situācijas pedagoģisko refleksiju - 10%
Rakstisks eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Kursa apguvei priekšzināšanas nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 24.0 24.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]