Kods | LA0517 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Psiholoģija izglītībai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Maija Ročāne, Ingūna Griškēviča, Vija Zēlerte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros studenti gūs zināšanas par vispārīgās, attīstības, sociālās un izglītības psiholoģijas atklājumiem un veicinās studentu izpratni par psiholoģijas zināšanu integrēšanu pedagoģiskajā procesā. Studenti arī iegūs vispārīgu priekšstatu par mūsdienu psiholoģijas zinātni un tās pētīšanas metodēm, sniedzot ieskatu psihologa profesijā - psihologa lomu un darbību izglītības jomā. Tiks raksturots cilvēka kognitīvais process - uzmanības, uztveres, atmiņas un domāšanas- struktūru, funkcionēšanas likumsakarības un veicināšanu mācīšanās procesā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par vispārīgās, attīstības, sociālās un izglītības psiholoģijas atklājumiem un veicināt studentu izpratni par psiholoģijas zināšanu integrēšanu pedagoģiskajā procesā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt studentiem vispārīgu priekšstatu par mūsdienu psiholoģijas zinātni un tās pētīšanas metodēm, sniegt ieskatu psihologa profesijā - psihologa lomu un darbību izglītības jomā; 2. Raksturot cilvēka kognitīvo procesu - uzmanības, uztveres, atmiņas un domāšanas - struktūru, funkcionēšanas likumsakarības un veicināšanu mācīšanās procesā; 3. Sniegt zināšanas par indivīda attīstības bioloģiskajiem un sociālajiem faktoriem, sociālemocionālo un kognitīvo attīstību; 4. Analizēt dažādu vecumposmu attīstības īpatnības un to ietekmi uz mācīšanās procesu un mijiedarbību ar pedagogu; 5. Salīdzinoši analizēt mācīšanās dažādos psiholoģiskos aspektus; 6. Analizēt mācīšanās, mācību motivācijas un vērtēšanas savstarpējās saistības no psiholoģijas viedokļa; 7. Raksturot mācību vides sociāli psiholoģiskos aspektus, sekmēt studentu izpratni par pedagoga personības un sociāli emocionālo prasmju lomu izglītības kvalitātes nodrošināšanā; 8. Informēt par pedagoģiskajā procesā iesaistīto personu psiholoģiskā atbalsta iespējām un personīgās psihohigiēnas nepieciešamību. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Izprot kognitīvos procesus, to darbības likumsakarības un veicināšanas iespējas mācīšanās procesā.
2. Pārzina indivīda fiziskās, kognitīvās un socioemocionālās attīstības aspektus, to ietekmējošos faktorus un izprot to lomu izglītības procesā.
3. Raksturo mācīšanās biheiviorālos, kognitīvos un sociāli kognitīvos aspektus.
4. Analizē un izskaidro sociālos procesus grupā.
5. Atpazīst un diferencē konfliktus un tiranizēšanu, zina tiranizēšanas mazināšanas iespējas. Izprot pedagoga personības un sociāli emocionālo prasmju lomu izglītības kvalitātes nodrošināšanā
6. Pārzina pedagoģiskajā procesā iesaistīto personu psiholoģiskās atbalsta iespējas un psihohigiēnas paņēmienus. - Tests: uzmanības pievēršanas un noturēšanas paņēmieni un mnemonikas paņēmieni.
Tests: kognitīvo procesu veicināšana mācību procesā.
Eksāmens. Prasmes: 7. Analizē kognitīvo procesu darbības likumsakarības un to darbību dažādos vecumposmos. 8. Salīdzina un analizē bērnu, pusaudžu, jauniešu, topošo pieaugušo, pieaugušo un senioru attīstības likumsakarības un to ietekmi uz izglītības procesu un mijiedarbību ar pedagogu. 9. Atpazīst un diferencē mācīšanās biheiviorālos, kognitīvos un sociāli kognitīvos aspektus, reflektē par to pielietojumu pedagoģiskajā procesā. 10.At pazīst dažādu sociālo procesu izpausmes izglītības procesā, tai skaitā vardarbīgu uzvedību un tiranizēšanu. 11. Analizē problemātiskas sociālas situācijas izglītības procesā, balstoties uz šo analīzi, prot izvēlēties atbilstošākos paņēmienus situācijas risināšanai. 12. Praktiski izmanto sev piemērotas psiholoģiskās palīdzības iespējas, piemēram, stresa pārvarēšanas paņēmienus. - Tests: temperaments un personības iezīmes. Tests: indivīda sociāli emocionālā attīstība. Tests: mācīšanās biheiviorālie aspekti. Tests: mācīšanās sociāli kognitīvie aspekti. Eksāmens. Kompetence: 13. Patstāvīgi analizē izglītojamo individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības un atbilstoši uz tām reaģē, izmantojot biheiviorālos, kognitīvos un sociāli kognitīvos paņēmienus, piemēram, pastiprinājumus, pozitīvu atgriezenisko saiti, mnemonikas tehnikas u.c. 14. Patstāvīgi izvērtē un ņem vērā savas personības un sava vecuma posma iespējamo ietekmi uz pedagoģisko procesu. 15. Reflektē par savām kognitīvām, sociālām un emocionālām kompetencēm un to iespējamo mijiedarbību pedagoģiskajā procesā. 16. Atpazīst izglītojamo mācīšanās un saskarsmes grūtību cēloņus un sniedz priekšlikumus to sekmīgai risināšanai. 17. Sniedz zinātniski pamatotus priekšlikumus, kā veicināt izglītojamo attīstības, mācīšanās, saskarsmes un personības izaugsmi pedagoģiskajā procesā. - Tests: sociālie procesi grupās un to ietekme uz mācīšanās procesu. Tests: problemātiskās starppersonu situācijas izglītības procesā un to risināšanas iespējas. Tests: pedagoģiskajā procesā iesaistīto personu psiholoģiskās atbalsta iespējas un psihohigiēna. Patstāvīgais darbs: mācīšanās, mācību motivācijas un vērtēšanas savstarpējās saistības no psiholoģijas viedokļa. Eksāmens. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Tests: uzmanības pievēršanas un noturēšanas paņēmieni un mnemonikas paņēmieni - 5%
Tests: kognitīvo procesu veicināšana mācību procesā - 5% Tests: temperaments un personības iezīmes - 5% Tests: indivīda sociāli emocionālā attīstība - 5% Tests: mācīšanās biheiviorālie aspekti - 5% Tests: mācīšanās sociāli kognitīvie aspekti - 5% Tests: sociālie procesi grupās un to ietekme uz mācīšanās procesu - 5% Tests: problemātiskās starppersonu situācijas izglītības procesā un to risināšanas iespējas - 5% Tests: pedagoģiskajā procesā iesaistīto personu psiholoģiskās atbalsta iespējas un psihohigiēna - 5% Patstāvīgais darbs: mācīšanās, mācību motivācijas un vērtēšanas savstarpējās saistības no psiholoģijas viedokļa - 25% Eksāmens - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Kursa apguvei priekšzināšanas nav nepieciešamas. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|