LA0504 Bērnu un jauniešu literatūras pētniecība

Kods LA0504
Nosaukums Bērnu un jauniešu literatūras pētniecība
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Zanda Gūtmane, Sandra Okuņeva
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek iegūta izpratne par bērnu un jauniešu literatūras izpētes iespējām un bērnu un jauniešu literatūras aktuālajām tendencēm (nozīmīgākajiem rakstniekiem un tekstiem) mūsdienu Latvijas kultūrā, pilnveidojot prasmes izmantot iegūtās zināšanas pētniecībā, kritikā vai jaunradē. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Bērnu un jauniešu literatūras specifika. Bērna un bērnības koncepts un tā transformācija laikmetu maiņās; bērnu un jauniešu literatūras specifika, rašanās apstākļi un attīstība gadsimtu gaitā. 4 8 0 0
2. Bērnu un jauniešu literatūras pētniecība pasaulē un Latvijā. Nozīmīgākie pētnieki, institūcijas, teksti. Studenti pētī bērnu un jauniešu literatūras galvenos pētnieciskos tekstus pasaulē un Latvijā, konstatē tajos izmantotās pētniecības pieejas, reflektē par tām un gatavojas diskusijai. 4 8 0 0
3. Latviešu bērnu un jauniešu literatūras attīstības gaita. 4 8 0 0
4. Mūsdienu latviešu bērnu grāmatu vizuālais veidols. Spilgtākie ilustratori, novitātes grāmatu vizuālajā risinājumā, nozīmīgākās parādības u. tml.). Studenti pētī BIKIBUKI sēriju un gatavo prezentācijas par spilgtāko latviešu bērnu un jauniešu grāmatu ilustratoru daiļradi. 4 8 0 0
5. Nozīmīgākie autori un to devums mūsdienu latviešu bērnu un jauniešu literatūrā. Studenti pētī nozīmīgāko mūsdienu latviešu autoru devumu bērnu un jauniešu literatūrā un gatavo ziņojumu prezentācijas formātā. 4 8 0 0
6. Mūsdienu latviešu bērnu un jauniešu dzejas daudzveidība: tematiskie loki, valodas spēles, interaktivitāte, vizuālie elementi, lasītāja vecuma īpatnību respektēšana u. c. Studenti lasa ekspertu atzītos (LALIGABA un Starptautiskās Jāņa Baltvilka balvas nominantu un laureātu sarakstos ietvertos) dzejas krājumus, studē literatūrkritiskos avotus, formulē savu viedokli un gatavojas diskusijai. 2 10 0 0
7. Galvenās tendences mūsdienu latviešu autoru prozā bērniem un jauniešiem: tēmu, žanru un mākslinieciskā rokraksta daudzveidība, nozīmīgākie teksti. Studenti lasa un analizē būtiskākos (LALIGABA un Starptautiskās Jāņa Baltvilka balvas nominantu un laureātu sarakstos ietvertos) mūsdienu latviešu rakstnieku prozas tekstus, pētī to recepcijas citos mākslas veidos un izstrādā eseju par dažādiem tematiem (Crossover grāmatu izpausmes, bērna/jaunieša tēla savdabība, modernisma un postmodernisma iezīmes; teksta interpretācijas iespējas u. tml.). 2 10 0 0
Kopā: 24 60 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Iegūt zināšanas un izpratni par bērnu un jauniešu literatūras izpētes iespējām un bērnu un jauniešu literatūras aktuālajām tendencēm (nozīmīgākajiem rakstniekiem un tekstiem) Latvijas kultūrā 21.gs., pilnveidojot prasmes izmantot iegūtās zināšanas pētniecībā, kritikā un jaunradē. Studiju kursa uzdevumi: - izzināt bērnu un jauniešu literatūras specifiku, tās rašanās un attīstības nozīmīgākos posmus un korelācijā ar bērna un bērnības koncepta izpratnes transformācijām gadsimtu gaitā; - studēt bērnu un jauniešu literatūras pētniecības tradīcijas un virzienus Latvijā un pasaulē; - izpētīt mūsdienu Latvijas bērnu un jauniešu literatūras nozīmīgāko autoru daiļradi un būtiskākos tekstus dominējošo tendenču kontekstā; - pilnveidot instrumentālās, interpersonālās un sistēmiskās kompetences, patstāvīgi lietojot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas prasmes, veicot patstāvīgu pētniecisku darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Izprot bērnu un jauniešu literatūras specifiku. 2. Pārzina bērnu un jauniešu literatūras pētniecības galvenās pieejas. 3. Izprot mūsdienu latviešu bērnu un jauniešu literatūras nozīmīgākās tendences un to izpausmes dažādu autoru daiļradē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr. 141, Nr. 512, Nr. 240 vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: 1) regulāru patstāvīgo darbu izpildi, nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); 2) gala pārbaudījumu – eksāmenu.
PRASMES: 4. Prot saskatīt un formulēt bērnu un jauniešu literatūras specifikas izpausmes konkrētos literāros tekstos. 5. Spēj analizēt un interpretēt bērnu un jauniešu literatūras dažādu veidu un žanru būtiskākos tekstus mūsdienu dominējošo tendenču kontekstā, korekti lietojot literatūrteorētisko terminoloģiju. 6. Prot izvērtēt literāro darbu recepciju citos mākslas veidos. 7. Spēj prezentēt patstāvīgi veiktā pētnieciskā darba rezultātus, izmantojot modernās tehnoloģijas. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr. 141, Nr. 512, Nr. 240 vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: 1) regulāru patstāvīgo darbu izpildi, nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); 2) gala pārbaudījumu – eksāmenu.
KOMPETENCE: 8. Spēj iekļauties diskusijās un grupu darbā, analizējot zinātnisko literatūru un literāros tekstus. 9. Spēj lietpratīgi izvērtēt dažādos avotos piedāvātās daiļdarbu interpretācijas, kombinējot kursā apgūtās zināšanas un teksta interpretācijas prasmes. 10. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, apgūstot aktuālās tendences bērnu un jauniešu literatūras pētniecībā, kritikā vai jaunradē (patstāvīgo darbu izpilde). - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr. 141, Nr. 512, Nr. 240 vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par: 1) regulāru patstāvīgo darbu izpildi, nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem); 2) gala pārbaudījumu – eksāmenu.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Regulāru patstāvīgo darbu izpildi, nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros (pozitīvs vērtējums par semināra jautājumiem) - 70%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 12.0 12.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]