LA0428 Dizains: teorija, metodes un prakse

Kods LA0428
Nosaukums Dizains: teorija, metodes un prakse
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Digitālās humanitārās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anna Priedola, Līga Sakse
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Modulī students apgūs dizaina domāšanas pamatprincipus un dizaina metodoloģiju, praktiski izstrādājot dizaina projektu. Studentam veidosies izpratne par attiecībām starp objekta/pakalpojuma formu un funkciju. Students apgūs vizuālu un funkcionālu elementu organizācijas pamatprincipus teorijā un praksē..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Kas ir dizains? Dizaina definīcijas. Dizaina veidi. Tehnoloģiju sociālā konstrukcija (SCOT), aktoru tīkla teorija (ANT), Mākslas un dizaina saspēle – spekulatīvais dizains. Racionālā pieeja dizaina projekta izstrādē. 4 0 0 0
Dizaina projekta mērķis un uzdevumi. Praktiskais uzdevums grupās – definēt mērķi un darba uzdevumus atbilstoši aktuālajai Latvijas Dizaina stratēģijai. 4 2 0 0
Forma = funkcija. Lietotāja vajadzības. Lietotāja pieredze. Kļūdu veidi lietojumā un nodrošināšanās pret tām. Iesaistošs dizains 4 0 0 0
Dizaina projekts: situācijas izpēte. Novērojums un lietotāja pieredzes/gaidu izpēte. Prasības un ierobežojumi. Studentu prezentācijas – foto, video, dati. 4 12 0 0
Uztveres pamatprincipi un geštalta teorija. Kā vienkāršot sarežģītu sistēmu efektīvākai mijiedarbībai ar to 4 0 0 0
Telpas organizācija, Ieejas punkts. Navigācija. Krāsas un gaismas uztvere 2 2 0 0
Dizaina projekts: problēma un risinājums. Studentu prezentācijas: definētas galvenās problēmas, piedāvāti risinājumi, ņemot vērā iespējas un prasības 4 8 0 0
Vizuālā komunikācija un izteiksmes līdzekļi vizuālajā stāstniecībā 2 0 0 0
Dizaina projekts: dizaina prototips. Studentu prezentācijas 4 24 0 0
Datu vizualizācija. Datu reprezentācija dažādās dimensijās un materiālos. To radītās asociācijas un uztveramība 4 2 0 0
Dizaina projekts: dizaina testēšana. Studentu prezentācijas 4 4 0 0
Dizaina pamatprincipi. Ieskats vēsturiskajos stilos. Grafiskās telpas organizēšanas pamatprincipi. Skatiena virzīšana. Formas izcelšana. Krāsu lietojums – saskaņa, kontrasts. Zīmola dizains. 4 0 0 0
Vizuālā hierarhija. Vizuālās hierarhijas 3 līmeņi. Individuāls uzdevums. 4 4 0 0
Ideju ģenerēšanas metodes. Domu karte. Piespiedu savienojumi. Personificēšana. Asociatīvais tulkojums. Uzdevums grupās. 2 2 0 0
Tipografika. Ievads tipografikas vēsture. Tipografika vidē. Burtu izpēte, Burtu izveidošanas prakse. Latviskais dizaina mantojums. Franču skolas burtveidoja tehnika. Burtu šrifti. Darbs ar tekstu. 4 0 0 0
Darbs ar tekstu un burtveidolu. Individuāls uzdevums “stāstu vizualizēšana – kā fontu izmantošana maina vēstījumu?” 4 12 0 0
Informācijas uztveršanas paradumi. Moduļu režģis. Izklājums, Atvērumu ritms un materiāla temps, Asimetriskais dizains. Atstarpes starp burtiem, burtveidola blīvums. Balanss. Faila sagatavošana publicēšanai un drukai 4 32 0 0
Japāņu dizaina kultūras estētika. Papildinātās realitātes iespējas. Japāņu estētikai raksturīgie pamatprincipi, minimālisms, brīvā telpa, līdzsvars, mērogs, pretstati, kontrasts. Jēdzienu (Mono no Aware, Wabi-Sabi) skaidrojums un piemēri 2 0 0 0
Kopā: 64 104 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Moduļa mērķis ir radīt priekšstatu par dizaina mērķiem, uzdevumiem, veiksmīga dizaina elementiem aktuālu problēmu risināšanā. Uzdevumi: Attīstīt kompetenci pielietot dizaina domāšanu problēmu risināšanā. Sniegt zināšanas un prasmes informācijas un vizuālo elementu organizēšanā funkcionalitātes veicināšanai. Attīstīt spēju pārliecinoši prezentēt savu ideju un dizaina koncepciju publikai mutiski un vizuāli.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
- Spēj analizēt un kritiski izvērtēt dizaina teorijas un metodes, piemērojot tās savam radošajam darbam. - Izprot dizaina pamatidejas un pamatelementus, dizaina domāšanas pamatprincipus. - Prot definēt problēmu, dizaina projekta mērķi un uzdevumus. - Prot patstāvīgi un grupā realizēt dizaina projektu, vizuāli un mutiski prezentēt projekta rezultātus. - Prot sakārtot dizaina elementus vizuālā hierarhijā. - Vērtēšanas metodes: Aktīva līdzdalība lekcijās, semināros un diskusijās. Patstāvīgo uzdevumu prezentācijas un analīze. Eksāmena darbs (dizaina produkts vai prototips). Vērtēšanas kritēriji: Spēja laikus iesniegt darbus, ievērojot kvalitātes un akadēmiskās prasības. Radoša un kritiska pieeja mākslas vai dizaina projektam. Argumentēta un vizuāli pamatota idejas prezentācija un tās aizstāvēšana. Spēja sadarboties komandā un aktīvi piedalīties diskusijās, daloties pieredzē un atbalstot citu studentu darbu analīzi. Prasme sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praktisko darbu un tehnoloģisko risinājumu izvēli.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Dizaina projekts: situācijas izpēte. Darbs grupā. Novērojums un lietotāja pieredzes/gaidu izpēte. - 10%
Dizaina projekts: problēma un risinājums. Darbs grupā. Studentu prezentācijas: definētas galvenās problēmas, piedāvāti risinājumi, ņemot vērā iespējas un prasības, konkurentu analīzi. - 10%
Dizaina projekts: dizaina prototips. Darbs grupā. Studentu prezentācijas. Izpētes datu vizualizācija. - 30%
Dizaina projekta anotācija rakstiski. - 30%
Stāsta vizualizēšana ar fonu un burtveidolu mērķtiecīgu izvēli un to sakārtošanu vizuālā hierarhijā. - 10%
Izveidot dizaina projekta plakātu/ planšeti Sagatavot prezentāciju, atbildot uz jautājumiem Kāpēc? Ko? Kā? - 10%
 
Priekšzināšanas Bez priekšzināšanām.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]