LA0419 Atkarības un profilakse

Kods LA0419
Nosaukums Atkarības un profilakse
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Madara Lapsa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai izprastu sociālā darba specifiku ar atkarīgiem cilvēkiem: sadarbības veidošanu, intervences metodēm, par pielietojamajām teorijām un pieejām, to nozīmi atveseļošanās procesā un sociālo problēmu risināšanā, par LR likumiem un normatīviem aktiem saistībā ar atkarības vielu lietošanu un rehabilitācijas iespējām..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Atkarības kā biopsihosociālas problēmas izpratne. Atkarības cēloņi un sekas. Atkarīgas personas domāšanas īpatnības un personības raksturojums. Atkarības un līdzatkarības paralēlisms. Praktiskais darbs: Iepazīties ar psihoaktīvo vielu un procesu atkarības veidošanās riska un aizsargājošiem faktoriem, veikt to salīdzinājumu. 4 6 2 8
2. temats. Atkarību profilakses dažādie dalījumi; universālā, selektīvā un indikatīvā profilakse. Kaitējuma mazināšanas stratēģijas Praktiskais darbs: Izpētīt universālās, selektīvās un indikatīvās profilakses labās prakses piemēru pasaulē un izvērtēt iespēju tās pielāgot Latvijas situācijai 2 6 2 8
3. temats. Mikrolīmeņa intervences process. Kontakta veidošana, sadarbības uzsākšana. Problēmu loka izzināšana un apzināšana sociālā darbinieka un klienta izpratnē, metožu karte. Praktiskais darbs: Izlasīt un izvērtēt materiālu par atveseļošanās no atkarības posmiem un veikt to analīzi un savstarpējo salīdzināšanu. 4 6 2 10
4. temats. Sociālā darbinieka un klienta mijiedarbība. Mīti par atkarību. Sociālā darbinieka lomas. Vērtības un ētika, to iespējamā sadursme. Pārnese un pretpārnese Praktiskais darbs: Iepazīties ar piedāvāto situāciju un atbilstoši Latvijas normatīvo aktu bāzei aprakstīt pieejamos pakalpojumu nodrošināšanu konkrētajā situācijā 4 6 2 8
5. temats. Atkarīgām un līdzatkarīgām personām pieejamie pakalpojumi. Likumdošana. Praktiskais darbs: Iepazīties ar pieejamā atbalsta un palīdzības resursu karti atkarīgām un līdzatkarīgām personām; izveidot savas potenciālās sociālā darba prakses vietas resursu karti 6 8 2 10
6. temats. Sociālā darba specifika darbā ar atsevišķām grupām (klienti ar GRT, gerontoloģiskie klienti, bērni un jaunieši) Sociālā darba teorijas atkarību profilaksē. Praktiskais darbs: Iepazīties ar pētījumu saturu un rezultātiem, veikt salīdzinājumu un izdarīt secinājumus. 4 6 2 8
7. temats. Multidisciplināra pieeja darbā ar atkarīgām personām. Komandas darbs un sadarbības partneru loma. Multidisciplināra pieeja darbā ar atkarīgām personām ietver dažādu jomu profesionāļu sadarbošanos, lai nodrošinātu holistisku un klienta vajadzībām atbilstošu atbalstu. Sociālais darbinieks, psihologs, narkologs, ģimenes ārsts, jurists un citi speciālisti strādā komandā, kur katrs no dalībniekiem sniedz ieguldījumu atkarīgās personas rehabilitācijas procesā. Komandas darba pamatā ir informācijas apmaiņa, kopīgu mērķu definēšana un atbildības sadalīšana. Efektīva starpdisciplināra sadarbība nodrošina atbalsta nepārtrauktību, palielina rehabilitācijas iespēju sekmes un uzlabo klienta dzīves kvalitāti. Īpaša uzmanība tiek pievērsta klienta autonomijas respektēšanai un individuālai pieejai, ņemot vērā katra gadījuma īpatnības. Praktiskais darbs: Analizēt izvēlēta gadījuma aprakstu, identificējo 4 6 2 8
8. temats. Atkarību profilakse sabiedrības līmenī. Informēšanas un izglītošanas kampaņas. Sabiedrības līmeņa atkarību profilakse koncentrējas uz preventīvu pasākumu īstenošanu, kuru mērķis ir mazināt jaunu atkarību gadījumu skaitu. Informatīvās un izglītojošās kampaņas ir būtisks profilakses instruments, kas veicina sabiedrības informētību par atkarību riskiem, pieejamajiem resursiem un veselīga dzīvesveida priekšrocībām. Kampaņu mērķauditorijas var būt bērni, jaunieši, pieaugušie vai specifiskas riska grupas. Efektīva kampaņa ir mērķtiecīgi plānota, balstīta uz uzticamu informāciju un piemērota konkrētajai sabiedrības grupai. Tā izmanto dažādus komunikācijas kanālus, tostarp sociālos medijus, masu medijus, izglītības iestādes un kopienas centrus, nodrošinot informācijas pieejamību pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam. Praktiskais darbs: Izstrādāt profilakses kampaņas plānu vienai izvēlētai mērķgrupai (piemēram, jauniešiem vecumā no 14 līdz 18 gadiem). 4 8 2 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veicināt izpratni par atkarību veidiem, cēloņiem, izraisītajām sekām un profilaksi, sociālo darbu ar atkarīgām un līdzatkarīgām personām, ievērojot personības īpatnības, cilvēktiesības, izmantojot kopveseluma pieeju problēmas risināšanā. Studiju kursa uzdevumi: Zināšanu un izpratnes par atkarību veidiem, cēloņiem, sekām, sociālā darbinieka kompetenci atkarību profilaksē un atkarību problēmu risināšanā sekmēšana.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Pārzina galvenos atkarību veidus, to izcelsmes faktorus un sekas individuālā un sociālā līmenī. 2. Izprot sociālā darba pieejas specifiku darbā ar atkarīgiem un līdzatkarīgiem klientiem. 3. Ir zināšanas par normatīvajiem aktiem, kas regulē atkarību ārstēšanu un sociālo palīdzību. 4. Pārzina sociālo pakalpojumu sistēmu un rehabilitācijas iespējas Latvijā. 5. Izprot multidisciplinārās komandas darba nozīmi un principus. - Vērtēšanas metode: rakstisks pārbaudes darbs, eksāmens. Vērtēšanas kritēriji: • Pareiza atkarību veidu, cēloņu un seku identificēšana. • Precīza sociālā darba metožu un pieeju izklāsts. • Latvijas normatīvo aktu atbilstoša piemērošana situācijām. • Vispārīgās un specifiskās terminoloģijas pareiza lietošana.
1. Prot identificēt atkarības veidošanās riskus un aizsargājošos faktorus. 2. Analizē klienta sociālo situāciju un nosaka atbilstošākos atbalsta pakalpojumus. 3. Spēj sadarboties ar dažādu jomu profesionāļiem klienta interesēs. 4. Izstrādā un īsteno sociālā darba plānu atkarīgām un līdzatkarīgām personām. 5. Prot izvērtēt profilakses pasākumu efektivitāti. - Vērtēšanas metode: praktisko darbu analīze, situāciju risināšana. Vērtēšanas kritēriji: • Spēja analizēt klientu vajadzības un identificēt atbalsta risinājumus. • Atbilstošu sociālā darba metožu izmantošana praktiskos piemēros. • Sadarbības ar multidisciplināru komandu plānošana un īstenošana. • Profilakses pasākumu plānošanas un izvērtēšanas prasme.
1. Spēj patstāvīgi organizēt un vadīt sociālo darbu ar atkarīgiem klientiem. 2. Spēj pieņemt lēmumus, pamatojoties uz klienta vajadzībām un tiesību ievērošanu. 3. Pielāgo darba metodes, ņemot vērā klienta individuālās īpatnības. 4. Demonstrē profesionālu ētiku un sociālā darba vērtības. - Vērtēšanas metode: eksāmens, praktisko darbu izvērtējums. Vērtēšanas kritēriji: • Spēja patstāvīgi pielietot teorētiskās zināšanas praksē. • Lēmumu pieņemšana, balstoties uz profesionālo ētiku un klienta vajadzībām. • Kompleksu situāciju risināšana, integrējot dažādas profesionālās pieejas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktiskie darbi (uzdevumu izpilde katrā tēmā) - 40%
Starppārbaudes darbs (rakstiska analīze vai situācijas izpēte) - 20%
Eksāmens (teorētisko zināšanu un praktisko situāciju risināšana) - 40%
 
Priekšzināšanas Ievads studijās un profesionālā ētika, Sociālā darba teorijas, Sociālais darbs ar indivīdu, sociālais darbs ar grupu, Attīstības psiholoģija, Ģimenes un sabiedrības sociālā mijietekme, Krīžu intervence sociālā darba praksē, Gadījuma vadīšana sociālā darba praksē u.c.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]