LA0402 Fotogrāfija: vēsture, teorija, prakse

Kods LA0402
Nosaukums Fotogrāfija: vēsture, teorija, prakse
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Digitālās humanitārās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Maija Demitere, Mārtiņš Krūmiņš
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Modulī tiek apskatīts foto medijs, tā vēsture un tehnikas. Modulis piedāvā gan teorētisku ievadu, gan praktiskas iemaņas fotogrāfijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Foto medija vēsture, tehnoloģijas un piemēri. Agrīnais foto, agrīnas foto tehnikas. Laika līnija, galvenie attīstības punkti. 2 4 0 0
Agrīns foto (līdz 20. gs. vidum). Žanri, paņēmieni, eksperimenti, tēmas, formas (arī kolāžas, abstrakts foto). Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 2 4 0 0
Gadsimta vidus foto. Sabiedrības atspoguļojums. Depresija. Bēgļi. Ielu foto. Marginālās tēmas, cilvēki. Sievietes fotogrāfes. Foto, kas centās iedvesmot pārmaiņas. 2 4 0 0
Modernisma foto. Žanri, paņēmieni, eksperimenti, tēmas, formas. Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 2 4 0 0
Laikmetīgs foto. Foto žanri. Foto kā medijs. Instalācija. Digitāls attēls. Kolāža. Abstrakts foto. Klusā daba. Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 2 4 0 0
Laikmetīgs foto. Foto žanri. Dokumentāls foto, ielu foto, foto žurnālistika. Foto sērija, foto stāsts. Foto eseja. Izmeklējošais foto. Kara foto. Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 6 8 0 0
Laikmetīgs foto. Foto žanri. Portrets, pašportrets. Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 6 8 0 0
Fotogrāfija Latvijā. Nozīmīgākie mākslinieki un darbi. 2 4 0 0
Foto darba un sērijas analīze. 8 16 0 0
Fotokameras radošie režīmi (diafragmas atvērums, slēdža atrums, matrices vai filmas jūtība) 6 2 0 0
Fotostudijas aprīkojums un tā izmantošanas iespējas 10 4 0 0
Fotogrāfijas kompozīcijas pamati (motīvs, rakurss, kadrējums) 6 4 0 0
Attēlu printēšanas iespējas (tehnika un materiāli) 4 2 0 0
Viena ainavas motīva fotogrāfēšana dažādos laika, apgaismojuma un atmosfēras apstākļos. Studenti izvēlas kādu noteiktu ainavas vai pilsētas motīvu un nemainot kadra kompozīciju fotogrāfē to dažādās diennakts stundās un laika apstākļos (rīts, vakars, krēsla, saulaina, apmākusies diena, lietus, sniegs, migla, vējš u.t.t.) Pildot uzdevumu ir svarīgi izveidot daudzus maksimāli atšķirīgus uzņēmumus, tādejādi veicinot izpratni par apgaismojuma un kolorīta attiecībām dabā. 2 6 0 0
Ar fotogrāfiskiem līdzekļiem pētīt un atklāt zemes virsmas faktūras, tekstūras, grafiskās un gleznieciskās izpausmes. Tas attīsta fotogrāfam nepieciešamās spējas - pamanīt, saskatīt, novērtēt un attēlot, pie kam, darīt to ikdienā un reaģēt operatīvi. Uzdevums arī uzskatāmi Lauj izprast dokumentalitātes un abstrakcijas terminu sakarības, jo viss ko šaja situācijā nofotogrāfējam ir reāls un abstrakcija ir tikai tā, vēl nezinamā, neatrādītā, nenofotogrāfētā realitāte. Svarīgi ir fotogrāfēt daudz, jo tikai salīdzinot iegūtos attēlus, tos analizējot, rodas izpratne par atšķirībām starp redzēto un attēloto, spēja paredzēt vēlamo rezultātu. Uzņemtās fotogrāfijas var būt noderīgas arī kā izejmateriāls vēlak strādājot pie grafiskiem udevumiem, vai veiksmīgākie uzņēmumi kļūt par patstāvīgiem mākslas darbiem. 2 6 0 0
Fotogrāfiska kompozīcija plaknē. Radošs Inscinētās fotogrāfijas uzdevums, kas ietver sevī "klusās dabas" principu, bet pārliekot to plaknē un atsakoties no telpas attēlojuma. Pakne tiek radoši organizēta izmantojot dažādus piemērotus priekšmetus un vēlāk fiksēta fotostudijā vai arī dabīgajā apgaismojumā. Kompozīcijai jāpauž kāds vēstījums, kas kopā ar minimālu paskaidrojošo tekstu iegūst plakāta, banera vai kāda cita reklāmas materiāla formu un var atrasties pisētvidē. Radošs, atraktīvs un asprātīgs kompozicionālais risinājums ar labu fotogrāfiski - tehnisko izpildījumu un saderību ar pilsētvidi. Uzdevums ietver skiču stadiju kuras rezultātā veiksmīgākais piedāvajums tiek realizēts. 2 24 0 0
Kopā: 64 104 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: attīstīt studentu izpratni un kompetences fotogrāfijas kā vizuālās komunikācijas medija vēsturiskajā un mūsdienu kontekstā, sekmējot viņu spēju analizēt, interpretēt un novērtēt dažādus fotogrāfijas veidus, formas un pieejas, kā arī veicinot viņu prasmes radoši un kritiski lietot iegūtās zināšanas praksē. Uzdevumi: 1. Attīstīt spēju identificēt un izskaidrot fotogrāfijas kā attēla veidošanas medija vēsturiskos un tehnoloģiskos posmus, sākot no tehnikas izgudrojumiem līdz mūsdienām. 2. Veidot kompetenci analizēt un salīdzināt dažādas fotogrāfijas formas, žanrus un stilistiskās pieejas, izprotot to nozīmi un ietekmi. 3. Attīstīt prasmi atpazīt un interpretēt nozīmīgus fotogrāfijas darbus, autorus un sērijas, izprotot to ieguldījumu fotogrāfijas attīstībā. 4. Pilnveidot prasmes un iemaņas kritiski izvērtēt un argumentēti komentēt fotogrāfijas darbus, izmantojot atbilstošus mākslas analīzes rīkus un terminoloģiju.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
* Spēj analītiski, kritiski un metodiski pievērsties fotogrāfijas apskatei, novērtēšanai, komentēšanai. * Izprot fotogrāfijas attīstību mākslas vēsturē, žanru un pieeju attīstību dažādos laika posmos. * Spēj orientēties un atpazīst mākslas vēsturē nozīmīgu fotogrāfu darbu un iezīmes, to nozīmi. * Spēj plānot un realizēt oriģinālu foto sēriju. * Izprot fotogrāfiska attēla radīšanas tehnoloģiju, tā nozīmi un radošas pielietošanas iespējām mūsdienu mākslā, dizainā vai tautsaimniecībā. * Spēj brīvi pārvaldīt fotokameras “radošos režīmus”. * Pārzina kompozīcijas pamatprincipus * Prot novērtēt digitāla (fails) un printēta (dažāda rakstura fotopapīrs un citas izmantojamās virsmas) attēla māksliniecisko atšķirību, nozīmi un pielietojumu. - Studentu veikums tiek vērtēts, izmantojot summatīvo un formatīvo vērtēšanu, kas ietver aktīvu līdzdalību, praktisko darbu prezentācijas un izstādes darbu. Vērtēšanas metodes: Aktīva līdzdalība lekcijās un semināros – vērtē studentu iesaisti diskusijās, jautājumu uzdošanu, atsaucību un kritisko domāšanu. Praktisko darbu prezentācijas semināros – vērtē studentu spēju patstāvīgi izstrādāt un prezentēt foto sērijas un darbus. Prezentēts oriģināls foto darbs izstādē – vērtē studentu spēju un īstenot individuālu mākslas darbu, demonstrējot radošu pieeju, tehniskās prasmes un vizuālo kvalitāti. Vērtēšanas kritēriji: Spēja izprast un analizēt fotogrāfijas mediju teorētiskajā un praktiskajā aspektā. Spēja konceptualizēt un radīt oriģinālu mākslas darbu, demonstrējot radošu pieeju un personisko skatījumu. Prasme prezentēt un argumentēti aizstāvēt savu darbu. Darbu iesniegšana laikā, ievērojot prasīto kvalitāti un formu.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Prezentācija par izvēlētu laikmetīgo fotogrāfu un to portfolio vai darbu izlasi, oriģināla foto vai foto sērijas veidošana – izvēlētā mākslinieka darba radoša kopēšana - 14%
Oriģināla foto sērija noteiktā žanrā (ielu foto vai foto dokumentācija) - 14%
Viena ainavas motīva fotogrāfēšana dažādos laika, apgaismojuma un atmosfēras apstākļos - 14%
Zemes virsma. Uzdevuma mērķis ir fotogrāfiskiem līdzekļiem pētīt un atklāt zemes virsmas faktūras, tekstūras, grafiskās un gleznieciskās izpausmes. Tas attīsta fotogrāfam nepieciešamās spējas - pamanīt, saskatīt, novērtēt un attēlot, pie kam, darīt to ikdienā un reaģēt operatīvi. Uzdevums arī uzskatāmi Lauj izprast dokumentalitātes un abstrakcijas terminu sakarības, jo viss ko šaja situācijā nofotogrāfējam ir reāls un abstrakcija ir tikai tā, vēl nezinamā, neatrādītā, nenofotogrāfētā realitāte. - 14%
Fotogrāfiska kompozīcija plaknē. Radošs Inscinētās fotogrāfijas uzdevums, kas ietver sevī "klusās dabas" principu, bet pārliekot to plaknē un atsakoties no telpas attēlojuma. Pakne tiek radoši organizēta izmantojot dažādus piemērotus priekšmetus un vēlāk fiksēta fotostudijā vai arī dabīgajā apgaismojumā. Kompozīcijai jāpauž kāds vēstījums, kas kopā ar minimālu paskaidrojošo tekstu iegūst plakāta, banera vai kāda cita reklāmas materiāla formu un var atrasties pisētvidē. - 14%
Oriģināls foto darbs prezentēts izstādē. - 30%
 
Priekšzināšanas Nav obligātu priekšzināšanu, taču vēlams vispārējs priekšstats par mākslas vēsturi un vizuālo mediju izpratne. Vēlams, lai studenti būtu apguvuši pamatkursu par mākslas vēstures vai vizuālās komunikācijas pamatiem, lai atvieglotu fotogrāfijas attīstības kontekstuālās izpratnes veidošanu.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]