LA0392 Modulis "Sākumizglītības skolotājs (4.–6. klase)": Sociālā un pilsoniskā joma: Sociālās zinības II

Kods LA0392
Nosaukums Modulis "Sākumizglītības skolotājs (4.–6. klase)": Sociālā un pilsoniskā joma: Sociālās zinības II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ivita Pelnēna
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa mērķis ir veidot izpratni par Pamatizglītības standarta sociālās un pilsoniskās jomas saturu un tā pielietošanu mācību procesa realizācijā sākumizglītības 4. - 6.klasē sociālo zinību stundās. Studiju kurss orientēts uz studentu pēctecīgu teorētisko zināšanu un praktiskās darbošanās pilnveidošanu, iepriekš apgūstot studiju kursu “Sociālā un pilsoniskā joma: Sociālās zinības I”. Studiju kursa apguvē studenti iegūs zināšanas, prasmes un kompetences, kas nepieciešamas sociālās un pilsoniskās mācību jomas mācību satura plānošanā un realizācijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Mācību saturs sociālajā un pilsoniskajā jomā. Sasniedzamie rezultāti sākumskolā, beidzot 6. klasi. Kompetences sociālajā un pilsoniskajā jomā. Skolēncentrēts mācību process. Mācību satura personalizācija, individualizācija, diferenciācija. 4 0 2 2
Mācību procesa plānošana. Satura objektīva un kritiska meklēšana un analīze dažādos resursos. Sasniedzamie rezultāti sociālajā un pilsoniskajā jomā mācību procesā. Satura integrācija. Skolēnu mācīšanās rezultāts un tā īpatnības 4. – 6. klasē. 4 10 0 10
Lielā ideja – katrs cilvēks ir unikāls un vērtīgs: 1. izziņas procesi, to īpatnības. 2. emocionālā inteliģence. 3. vajadzību un vērtību mijiedarbība. Teorētiskā materiāla pielietošana mācību procesā 4. -6.klasē. 4 12 2 14
Lielās idejas – cilvēks veido attiecības ar citiem cilvēkiem un indivīda rīcība, sadarbojoties ar citiem, veido sabiedrību: 1. konflikti, to cēloņi un risināšanas veidi. 2. griba un mērķtiecība. 3. individualitāte un identitāte, sociālās lomas. Teorētiskā materiāla pielietošana mācību procesā 4. -6.klasē sociālajās zinībās. 4 10 2 12
Lielā ideja – indivīdi veido pārvaldes institūcijas sabiedrības pastāvēšanai: 1. Latvijas valsts iekārta un pārvaldes forma. 2. Varas dalīšanas princips. 3. Līdzdalība un tās nozīme demokrātijā. 4. Pienākumu un tiesību regulējoši normatīvie akti. 5. Latvija – daļa no Eiropas Savienības. Teorētiskā materiāla pielietošana mācību procesā 4. -6.klasē sociālajās zinībās. 4 10 2 12
Lielās idejas – resursi tiek iegūti un radīti un cilvēki plāno pieejamo resursu izlietojumu: 1. Ekonomika un tās pamatjēdzieni. 2. Ražošanas resursi. Ražošana un patēriņš. 3. Budžets, nodokļi, patērniecība, nauda, tās veidi un funkcijas, banku funkcija. 4. Nodarbinātība. Uzņēmējdarbība un uzņēmējdarbības formas, uzņēmējspējas. Teorētiskā materiāla pielietošana mācību procesā 4. -6.klasē sociālajās zinībās. 4 0 2 2
Lielā ideja – kultūras ir atšķirīgas un daudzveidīgas: 1. Multikulturālisma ietekme uz tradīciju veidošanos, vērtību sistēmas izmaiņas – tikumu saglabāšana. 2. Stereotipi – to rašanās cēloņi, izpausmes. 3. Mediji (medijpratība) un to ietekme uz dažāda mēroga procesiem. Sabiedriskā doma un tās veidošanās. Teorētiskā materiāla pielietošana mācību procesā 4. -6.klasē sociālajās zinībās 4 0 2 2
Mācību metodiskie materiāli un līdzekļi. Mācību līdzekļu daudzveidība un izmantošanas iespējas sociālajām zinībām raksturīgo prasmju un caurviju prasmju attīstīšanai. Metodisko materiālu un līdzekļu pielāgošanas iespējas atbilstoši sociālo zinību saturam, vecumam, pieejamajiem resursiem, specifiskajām vajadzībām. 2 0 2 2
Vērtēšanas kritēriju izstrāde (Blūma/Solo taksonomija). Atgriezeniskā saites nozīme mācību procesā – izejas biļetes (balstoties uz Gaņjē 9 mācīšanās posmiem). Vērtēšana, izmantojot IKT (e-klase, uzdevumi.lv u.c. platformas). Vērtēšanas prasmes – citu darbu vērtēšana pēc kopēju un vienotu kritēriju izstrādes. Pašvērtēšanas prasmju veidošanas nepieciešamība 4.- 6. klasē. 2 10 2 12
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Studiju kursa mērķis ir veidot Pamatizglītības standarta sociālās un pilsoniskās jomas un "Skolotājs" profesijas standartam atbilstošas profesionālās kompetences, lai varētu mācīt sociālās zinības 4. –6. klasē. Strādājot ar normatīvajiem dokumentiem, mācību līdzekļiem, speciālo literatūru, tiek veidotas zināšanas par sociālās un pilsoniskās mācību jomas mērķiem, uzdevumiem, saturu un mācību procesa organizēšanu kompetenču pieejas kontekstā, nostiprinātas skolotāja profesionālās prasmes un kompetences. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sociālo zinību mācību priekšmeta/sociālās un pilsoniskās jomas realizāciju reglamentējošu dokumentu (standarta un programmas) analīze; 2. Sociālo zinību mācību priekšmeta/sociālās un pilsoniskās jomas satura un metodisko prasību apguve 4.-6. klasei.; 3. Mācību paņēmienu un metožu analīze, mācību sasniegumu vērtēšanas formu un metodisko paņēmienu apguve; 4. Mācību tematiskā plāna sagatavošana, sociālo zinību stundu 4. -6.kl. plānu izstrāde . Stundu prezentēšana un refleksija.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zina Pamatizglītības standarta sociālās un pilsoniskās mācību jomas sasniedzamos rezultātus. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu.
Zina sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura apguvei aktuālās skolēncentrētas mācību vides pazīmes. - Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei.
Zina interaktīvas mācību formas un paņēmienus jēgpilna mācību procesa nodrošināšanai. - Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei.
Zina, kā izmantot daudzveidīgus formatīvās un summatīvās vērtēšanas paņēmienus sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura apguves procesā sākumskolā. - Formatīvās un summatīvās vērtēšanas kritēriji un piemēri. Tēmas apguves novērtēšanai ar kritērijiem izveidot tēmas noslēguma pārbaudes darbu.
Zina un prot izmantot sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura plānošanā pieejamos resursus. - Sagatavot vienas mācību metodes aprakstu ar piemēru un vērtēšanas kritēriji prezentācijas veidā.
Prot atlasīt, analizēt un kritiski izvērtēt ar Sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura apguvi saistīto zinātnisko un metodisko literatūru. - Izmantojot mācību jomas satura apguves plānu, izstrādāt tēmas (Lielās idejas) stundu plānus, izvēlēties izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām atbilstošus mācību paņēmienus, līdzekļus un resursus izvirzīto mācīšanās mērķu un rezultātu sasniegšanai. Izstrādātā prezentācija un analīze.
Prot plānot sākumskolas pedagoģisko procesu, ņemot vērā skolēnu vecumu, intereses, vajadzības, spējas un pieredzi. - Izmantojot mācību jomas satura apguves plānu, izstrādāt tēmas (Lielās idejas) stundu plānus, izvēlēties izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām atbilstošus mācību paņēmienus, līdzekļus un resursus izvirzīto mācīšanās mērķu un rezultātu sasniegšanai. Izstrādātā prezentācija un analīze.
Spēj adaptēt un patstāvīgi izstrādāt metodiskos materiālus, mācību metodes un metodiskos paņēmienus sākumskolas vecuma bērnu sociālo prasmju attīstībai, saistot to ar mācību saturu sociālajā un pilsoniskajā jomā. - Izveidot vizuālo vārdnīcu (grafiskie organizatori) par vienu no ekonomikas tēmām.
Prot izmantot formatīvo vērtēšanu, lai motivētu skolēnu vēlēšanos pilnveidot savas sociālās prasmes un zināšanas par indivīdu, sabiedrību, saimniecību, laiku. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu. Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei. Veidot starppriekšmetu saikni.
Prot pielāgot un mācību procesā izmantot reālai dzīvei pietuvinātas situācijas. - Izmantojot mācību jomas satura apguves plānu, izstrādāt tēmas (Lielās idejas) stundu plānus, izvēlēties izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām atbilstošus mācību paņēmienus, līdzekļus un resursus izvirzīto mācīšanās mērķu un rezultātu sasniegšanai. Izstrādātā prezentācija un analīze.
Spēj veidot skolēncentrētu mācību vidi sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura apguvei sākumskolas pedagoģiskajā procesā. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu. Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei. Veidot starppriekšmetu saikni.
Spēj veidot uz savstarpēju cieņu pamatotu sadarbību ar bērniem un vecākiem, sniedzot viņiem nepieciešamo atbalstu sociālās un pilsoniskās jomas mācību satura apguvē un sociālo zinību apguvē - Izmantojot mācību jomas satura apguves plānu, izstrādāt tēmas (Lielās idejas) stundu plānus, izvēlēties izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām atbilstošus mācību paņēmienus, līdzekļus un resursus izvirzīto mācīšanās mērķu un rezultātu sasniegšanai. Izstrādātā prezentācija un analīze
Spēj sadarboties ar kolēģiem, izvirzīt kopīgus mērķus bērnu sociālo prasmju attīstībai un plānot to sasniegšanu. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu. Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei. Veidot starppriekšmetu saikni.
Spēj modelēt interaktīvu mācību stundu, atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem, izmantojot dažādas stratēģijas, mācību līdzekļus un tehnoloģijas. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu. Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei. Veidot starppriekšmetu saikni.
Spēj izstrādāt dažāda izziņas līmeņa jēgpilnus, kompleksus uzdevumus un atbalstu to risināšanai, piedāvāt vērtēšanas kritērijus un snieguma līmeņa aprakstus. - Pamatojoties uz mācību priekšmeta programmas tematiem, sastādīt tematisko plānu. Pielāgot mācību saturu un līdzekļus atbilstošām vajadzībām un mācību mērķiem un lietot digitālos risinājumus digitāla mācību satura izveidei. Veidot starppriekšmetu saikni.
Spēj veidot un strukturēt pašvērtējuma portfolio, apkopojot, atlasot studiju procesā izstrādātos materiālus, izvērtējot pieejamos mācību līdzekļus un literatūru. - Izmantojot mācību jomas satura apguves plānu, izstrādāt tēmas (Lielās idejas) stundu plānus, izvēlēties izglītojamo individuālajām mācīšanās vajadzībām atbilstošus mācību paņēmienus, līdzekļus un resursus izvirzīto mācīšanās mērķu un rezultātu sasniegšanai. Izstrādātā prezentācija un analīze.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Darbs seminārnodarbībā - 10%
Patstāvīgais darbs par tematisko plānu - 20%
Patstāvīgais darbs un prezentācija par Lielās idejas tēmu stundu plāniem (teorētiskā satura izstrāde, balstoties uz izvirzītajiem sasniedzamajiem rezultātiem, metodisko materiālu, līdzekļu izvēli un atlasi, vērtēšanas kritēriju un pārbaudes darba izstrādi - 70%
 
Priekšzināšanas Skolotāja profesionālās darbības pamati. Mācīšana un mācīšanās. Izglītības procesa organizācija sākumskolā. Informācijas tehnoloģija izglītībā. Psiholoģija skolotājiem. Sociālās zinības I.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]