Kods | LA0373 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vardarbība un incests | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Svetlana Lanka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss “Vardarbība un incests” sniedz padziļinātas zināšanas par vardarbības fenomena būtību un izpausmēm, akcentējot sociālā darbinieka lomu vardarbībā cietušo un vardarbību veikušo personu atbalstīšanā. Kursā tiek apskatītas vardarbības definīcijas un veidi, īpašu uzmanību pievēršot vardarbībai ģimenē un tās sekām pieaugušajiem, bērniem un pusaudžiem. Tiek analizēti ētiskie un profesionālie izaicinājumi, ar ko saskaras sociālie darbinieki, kā arī aizspriedumu ietekme uz palīdzības sniegšanu.Tiek aplūkotas sociālajā darbā pielietojamās teorijas, gadījuma vadības process, starpinstitucionālās un starpdisciplinārās sadarbības nozīme, kā arī psiholoģiskās palīdzības sniegšanas principi. Tiek iepazīstināts ar terapijas modeļiem, kas pielietojami darbā ar bērniem un pusaudžiem, kuri cietuši no vardarbības, kā arī ar normatīvo regulējumu, kas nosaka atbalsta pakalpojumu pieejamību. Kursa ietvaros paredzēts arī izglītojošs atbalsta centra apmeklējums. Īpaša uzmanība tiek veltīta incesta fenomenam kā specifiskai vardarbības formai, aplūkojot tā definīcijas, veidus un psihosociālās sekas. Tiek analizēta gan juridiskā, gan sociālā pieeja incesta gadījumu izpratnē, kā arī seksuālās vardarbības īpatnības ģimenē. Kursā tiek iztirzāta upura pieredze un ilgtermiņa sekas, piemēram, trauma, lojalitātes konflikti, paškaitējums, attiecību grūtības u.c. Sociālā darbinieka profesionālā kompetence, loma atklāšanas, ziņošanas un palīdzības procesos incesta gadījumos tiek aplūkota plašā kontekstā, iekļaujot sadarbību ar bāriņtiesām, policiju, krīžu centriem un citām institūcijām. Tiek uzsvērta profesionālās ētikas un robežu ievērošanas nozīme darbā ar cietušajiem un viņu ģimenēm. Kursa noslēgumā tiek analizētas vardarbības un incesta prevencijas iespējas izglītības iestādēs un kopienā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Veicināt izpratni par vardarbību un incesta cēloņiem, ietekmi uz personību, atbalsta nodrošināšanas iespējām sociālā darba praksē. Izprast vardarbības un incesta cēloņus un radītās sekas. Studiju kursa uzdevumi: Pilnveidot sociālā darbinieka profesionālo kompetenci, kas ļauj pilnvērtīgi darboties, atpazīstot vardarbību un sniedzot palīdzību vardarbību pārdzīvojušam indivīdam, ģimenei, atsevišķai grupai. Palīdzēt izprast sociālā darbinieka lomu atbalsta sniegšanā vardarbību piedzīvojušiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
* Pārzina vardarbības un incesta definējumu, vardarbības veidiem, radītajām sekām un atbalsta sniegšanas iespējām. - Formatīvā vērtēšana, sniedzot studentiem savlaicīgu, efektīvu un pilnvērtīgu atgriezenisko saikni, reaģējot uz studentu vajadzībā Prasmes: * Pārzina vardarbības vai incestu pazīmju atpazīšana un atbalsta sniegšanas plānošana un vadīšana sociālā darba prakses ietvaros. * Spēj noteikt klienta vajadzības, pieejamos un piesaistāmos resursus un plānot atbalsta sniegšanu. * Spēj modelēt atbalsta pasākumu plānu. Kompetences: * Spēj atbilstoši klientu vajadzībām, sensitīvi un efektīvi sniegt profesionālu atbalstu un piesaistīt atbilstošus pakalpojumus vardarbību vai incestu piedzīvojušajiem klientiem. - Summatīvā vērtēšana par patstāvīgo darbu izpildi un par studiju kursa noslēguma darba izpildi. Vērtēšanas kritēriji: Aktīva dalība semināros un grupu darba uzdevumu sagatavošana – 25%; studenta patstāvīgie darbi, kas veido eksāmena vērtējumu – 25%; Studiju kursa gala pārbaudījuma darba prezentēšana – 50%. Semināru apmeklējums un aktīvās dalības kvalitāti nodrošina: aktīva līdzdalība jautājumu formulēšanā un analīzē, novērtēta runas precizitāte, argumentācija, dialogs ar citiem grupas dalībniekiem, individuālo un grupu uzdevumu veikšana, praktisko uzdevumu prezentācija. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgais darbs / literatūras analīze. Rakstisks darbs - literatūras pārskats vai eseja par vardarbības veidu. Novērtējums balstīts uz satura kvalitāti, avotu izmantošanu un kritisko domāšanu. - 25%
Gadījuma analīze vai prezentācija - Analīze par konkrētu (reālu vai izdomātu) vardarbības gadījumu. Ietver situācijas aprakstu, profesionālo rīcību, institucionālo sadarbību un ētiskos aspektus. Iespējama arī grupu prezentācija vai diskusiju vadīšana - 25% Eksāmena darbs: Ietver teorētiskos jautājumus par vardarbības definīcijām, sekām, prevenciju, sociālā darbinieka lomu. Var būt mutisks vai rakstisks. Testa veida jautājumi, eseju jautājumi vai gadījuma analīze - 50% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ievads studijās, sociālā likumdošana, sociālais darbs ar indivīdu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|